Sida 2 av 9
Postat: tor dec 23, 2010 6:45 pm
av Elias
Update 23/12 -10
Igår monterades dieselpumpen. Tog en bra jävla stund .. var en sån dag då allt verkligen strulade.
När jag väl fått dit pumpen och alla spridarrör vid 1 hugget på natten o skulle försöka starta så kom ju nästa problem, först startade den inte o sen hade 2kvm av golvet blivit täckt med olja. Visade sig idag att fel nr1 var pga att jag tagit bort gas reglaget och då hade axeln som går ner i pumpen åkt tebax till "noll" eller vad man ska säga. nr2 berodde på att banjon från blocket upp till turbon hade satt sig fel, så var bara att lossa bulten o vrida banjon lite.
Vart även ny olja, nytt oljefilter och nytt dieselfilter igår
Bilder :
Fick kapa bort lite i blocket för att pumpen skulle få platts. behövs bara kapa på "nya" motorn om jag förstått rätt.
Fyllde ut håligheterna med kemiskmetall.
Lite emoxylim så satt centreringsringen fast.
Och så på platts .. När jag satte dit gasreglaget så är de precis som om tomgångsskruven sitter fel :S , har inte skruvat nått på den. men blir antingen förmycket eller för lite diesel beroende på hur jag kuggar i reglaget. Fattar inte hur det kan blivit så .. Men innan jag skruvar på tomgångsskruven ska jag ta ett snacka med dieselmeken, så jag vet om man ska skruva på "max" skruven lika mycket.
Hände en dum grejj !

, Men men bara att börja torka ..
Bilen startar nu iaf. Men ska försöka få tag i någon som kan justera in pumpen med indikatorklocka.
//Elias
Postat: fre dec 24, 2010 10:42 am
av j björk
Hej, jag kan inget om e36 men det måste väl finnas massor sådana med gaswire?
Borde det väl vara på alla bensinare tex, de är väl från 90 talet?
Passar inte en sådan gaspedal att bara skruva dit?
Re: Bmw 325 tds touring LB || Update 6/1 -11 sida 2
Postat: tor jan 06, 2011 11:00 am
av Elias
Update 6/1 -11
Ja då har det hänt lite under den tiden sidan låg nere. Gaswire biten är färdigbyggd och insuget är dithängt.
Bilder :
Fästet som ska skruvas fast på pumpen. hade tänkt göra ett fästa som man skruvade fast på baksidan av pumpen på något vis. Men efter att ha sätt "flaektrems" bilder så härmade jag honom istället, stabilt pch smidigt
Fanns redan hål i torpeden.
Litar inte på sånna där "skruv stopp" till vire, så lödde lite på båda sidorna om stoppet också. Vattenröret är även avkapat där.
locktite för att nipplarna ska sitta nått om nått i aluminiumet. En slang till laddtrycksmätaren och en slang till tillskottsbränslet på pumpen.
Bara utrullad till förmån för lite meck med 525.an istället. Känner mig ganska nöjd med utseendet, det enda som saknas är ett avgassystem.
Återkommer när något nytt hänt
//Elias
Re: Bmw 325 tds touring LB || Update 6/1 -11 sida 2
Postat: sön jan 09, 2011 1:09 pm
av flaektrem
Så här gjorde jag på min 525. Bilderna ligger lite huller om buller. Går nog att få några ideer om vajern till pumpen iaf.
Fråga om de är nå mer
http://s118.photobucket.com/albums/o106 ... 525%20TDS/
EDIT: Oj såg nu att jag inte läst alla sidor i tråden och att du redan var klar, men jaja nu har du lite bilder iaf

Re: Bmw 325 tds touring LB || Update 6/1 -11 sida 2
Postat: mån jan 10, 2011 1:51 am
av Elias
flaektrem skrev:Så här gjorde jag på min 525. Bilderna ligger lite huller om buller. Går nog att få några ideer om vajern till pumpen iaf.
Fråga om de är nå mer
http://s118.photobucket.com/albums/o106 ... 525%20TDS/
EDIT: Oj såg nu att jag inte läst alla sidor i tråden och att du redan var klar, men jaja nu har du lite bilder iaf

Ahh fick tips om dina bilder på DCS, så gjorde en snarlik konstruktion som du gjorde
Hur vart din sen i slutänden ? fick du nån knuff i maskinen ?
//Elias
Re: Bmw 325 tds touring LB || Update 6/1 -11 sida 2
Postat: mån jan 10, 2011 8:37 pm
av flaektrem
Aha

jo den gick fint. Pumpen lämnades till dieselmeken som om jag inte missminner mig påstod att den pumpade diesel för ca 180hk med den modden. Jag lyckades få den att förbränna i det närmsta all diesel för den svartrök inte nå nämnvärt vid fullast med fullt ladd. Nu när jag börjar fundera blir jag lite osäker om den bolmade eller leanade ut vid fullt ladd haha :S men bra gick den iaf. Sen att ange i siffror hur bra den gick är ju omöjligt utan bromsning så jag håller käften

Re: Bmw 325 tds touring LB || Update 6/1 -11 sida 2
Postat: tis jan 11, 2011 7:21 pm
av Elias
Njaa det kan nog inte riktigt stämma. Kompisen bromsade 172hk med orginalpump skruvad till max. Så om dieselmeken byggde om din så lär den ha varit god för mer än 180
Min pump har han byggt om och den skulle vara god för 230hk på m21 motorn.
Vad körde du med för turbo och hur mycket ladd ??
Re: Bmw 325 tds touring LB || Update 6/1 -11 sida 2
Postat: tis jan 11, 2011 7:25 pm
av lyyski
Ser riktigt fint ut! Blir riktigt sugen själv på bmw diesel turbo! Hur länge håller orginaltopp packning ?
Mvh
Re: Bmw 325 tds touring LB || Update 6/1 -11 sida 2
Postat: tis jan 11, 2011 8:25 pm
av flaektrem
Elias skrev:Njaa det kan nog inte riktigt stämma. Kompisen bromsade 172hk med orginalpump skruvad till max. Så om dieselmeken byggde om din så lär den ha varit god för mer än 180
Min pump har han byggt om och den skulle vara god för 230hk på m21 motorn.
Vad körde du med för turbo och hur mycket ladd ??
Ja då borde jag varit i dom krokarna med effekten.
Härligt, vad är moddat på pumpen vet du de?
Jag körde med VNTagg från 330d. VNT styrningen lyckades jag få någorlunda med en special WG klocka. För mycket krångel så skulle jag göra om samma operation igen hade jag byggt grenrör alt. adapter å satt på en vanlig WG turbo.
Minns fan inte vad jag laddade, 1,2 tror jag det var. laddtrycksmätaren gick till 1.5 iaf. Väldigt osäker på den uppgiften dock
Re: Bmw 325 tds touring LB || Update 6/1 -11 sida 2
Postat: tis jan 11, 2011 10:02 pm
av Elias
lyyski : Jag sitter mer i den båten då jag tänkar "va fan bygger jag på bmw diesel för när gud skapade om606"

När packningen går är ju väldigt svårt att säga .. Jag återkommer med bättre svar så fort jag blåst min
flaektrem : Nää vet inte vad som är gjort i den. Ringde o frågade honom men han ville hålla det för sig själv. Jaha okej, jag var faktiskt också lite inne på vnt i början. Men tyckte det verkade så krångligt så satsade på vanlig turbo istället. Jaså inte mer än 1,2 bar :O . Den bilen som min pump satt på innan jag köpte den, han laddade 1,8 bar o hade svart ridå bakom bilen på fullt ladd .. Så att pumpen levererar diesel är de inget tvivel om

Jag hade tänkt att hålla mig runt 2bar .. Vet att k24.an inte är det optimala att ladda så mycket med, Men håller m51 orginalturbon för 2bar så borde ju en k24 göra det ett tag iaf.
//Elias
Re: Bmw 325 tds touring LB || Update 6/1 -11 sida 2
Postat: fre jan 14, 2011 2:14 pm
av flaektrem
Ja samma här när jag fråga han om min pump
Glöm bort att jag sa 1,2, jag har ingen aning om hur mycke jag laddade, har glömt bort
Skaffa dubbla paralellkopplade pumpar och synka dom så får du inihelvete med diesel, lite onödigt att göra på en bruksbil kanske

Re: Bmw 325 tds touring LB || Update 6/1 -11 sida 2
Postat: fre jan 14, 2011 6:42 pm
av Elias
haha njaaaa det är nog lite overkill med dubbla på den här maskinen o till dess syfte

Re: Bmw 325 tds touring LB || Update 6/1 -11 sida 2
Postat: ons jan 19, 2011 10:49 pm
av Elias
Update 19/1 -11
Liten update på eftermiddags/kvälls sysslan. Plockat ner bromsarna för en liten uppfräshning ..
Bilder :
4 lager färg på skivorna.
Zink-grund och 2 lager rött. Lägger nog ett 3.e lager imorn.
//Elias
Re: Bmw 325 tds touring LB || Update 19/1 -11 sida 2
Postat: tor jan 20, 2011 8:51 am
av flaektrem
Varför har du lackat skivornas anliggningsyta?
Re: Bmw 325 tds touring LB || Update 6/1 -11 sida 2
Postat: tor jan 20, 2011 1:23 pm
av Elias
flaektrem skrev:
Varför har du lackat skivornas anliggningsyta?
Brukar aldrig maskera anliggningsytan. Bara onödigt o jobbigt när det räcker att bromsa ett par gånger för att få ytan fin igen.