VOLVO 142 Taksänkt, b230fk turbo fixar 4-link, startad 06/17

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

VOLVO 142 Taksänkt, b230fk turbo fixar 4-link, startad 06/17

Inlägg av MACKE142 »

Ska bygga om 142:an i gen i vinter då det ska bytas motor till en b230fk 95:a som kommer att trimmas och byggas om så målet för 2011 är ca 400hk. sen så ska den även besiktas om från A-traktor till personbil.

Märke: Volvo
Modell: 142
År: 1971
Historia: köpte bilen för ca 2 år sedan då den var i mycket dåligt skick. Så gjorde en ordentlig rostagning som man höll på med i några månader. sen började ja att taksänka den 77mm, när den var lackad så tog de ca 1år innan den blev klar. Så i somras så körde jag med den i väntan på körkortet så nu i vinter ska den byggas om till SFRO besiktas till personbil:D

vill ni ser mer från renoveringen så kolla här http://www.streetsofsundsvall.se/viewto" onclick="window.open(this.href);return false; ... =56&t=1432


Motor settup som det ser ut att bli

B230fk 95:a
hemmabyggt insug/plenimum ca 3,75L 70mm spjällhus
hemmabyggt turbogrenrör
turbo: TB70-03 (Turbobanditen)
50mm WG
Greddy öppen avlastningsventil
pysventil
smidda kolvar?
H-profil?

Bränslesystem

aeromotive bränsletrycksregulator AN6
turbobanditens bränslepump
1200cc spridare
hemmabyggd fuelrail
E85/Etanol

Lite bilder under renoveringen


Hade nyss fått hem den
Bild

Bild

Rost lagning
Bild

Nytt
Bild

Ny tröskel + lite till
Bild

Mer nytt
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

La igen reservhjuls baljorna
Bild


Köpte bakljus från en 69 och försänkte in dom
Bild

Taksänkningen

stadgade upp den inför taksänkningen.
Bild

Då var taket borta
Bild

Sen var det ej jäkla massa mätningar och justeringar innan man fick det fastpunktat.
Bild
Bild
Bild
Bild

som ni ser så va dörrarna lite för höga:?
Bild

passade fin fint :wink:
Bild

Bild

Taksänkningen klar

Bild

Bild

Lackad
Bild

målade hela underredet med rostskyddsmassa
Bild

de får räcka med bilder från renoveringen

här börjas årets ombyggnation 31/10 -10

börjat plocka ner fronten
Bild

motorn snart ur
Bild

tomt
Bild

Fått hem lite delar till motorn

Bild

Greddy dumpventil
Bild

Pysventil med klocka
Bild

70mm spjällhus
Bild

bränsletrycksregulator
Bild

Sak troligen hemmta nya motorn oc lite annat i morgon, så de blir hårdjobba denhära veckan för jag är ledig:D
Senast redigerad av MACKE142 den sön jun 17, 2012 8:40 pm, redigerad totalt 28 gång.
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Inlägg av WTB »

Mycket fint bygge,Bra den blir "bil" igen :) Om ja hade ett så fint motorrum skulle ja knappt våga lyfta ur motorn utan att lägga skydd överallt :D Vad blir de för motorstyrning eller är de inte bestämt ännu?
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av MACKE142 »

WTB skrev:Mycket fint bygge,Bra den blir "bil" igen :) Om ja hade ett så fint motorrum skulle ja knappt våga lyfta ur motorn utan att lägga skydd överallt :D Vad blir de för motorstyrning eller är de inte bestämt ännu?
tack så mycke :) brukar ha några filtar när man lyfter ur, men de brukar gå bra :thumbright: har inte bestämt mig ricktigt, skulle villa ha VEMS men dom värkar ju så kompliserade, ALT STÅR JU PÅ ENGELSKA :doh: men vi får se var de blir :)
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av MACKE142 »

nån som skulle kunna tipsa på nån lämplig turbo? är en GT35 för liten? hx45?

http://www.turbobanditen.se/shop/
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Bra jobbat :)

När vi åkte A-traktor hade jag en kompis som skulle ha en duett att åka i.
precis när den var klar så kom han på att taksänkning skall vi ha.

Kapade taken på den, det blev aldrig nått med den A-traktorn.

Haha.. Fast det var ju inte bara otur :wink:

Snyggt jobb
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av MACKE142 »

Tommy Luhr skrev:Bra jobbat :)

När vi åkte A-traktor hade jag en kompis som skulle ha en duett att åka i.
precis när den var klar så kom han på att taksänkning skall vi ha.

Kapade taken på den, det blev aldrig nått med den A-traktorn.

Haha.. Fast det var ju inte bara otur :wink:

Snyggt jobb
haha välplanerat :thumbright: :doh:
tack så mycket :D
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Fy fan vad frän bil :thumbright: Hoppas på att se den på sundsvall raceway sommaren 2011 :thumbright:
Chevelle SS -65
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av MACKE142 »

Stener skrev:Fy fan vad frän bil :thumbright: Hoppas på att se den på sundsvall raceway sommaren 2011 :thumbright:
tackar :D de hoppas jag med :D
rotkkiv
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tis sep 14, 2010 9:12 pm
Ort: Stöde

Inlägg av rotkkiv »

:thumbright: men nuru.

haru hämtat motorn än?
//Viktor
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av MACKE142 »

rotkkiv skrev::thumbright: men nuru.

haru hämtat motorn än?
//Viktor
japp, hämtade motorn, växellåda, kardan och kylare i går :) håller på att bygga om kopplingskåpan nu :thumbright: Blir update i kväll
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Inlägg av Grusbusen »

MACKE142 skrev:nån som skulle kunna tipsa på nån lämplig turbo? är en GT35 för liten? hx45?

http://www.turbobanditen.se/shop/
TB60-03 är nog ett bättre alt. än GT35. Då kan du utnyttja pulssplit när du ändå ska bygga grenrör. Har goda erfarenheter från TB60.
Så här blev kurvorna på en B230ft med omslipad T-kam, lätt putsad 531 topp. Dock tror jag en bättre kam skulle gjort stor skillnad i just detta fallet...

Bild
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
maranello
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån sep 29, 2008 11:39 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av maranello »

mycket snyggt plåtjobb.
noggrant och bra!
/// JoNi Performance Parts

Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se

KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av MACKE142 »

TB60-03 är nog ett bättre alt. än GT35. Då kan du utnyttja pulssplit när du ändå ska bygga grenrör. Har goda erfarenheter från TB60.
Så här blev kurvorna på en B230ft med omslipad T-kam, lätt putsad 531 topp. Dock tror jag en bättre kam skulle gjort stor skillnad i just detta fallet...

okej, tack för tipset :thumbright: men hur skulle de bli med en TB60-04, tänkte om man ska trimma mer sen
maranello skrev:mycket snyggt plåtjobb.
noggrant och bra!
roligt att du gillar de :thumbright:
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av MACKE142 »

UPDATE 03/11

Var och hämtade motorn, växellåda och lite annat i måndags:D

B230fk
Bild
Bild

M47 aluminium
Bild

kraftigare kardan och mellanaxel
Bild

240 kylare
Bild

Eftersom att motorn ska rakställas så hamnar ju växellådan snett:/ så de första jag gjorde var att bygga om kopplingskåpan

Gjorde först en centreringsplatta som jag gjorde ett 15mm hål i i måtten för axen i växellådan, vickigt att hålet är exakt som axels så de inte glappar.
Bild

sen satte jag dit växellådan och gjorde hål i plattan så jag kunde bulta fast de
Bild

spände upp kåpan i fräsen och mätte upp den
Bild

sen var de bara att börja kapa
Bild

färdig kapat
Bild

fick lämna lite material på 3 punkter så den skulle hålla i hop i fräsen, kapade sen bort dom med rondell
Bild

2 delar :O
Bild

mätte upp var dom skulle sitta
Bild


vred den i rätt läge och skruvade fast den lilla delen i växellådan och den andra i plattan
Bild

punktade runt om
Bild

slipade bort vissa knölar i kåpan så de skulle bli lättare och svetsa, kapade också bort fästet till kopplingsvajern, ska göra ett nytt sen
Bild

svetsade i hop den sen, ska slipa den i morgon
Bild

satte upp motorn i stativet
Bild

tvättade av den och tog bort lite delar
Bild

nå mer har jag inte hunnit men, men ska nog börja att passa in motorn i morgon:)
Senast redigerad av MACKE142 den sön nov 07, 2010 8:52 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Grymt jobb, Men var det inte lika bra att ta en BMW låda när du ändå skulle svetsa om sprängkåpan? :) M47 lådorna är ju inte känd som dom mest hållbaraste lådor direkt...
Chevelle SS -65
Skriv svar