Här är kvällens påhitt...
Som jag har skrivigt tidigare i tråden har jag tänkt använda mig utav S60R bromsar till bilen. 240 handbromsen är inte direkt kompatibel med R skivorna, så har funderat lite på hur detta ska lösas. Har sett varianter där en svarvad distansring är punktad i skivan för att få rätt innerdiameter, nackdelen med en sån lösning är att när skivan någon gång behöver bytas så måste man antingen ta bort distansringen eller skaffa en ny. Men fick en ide på hur jag skulle lösa det.
Så i eftermiddags åkte jag till racetema och köpte mig två nya bakbromsskivor till 240. Spännde upp skivan i svarven och svarvade av själva skivan.
Skivan blev så här
Min ide är att använda själv mitten delen av skivan som används för handbromsen och placera den på insidan av den riktiga skivan.
Ytterdiametern på skivan från 240 är något mindre är innerdiametern på R skivan så den passade perfekt utan att svarva om den.
Så om skivan någon behöver bytas kommer det bara vara att låta skivan för handbromsen sitta kvar.
"Like a glove..."
Svarvade även av utsidan av koppen något då den kommer agera som en spacer, svarvade av så att den andra skivan kommer flyttas ut 5 mm. Förhoppningsvis kommer det inte ställa till några problem med hjulen.
Gick förvånansvärt snabbt och smidigt att svarva till också.
Så nu saknas egentligen bara bromsoksadaptrar, bromsrör/bromsslang och bromsvågen till bromssystemet. Har gjort lite beräkningar och vet ungefär vilka storlekar på cylindrarna ska ha. Mer om det framöver.