Volvo 242 T6 -82 Race-ready

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -Lådan är (nästan) klar

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Nu är lådan i princip klar, har fått ut den avdragna bulten och fixat en ny vänstergängad bult samt nya packboxar.
Dock är det ett litet litet problem, jag lyckas inte lägga i backen eller femman. Ettan till fyran går hur lätt som helst och är inga problem att lägga i. När man drar växelföraren moturs så känner man ett distinkt klick och ettan och tvåan går att lägga i, när man drar medurs så känner man inte samma distinkta klick och som sagt så går inte femman eller backen att få i.

Så all feedback för att få i växlarna mottages tacksamt, vill undvika att dra isär lådan ytterliggare en gång. Jag har nog lärt mig minst 20 sätt på hur man INTE ska sätta ihop en ZF låda. :)

Vilket fall som helst, så här ser den ut ihopsatt och svetsad.

Bild

Bild

Bild
Karl Buchka
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -Lådan är (nästan) klar

Inlägg av Karl Buchka »

Kännar tyvärr bara till en eller två av de felaktiga metoderna du nämnde. Annars ser det stiligt ut. :thumbright:
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
ogge
Forumsberoende

Inlägg av ogge »

hur mycket utstick har du ur svepet på axeltappen?
har du mätt så du når ända in i pilotlagret?
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

ogge skrev:hur mycket utstick har du ur svepet på axeltappen?
Vet ej exakt utstick på den ingående axeln då jag inte har måttat och byggt efter det, men tror det är runt 10 mm. Ingående axeln är måttad och inmätt så den sticker in i vevlagret och att lamellen hamnar i mitten på splinesen.
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -Växellådsproblem löst

Växellådsproblemet är nu löst, det visade inte vara så svårt i slutändan. :)
Problemet var en kombination av tröga lägen tillsammans med att jag inte hade insett att backen låg till vänster om ettan.
Dock verkar jag ha tryckt in packboxen runt ingående axel alldeles för långt, den går riktigt trögt att dra runt nu. Antar att det bara är att demolera den och sätta i en ny, 180 spänn åt skogen :P
Niklas Sandström
För mycket laddtryck

Inlägg av Niklas Sandström »

Daniel Ireståhl skrev:
ogge skrev:hur mycket utstick har du ur svepet på axeltappen?
Vet ej exakt utstick på den ingående axeln då jag inte har måttat och byggt efter det, men tror det är runt 10 mm. Ingående axeln är måttad och inmätt så den sticker in i vevlagret och att lamellen hamnar i mitten på splinesen.
Anledningen att den går tungt är säkert för att du inte har dragit ut den ingående axeln nog utan den ligger och trycker på synkringen. ( man kan inte bara pressa ihop lådan utan man måste dra ut axeln också så den frilägger synkringen)
/ Niklas Sandström
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -Växellådsproblem löst!!

Niklas Sandström skrev: Anledningen att den går tungt är säkert för att du inte har dragit ut den ingående axeln nog utan den ligger och trycker på synkringen. ( man kan inte bara pressa ihop lådan utan man måste dra ut axeln också så den frilägger synkringen)
Ja, jag upptäckte detta. Trodde till en början att jag fått i femman medans jag pressat ihop lådan men kom på till slut att det berodde på att synkringen är ihoppressad.
Samtidigt kan man inte få på brickan och låsringen som sitter på ingående axel om man inte drar ut den ordentligt. Fick bygga ett specialverktyg för att dra ihop lådan istället för att pressa ihop den. Lättast att se att man har dragit ut den ordentligt att är hålla fast medbringaren samtidgigt som man snurrar på ingående axel, går det att rotera ingående axel utan att medbringare följer med så är det tillräckligt.
Provade att dra runt lådan innan jag satte på packboxen så det är den som gör att den går trögt.
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -Växellådsproblem löst!!

Har börjat montera ihop motorn i helgen, dock kom jag inte så längt då satsen med vevlager jag beställt innehöll två för lite #-o fick en sats till en femma istället för en sexa.
Så väntar på att få hem den rätta satsen. Sen hittar jag inte skruvarna till oljepumpen heller, få väl ta och köpa nya.

Det ser ut att kunna bli riktigt bra, nu kommer den roliga biten att skruva ihop motorn när allt är rengjort och lackat och (förhoppningsvis) bara är att sätta ihop igen :)

Satte på spakstället på växellådan också för att testa växellägena, var inga som helst problem att få i växlarna nu och man behövde knappt ta i för att få i 5an eller backen. Så hade jag använt den från början hade jag sparat MÅNGA timmar i verkstan, men men jag har ju lärt mig nåt iaf. :P

Svårt att återge färgen på motorn med en sunkig mobilkamera, får skaffa nåt bättre. Håll till godo.

Bild

Bild

Bild

Bild

En del av allt som ska på motorn igen...

Bild
Användarvisningsbild
Brag-Jr
För mycket laddtryck

Re: Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -Ihopmontering av motor 3

Inlägg av Brag-Jr »

ser riktigt bra ut!! :thumbright:
M.Brag svets & konstruktion
Volvo Pv 600hk
242 M50B25 Turbo
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -Liten update 12/4

Brag-Jr skrev:ser riktigt bra ut!! :thumbright:
Tack för kommentarerna, alltid kul att höra!

Har inte hänt jättemycket på sistone då allt annat tar all tid för tillfället. Lite har iallafall hänt,
Klippte till en hög plåtbitar...
Bild
...som blev en hög med såna här efter lite borrande, bockande och slipande.
Bild
Rätt lätt att gissa vad de ska vara till antar jag ;)

Ja, dem ska passa med den här...
Bild

Så får montera i stolen i bilen snart och se om den går något snabbare ;)
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -Stolen monterad

Var hos bilprovningen idag och besiktigade pärlan, rent papper! Kändes skönt!

Passade på att montera stolen idag också, det blev rätt bra. Nu sitter man fast när man åker ;) synd att det inte gjorde att bilen gick nåt snabbare.

Bild

Gjorde några extra hål för att kunna justera lutningen på stolen, kommer nog dock inte justera stolen särskilt mycket, men möjligheten finns.

Bild

Tyvärr hann det mörkna innan jag blev klar, så det blev ingen jättebra bild.

Bild
Karl Buchka
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -Stolen monterad

Inlägg av Karl Buchka »

Najs!
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -Skivbroms till trumbroms

Här är kvällens påhitt...

Som jag har skrivigt tidigare i tråden har jag tänkt använda mig utav S60R bromsar till bilen. 240 handbromsen är inte direkt kompatibel med R skivorna, så har funderat lite på hur detta ska lösas. Har sett varianter där en svarvad distansring är punktad i skivan för att få rätt innerdiameter, nackdelen med en sån lösning är att när skivan någon gång behöver bytas så måste man antingen ta bort distansringen eller skaffa en ny. Men fick en ide på hur jag skulle lösa det.

Så i eftermiddags åkte jag till racetema och köpte mig två nya bakbromsskivor till 240. Spännde upp skivan i svarven och svarvade av själva skivan.
Bild

Bild

Skivan blev så här :)

Bild

Min ide är att använda själv mitten delen av skivan som används för handbromsen och placera den på insidan av den riktiga skivan.
Ytterdiametern på skivan från 240 är något mindre är innerdiametern på R skivan så den passade perfekt utan att svarva om den.
Så om skivan någon behöver bytas kommer det bara vara att låta skivan för handbromsen sitta kvar.

"Like a glove..."
Bild

Svarvade även av utsidan av koppen något då den kommer agera som en spacer, svarvade av så att den andra skivan kommer flyttas ut 5 mm. Förhoppningsvis kommer det inte ställa till några problem med hjulen.
Gick förvånansvärt snabbt och smidigt att svarva till också.

Så nu saknas egentligen bara bromsoksadaptrar, bromsrör/bromsslang och bromsvågen till bromssystemet. Har gjort lite beräkningar och vet ungefär vilka storlekar på cylindrarna ska ha. Mer om det framöver.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -Skivbroms blir trumbroms

Inlägg av Daniel-635 »

Smart lösning för "Handbromstrumman" :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -Skivbroms blir trumbroms

Daniel-635 skrev:Smart lösning för "Handbromstrumman" :thumbright:
Tack för det, är rätt nöjd över det själv faktiskt.

Händer inte så mycket just nu då skolan tar den större delen av tiden då man är i slutfasen av sin utbildning, men lite har man hunnit med att meka under helgen.

Fick till slut tag på nya vevlager och fick kolvarna monterade.
Bild

Monterade även dit nya toppackningen och toppen:
Bild

Bild

Var även tvungen att lägga på övre delen till toppen för att se hur det såg ut:
Börjar se ut som det kommer bli en motor igen :)
Bild

Det var allt för den här gången!
Skriv svar