Bmw 325 tds touring LB || Update 4/8 -11 sida 9 ||

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck

Bmw 325 tds touring LB || Update 4/8 -11 sida 9 ||

Inlägg av Elias »

Hejsan gott folk !

Det är 2 forum som jag sitter o läser rätt så mycket på om kvällarna och det är denna Savarturbo och det är Dieselclubsweden. Hade tänkt att ha projekttråd på båda sidorna men då jag har en diesel så började jag med den på Dcs och sköt fram projekttråden på Savar turbo.

Men nu ligger jag hemma, sjukskriven från jobbet med en bruten ryggkota och har fruktansvärt tråkigt. Så då kan jag ju minst sagt ta mig tiden att fixa till en projekttråd här också !

22/7 -10 var jag i Motala och köpte mig en Bmw 325tds touring -96 lastbilsreggad med trasig dieselpump för en billig peng. Planen från början var bara att hiva ur motorn och i med en annan motor (då det verkade enklare och billigare än att börja grejja med pumpen). Men den motorn som satt i verkade synd att göra sig av med, har visserligen gått 32000 mil. Men gått som pendlar bil de senaste 14000 milena som den tidigare ägaren hade brukat den och väl dokumenterade servicear.

Planen var då att byta pumpen lite snabbt och bara ta bilen i bruk. Men som vanligt när det gäller mig så blir det inget "bara" .. -96ans dieselpump kan jag meddela är så gott som omöjlig att hittga för en vettig peng. Så medans jag letade efter det började jag istället att fixa utsidan på bilen som jag ändå tänkt att göra förr eller senare.

Utsidan :
- M3- front (satt på när jag köpte bilen)
- M3- sidokjolar (satt på när jag köpte bilen)
- M3- look deffuse.
- M3- Lister.
- M3- läpp.
- GT- läppar.
- Röktonade bakljus, röda med svart blinkers.
- Oneblock Angeleyes med 8000k xenon hel- och halvljus.
- Dimljus "smoke" med 8000k xenon.
- Svart tonade rutor, alla utom framrutan.
- Bmw "Carbon" emblem på huv och baklucka.
- Coilovers kit.

Insidan :
- Halvskinn BMW sportstolar.
- Digital laddtrycks och volt mätare.
- Mocca ratt.

Vad som ligger på hyllan redo att plockas ner i motorrummet :
- Rostfritt grenrör gjort av Daniel Karlsson.
- 2,5" ic 450x300x76. redan monterat, ska dra sista rörbiten när turbon är på platts.
- Nyrenoverad dieselpump.
- kkk k24 från s60 t5R -03

Och till sist vad som återstår att införskaffa och göra :
- Linda och montera grenröret.
- Hänga dit turbon och fixa olja till o från (fläns beställda).
- Bygga avgasystem (fläns mot turbon beställt).
- Byta dieselpumpen.
- Hitta någon som är riktigt duktig på att programmera mitt orginal styrsystem.

Sen är de ju alltid en del runt ikring grejjer som ska göras ..

Bilder :

Vid inköpet.
Bild

Bild

Bild

Coilovers beställdes från tyskland.
Bild

Bild

Intercooler på platts.
Bild

Bild

Sitter nu mera en elfläckt från en 850 där.
Bild

Spolarvätske behållare från biltema fick ersätta orginalet som sitter bakom höger lyse egentligen.
Bild

Digital laddtrycksmätare.
Bild

Fick till slut tag i denna fina pryl, gått 500mil sedan renovering och jag fick pröjsa 1500kr :thumbright:
Bild

Bilen utrullad ur garaget. all "styling" från min kära vän Ebay.se är monterat, rutorna tonade, xenon monterat, coiloversena i botten, carbon emblem osv ..
Bild

18" fälgarna ska bytas ut till 19" tills i vår är planen
Bild

Bild

Det rostfria grenröret.
Bild

M3-lister.
Bild

kkk k24 från s60 t5R.
Bild

Bild

Det där är vad som gjorts i stora drag .. Tanken nu är att den ska vara körklar till våren.

Har ni kritik angående mitt bygge skriv gärna det, posetiv som negativ. Jag lyssnar på allt o tar till mig.

//Elias
Senast redigerad av Elias den mån apr 23, 2012 12:20 am, redigerad totalt 28 gång.
MrChilly
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av MrChilly »

Först och främst, välkommen till forumet! Inte för att jag är nån dignitet här direkt, men iaf...
För det andra, bruten ryggkota, ouch! Låter inte kul alls!
Däremot är bilen roligare, kul med en dieseltouring som vässas både optiskt och maskinellt.
Vad räknar du med att få ur den i hk/nm?
Dennis Derenius
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck

Inlägg av Elias »

MrChilly skrev:Först och främst, välkommen till forumet! Inte för att jag är nån dignitet här direkt, men iaf...
För det andra, bruten ryggkota, ouch! Låter inte kul alls!
Däremot är bilen roligare, kul med en dieseltouring som vässas både optiskt och maskinellt.
Vad räknar du med att få ur den i hk/nm?
Tack tack !
Nae det är ingen höjdare, men vart mosad av 2ton plank mot en container, så jag ska nog vara glad att jag både lever och inte är invalid ..

Jag jagar inte någon hög effekt direkt . Orginal så har den 143hk/280nm .. och jag skulle vilja uppnå ca ~200hk/~400nm +- i motorn ..

//Elias
MrChilly
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av MrChilly »

Ja då kan man lugnt säga att du haft tur i oturen!
Lagom mål, dieselhästar är ju rätt så "sega" jämfört med bensinhästar.
Luddig liknelse kanske, men du hajar vad jag menar... :doh:
Dennis Derenius
tzanek
För mycket laddtryck

Inlägg av tzanek »

Välkommen hit och hoppas du blir helt återställd från olyckan.

Snygg Beemer, gillar dom svarta fälgarna. :thumbright:
Nissan Skyline GT-R R32 RB30/26
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck

Inlägg av Elias »

Update 21/11 -10

En liten bild på dagens arbete, Lindade med svart 2" bandage som jag blötlade innan jag lindade. :

Här ligger grenröret i torkskåpet på torkning.
Bild

//Elias
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck

Inlägg av Elias »

Update 23/11 -10

Idag kom det ett litet paket med fläns av olika slag och 2 tryckslangar. Kommer dock inte ha någon användning av tryckslangarna då jag bestämmt mig för o vrida kompressorhuset så att trycksidan pekar neråt och då även flytta wastegaten.

Nu är ju då frågan med flänsen för oljan. Ska man svetsa dit rör som man sedan pressar dit slang på ? , eller ska man svetsa dit en mutter o köra med banjo koppling ? eller svetsa dit rör och bara köra med slangklämmor ? Någon som vet vad som är bäst o smidigast ? Självklart kommer det bli stålomspunnet oavsätt vilken metod jag använder mig av.

Var även på bmw o hämtade klipps till M3 listerna.

Bilder :

Bild

M3-listerna på platts :)
Bild

Bild

//Elias
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck

Inlägg av Elias »

Update 27/11 -10

Grenröret har funnit sin platts , kletade lite avgasskarvstätning på båda sidorna av packningarna för säkerhetens skull.

Bilder :

Bild

Bild

Ventilkåpan och insuget är inlämnat på svetsning. Ventilkåpan får lite ommoddad vevhusvent och insuget får ett rakt rör istället för "EGR-delen". Skulle hämta grejjerna i början av nästa vecka.

//Elias
e30_tobbe
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av e30_tobbe »

hur går de för dig ? fått tillbaka insug och ventilkåpa ? :) kul att de hur dde blev :P
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck

Inlägg av Elias »

Update 4/12 -10

Hejsan.

Idag har jag varit o hämtat ventilkåpan och insuget från aluminiumsvets i skänninge. en gnutta färg fick de på sig o sen monterades ventilkåpan och vev-ventfiltret. Då kunde jag skruva dit turbon lite tillfälligt för att måtta på oljeflänsen till o från turbon.

Jahh jag antar att ni skiter i vad jag skriver och i sjävla verket är intresserade av lite bilder ;)

Bilder :

Bild

Vevhusventen riktad framåt för att kunna sätta en slang till luftfiltret inför besiktningen.
Bild

Lite färg ja ..
Bild

Bild

Som ni ser så blir det jääävligt tight.
Bild

Bild

Trycksidan vs. retursidan. Åker in till Hydroskand på måndag o pressar på stålomspunnen slang på dessa.
Bild

Bild

Allt för idag ! Nästa steg i byggandet är downpipet, Men det får nog vänta en stund. Känner att ryggen inte riktigt vill att det ska byggas något avgas än ..

kkk k24an kanske är till salu .. vinklade avgashuset var inte så optimalt till mitt grenrör ..

//EliasKetuly
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck

Inlägg av Elias »

Update 8/12 -10

Händer ju inte jätte mycket som ni känner till pga att jag är skadad och sjukskriven. Men lite måste jag ju styra med iaf. Så idag har jag varit inne hos Hydroscand och fått oljetrycksslang och oljeretursslang pressat. Oljereturen gjordes i stålomspunnet den biten som ligger nära grenröret. Sen kör jag med gummislang sista biten för att kunna böjja slangen lite kraftigare.

Bild :

Oljetrycksslangen är jag lite fundersam om. Någon som är mer insatt i ämnet kanske skulle kunna yttra sig. Banjon som sitter mot blocket har ett väldigt litet "hål", inte mot blocket men mot slangen om man säger, 4-5mm i diamter ungefär medans slangen och flänset är 9-10mm i diameter invändigt. Kommer detta försämra oljetrycket till turbon på något vis eller är det bara jag som nojjar ??
Bild

//Elias
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck

Inlägg av Elias »

Update 10/12 -10

Ikväll har jag snickratihop ett downpipe och svetsat om wastegatearmen lite granna ..

Bilder :

Innan jag grundade på skarvarna.
Bild

O så lite rostskydd .. Svart färg på flänset för att det kommer bli synligt. Resterande delen av downpipet kommer såklart att lindas. Men ville ändå ha en gnutta färg på skarvarna så de inte rostar under bandaget.
Bild

Moddade dit tds orginal wastegaten på kkk k24.an. Vart så fel med orginal klockan när man vred kompressorhuset.
Bild

O så en gnutta färg så klart ..
Bild

//Elias
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck

Inlägg av Elias »

Update 11/12 -10

Har fått lite gjort idag också ..

Bilder :

Lindat det som kommer vara i motorrummet + lite till. Ingen onödig värme här inte ;)
Bild

Det var lika tight den här gången ..
Bild

Första delen av avgassystemet kommer bara ett par cm under balken .. Vi får se hur det resterande blir sen.
Bild

Stålomspunnet nästan hela vägen. Fick sätta slang sista lilla biten för att dimentionerna var olika.
Bild

Oljetryck och oljeretur ..
Bild

Sådär ja !
Bild

Dra lite tryckrör mellan turbon och intercoolern återstår på den sidan av motorn. Sen är det pumpbyte som står på tur på den andra av motorn :)

//Elias
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck

Inlägg av Elias »

Update 20/12 -10

Hallå. Har varit hemma hos Tobbe_205 och köpt hans mekaniska dieselpump som dieselmeken har byggt om lite. Så nu ska bränslet räcka en bra bit .. frågan är om turbon kanske bli för liten nu istället :doh:

Bild :

Bild

Det är de ända jag har o erbjuda idag. Men pumpen kommer att monters så snart som möjligt. Så får jag se hur jag gör med vire montage sen :)

//Elias
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck

Inlägg av Elias »

Update 21/12 -10

Idag har jag vart hos Aluminiumsvets i skänninge o hämtat en centreringsring till mekaniska pumpen, hade sån tur att de hade ett rör med nästan rätt diameter, så de kapade bara till en bit av röret så fick jag slipa ner den lite när jag kom hem. Hålet i blocket är större på en m51 motor så därför krävs det att man tillverkar en centreringsring för att pumpen ska sitta stabilt o "rätt".

Kapade till sista ic-rör biten också när jag ändå var ute i garaget. så nu ska det bara vara o starta motorn så fort pumpen monteras.

Funderat en hel del på hur jag ska göra med viren till pumpen och pedalen .. Är det någon som har förslag eller erfarenhet av "konvertering" till vire på en e36 ?? tacksam för svar.

Bilder :

Där ser ni att centreringen är mycket mindre på mekaniska pumpen.
Bild

centreringsringen tillfilad och på platts :)
Bild

Allt för idag

//Elias
Skriv svar