Sida 2 av 12

Postat: tor nov 04, 2010 7:54 pm
av MACKE142
Stener skrev:Grymt jobb, Men var det inte lika bra att ta en BMW låda när du ändå skulle svetsa om sprängkåpan? :) M47 lådorna är ju inte känd som dom mest hållbaraste lådor direkt...
ville testa hur de funkar, sen finns de ju hastighetsmätarutag på M47. men skulle de inte hålla nå bra så kan man ju altid sätta dit en ZF låda :)

Postat: fre nov 05, 2010 11:10 pm
av MACKE142
håller på att göra om oljetråget nu och ser att de inte kommer att gå, så ska byta ut till b20 pump men då tänkte ja om B30 pum passar så blir de lite mer flås i den om de är nödvändigt?

Tror ni att en GT45 från turbobanditen skulle passa bra :?:
T4 delad fläns
Kompressor 066 A/R
Turbin 1,05 A/R
Inlet 109mm
Outlet 109mm, V-band klämma
Inducer 70mm
Turbinhjul 80mm
Trim 49
360 Lager

Oljekyld

Postat: lör nov 06, 2010 12:13 am
av WTB
Jo jag har oxå varit sugen på vems länge men verkar krånglit :( Har själv 2 stycken MS liggandes :thumbright: En sån rakställd kåpa skulle man ha,Har du försökt bygga om orginal b230 tråg för rakställning?Ta ett B20 tråg och sätt i skvalplåt i sen en högflödespump te B20..De du behöver göra är att slipa lite uppe på pumpen för de tar i veven men sen sitter den där allafall..Nåja du märker allt när du kollar :thumbright:

Postat: lör nov 06, 2010 9:17 am
av MACKE142
WTB skrev:Jo jag har oxå varit sugen på vems länge men verkar krånglit :( Har själv 2 stycken MS liggandes :thumbright: En sån rakställd kåpa skulle man ha,Har du försökt bygga om orginal b230 tråg för rakställning?Ta ett B20 tråg och sätt i skvalplåt i sen en högflödespump te B20..De du behöver göra är att slipa lite uppe på pumpen för de tar i veven men sen sitter den där allafall..Nåja du märker allt när du kollar :thumbright:
ska bara bygga ett tråg nu som jag ska passa in motorn med, ska bygga ett i aluminium sen 8) så då ville jag inte skära sänder tråget till b20 :(

Postat: mån nov 08, 2010 10:04 pm
av MACKE142
UPDATE 08/11

MOTORN PÅ PLATS :D


mätte in kåpan
Bild

planade sedan av den för de hade slagit sig i svetsningen
Bild

hemmagjort planingsverktyg för aluminium toppar:D
Bild

jämt o fint:P
Bild

kapade av tråget, ska bygga ett i aluminium sen :)
Bild

monterat
Bild

inpassning av motorn
Bild
Bild

gjorde nytt växellåds fäste
Bild

gjorde om balken, och ja jag ska förstärka upp fästet
Bild

köpte 164:ans motorkuddar,
Bild

tillverkning av nya motorfästen
Bild
Bild

ska fortsätta på motorfästena i morgon, sen ska de bygga turbogrenrör bara att jag hittar nån lämplig turbo lutar nog åt den här TB70-03 från turbobanditen

Postat: tor nov 11, 2010 6:23 pm
av Henrik Wessman
De syns när de är en som kan som håller på med plåt och svetsjobb :thumbright:

Kommer bli cool! 8)

Postat: tor nov 11, 2010 10:12 pm
av MACKE142
Henrik Wessman skrev:De syns när de är en som kan som håller på med plåt och svetsjobb :thumbright:

Kommer bli cool! 8)
tack så mycket :D
de hoppas ja :thumbright:



har beställt turbo nu så hoppas på att få den i morgon

Postat: tor nov 11, 2010 10:43 pm
av rotkkiv
:thumbright: har du gjort nå mer på grenröret?

Postat: fre nov 12, 2010 7:34 pm
av MACKE142
rotkkiv skrev::thumbright: har du gjort nå mer på grenröret?
nej, har tuvär inte hunnit göra nå mer på de :( men ja måste göra ett nytt program och skära ut en ny avgasfläns för på den gamla kom jag inte åt med tändstiftsnyckeln :doh:
sen är jag lite osäker på dimensionerna på rören men tror de blir 47mm tryckrör

Postat: ons nov 17, 2010 10:31 pm
av MACKE142
UPDATE 17/11

var ett tag sen de vart nån uppdatering så nu var de på tiden.
har hänt en del saker sen senaste updateringen

gjort klart motorfästena
Bild
Bild

monterat på 164:ans motorkuddar :thumbright:
Bild
Bild

testade planingsverktyget till aluminiumtoppar, vart fin yta, tog 2 tiondelar
Bild
Bild


skar ut en avgasfläns med den vart för stor så man fick inte bort tändstifftena :doh: ska skära en ny i morgon
Bild

börjat gjort en fläns till nya oljetråget
Bild
Bild

börjar få lite form :) rymmer nog lite extra olja :thumbright:
Bild
Bild

nästan klart
Bild
Bild
Bild

har äntligen fått TURBON :D vart en TB70-03 från Turbobanditen
Bild
Bild
Bild

i morgon ska jag skära ut en avgasfläns och en fläns till turbon. sen har jag beställt tryckrör långradies till grenröret så ska hämta dom i morgon så i helgen blir det grenrörsbygge :twisted:

Postat: tor nov 18, 2010 9:05 am
av Tobias Fridberg
Riktigt snygg blir det ska bli kul att se allt när du blir färdig :thumbright:

Postat: tor nov 18, 2010 4:15 pm
av rotkkiv
dyngbil :lol:
närå men snyggt blire :D :thumbright:

Postat: tor nov 18, 2010 8:23 pm
av MACKE142
Tobias Fridberg skrev:Riktigt snygg blir det ska bli kul att se allt när du blir färdig :thumbright:
tackar :) ja man börjar längta :D
rotkkiv skrev:dyngbil :lol:
närå men snyggt blire :D :thumbright:
men du :hihi:
tackar tackar nilsson

Postat: ons nov 24, 2010 10:48 pm
av MACKE142
UPDATE 24/11

har hållit på att bygga grenrör nu så tänkte bjuda på lite bilder på de.

Blev ett Pulssplit med 48,3 mm tryckrör och nästan bara långradieböjar, var första grenröret man byggde så man var nöjd

fräst pressverktyg
Bild
Bild

pressat 4 bitar på 50mm som ska sitta mot avgasflänsen flänsen eftersom avgasportarna inte är runda
Bild

börjat fixa med kolektorn
Bild

pressning på G
Bild

så vart de
Bild

svetsat ihop kolektorn, ska slipa insidan sen
Bild
Bild

ihop punktat, men har ej hunnit gjort wastegate rören

ligger upp o ner på bilden :doh:
Bild
Bild

Turbon testmonterad monterad
Bild
Bild


Beställde lite gosaker från KL i går så får nog de i morgon eller på fredag :thumbright:

Postat: ons nov 24, 2010 11:08 pm
av Pro-Mille
Blir riktigt fint grenrör :thumbright: