Tråden om kamaxeldesign
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
Re: Tråden om kamaxeldesign
Patrick, ja det går.
/Andre'
/Andre'
Senast redigerad av norrback den mån feb 28, 2011 4:25 pm, redigerad totalt 1 gånger.
power
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Då borde man kunna få plats med 'mera kamaxel' på given tryckare/lyftare.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
En klassiker på folkaboxern. Prova med stötstänger i alu istället så går det ändå. De utvidgar sig lika mycket som blocket/cylindrarna. Var på studiebesök med MSCC hos en känd VW byggare i Helsingborg, JPmotorsport, som beskrev just det du råkade ut för. Han kan en hel del om kamaxelslipning. Hans 2-liters Pinto på 251 sughästar lyfter 15,98mm!norrback skrev:Har ingen betydelse.
Var med om en intressant grej för nån månad sedan. Hade beräknat allt till en typ4 vw motor, kammen var redan färdig men allt annat räknades på mot kammen. Motorn provkördes i motorbänk och tog kål på 2 uppsätningar fjädrar på 10 minuter, dom tapade helt spänsten, motorn slutade varva. Motorbyggaren ringde och funderade om jag hade nån aning vad det kunde bero på, jag visste att dom hade ökat lite på accelerationen i profilen så det gick upp ett ljus i skallen...Nu när motorn blev varm så fick dom inte tillräckligt med ventilspel så kammen träffade tryckaren på fel ställe och accelerationen blev för hög då den gick från 0 till ett värde som skulle komma efter en fin ramp. Dom slipade lite längre ramper på kammen så nocken träffade tryckaren på rätt ställe och fjädrorna började hålla fint. Och dom levde lyckliga i alla sina dagar...
/Andre'
men lyftarens diameter kommer i alla fall bero på ventilhastigheten.Kadett4wd skrev:Då borde man kunna få plats med 'mera kamaxel' på given tryckare/lyftare.
Sitter med analysen framför mig.
dator för att göra lyftkurvan förstår jag att man använder. Jag har själv tagit fram kurvor här nu. (bara enkla med få randvilkor än så länge) Dock har jag nog en hel del kvar att lära med hur "man vill" att ventilen ska röra sig. Förstår att de fysiska begränsningarna begränsar i extremfall. Men sen finns det en del annat att titta på.Jens Gustavsson skrev:jag har skrivit lite grund info här på sidan 19-20 och lite frammåt http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=270" onclick="window.open(this.href);return false;
man använder datorer nu för tiden då man designar ventil lyft kurvor, det finns bra grund läsning på professor blairs sida också.
Jag håller på att grotta ner mig i konverteringen av ventillyft till kamaxelprofil beroende på lyftartyp. Ska se om jag får till en profil här så småning om.
Min grafritare buggade ut och skapade små knorrar på funktionenerna. Så vitt jag kan se är derivatorna kontinuerliga så jag trodde det var en bugg. Men hade med minsta värdet på accelerationen att göra.
Men har alltså börjat med att ta fram ett polynom som beskriver ventilrörelsen för öppnande av ventilen. Enklast möjliga ventilrörelse om man ser till polynomet. Ville mesta prova.
Sett till så att de är tangentiella övergångar i alla avseenden på alla övergången mellan rise och return. =>kontinuerlig jerk och gjorde ett för return.
Polynomet gjorde jag som enhetspolynom utan att bestämma lyft eller duration.
Sen drog jag till med 180 grader druation (kamaxelgrader) och 12mm lyft, justerade in ekvationer.
Efter lite geometripill och klurande lyckades jag få tillkonverteringar för mina funktioner för att göra en kamxel för platt lyftare.

Men har alltså börjat med att ta fram ett polynom som beskriver ventilrörelsen för öppnande av ventilen. Enklast möjliga ventilrörelse om man ser till polynomet. Ville mesta prova.
Sett till så att de är tangentiella övergångar i alla avseenden på alla övergången mellan rise och return. =>kontinuerlig jerk och gjorde ett för return.
Polynomet gjorde jag som enhetspolynom utan att bestämma lyft eller duration.
Sen drog jag till med 180 grader druation (kamaxelgrader) och 12mm lyft, justerade in ekvationer.
Efter lite geometripill och klurande lyckades jag få tillkonverteringar för mina funktioner för att göra en kamxel för platt lyftare.

Senast redigerad av *L.R* den mån feb 28, 2011 11:27 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Djupare analys säger att knorrarna ska vara där. Valet av basradie bestäms som sagt av bl.a maximal negativ accelaration. Såg att knorrarna inträffar vid a,min. Ökade basradien och knorrarna försvann.
Spännande...
Kanske fortsätter i veckan med nya polynom. Någon som vill ha en kam?
Spännande...
Kanske fortsätter i veckan med nya polynom. Någon som vill ha en kam?

Vore spännade att se vad du kan göra med en 37mm tryckare/lyftare. AGAP är väl en av få som utnyttjar bredden till max.
Hur ser accelerationen ut på en nock som du beskrivit ovan? Släpper/lättar inte tryckaren från kammen på minst två ställen?
Om fjädern bör ligga på max 120kg för med tanke på oljefilm, friktion och annat hur ser profilen ut med tanke på maxvarv och ventilvikt? Finns det en förenklad ekvation så man kan se förhållande mellan fjäder-vikt-varv vid en "optimerad" profil?
I händelse av att man har en "för mjuk" fjäder, kan man ha en brantare öppning och mjukare stängning? Dvs, kammen behöver inte kämpa mot fjädern vid öppning och ventilen landar mjukt utan flyt eller studs på vägen ner.
Hur ser accelerationen ut på en nock som du beskrivit ovan? Släpper/lättar inte tryckaren från kammen på minst två ställen?
Om fjädern bör ligga på max 120kg för med tanke på oljefilm, friktion och annat hur ser profilen ut med tanke på maxvarv och ventilvikt? Finns det en förenklad ekvation så man kan se förhållande mellan fjäder-vikt-varv vid en "optimerad" profil?
I händelse av att man har en "för mjuk" fjäder, kan man ha en brantare öppning och mjukare stängning? Dvs, kammen behöver inte kämpa mot fjädern vid öppning och ventilen landar mjukt utan flyt eller studs på vägen ner.
Du menar att öppna skiten allt vad det går, sen bromsa försiktigt så fjädern hänger med ända ner till att ventilen stängt?
Better to be over the hill than under
Som sagt blev den fel. Med större basradie ser den ut så här.gegge skrev:Vore spännade att se vad du kan göra med en 37mm tryckare/lyftare. AGAP är väl en av få som utnyttjar bredden till max.

Ventilens acceleration är

Vart skulle den släppa menar du. OM jag inte behandlat geometrin fel så ska den inte släppa. Då ska lyftaren röra sig enligt vad jag bestämt. Jag kanske bara kan plotta kontaktpunkten på tryckaren i x-led och se. Om den inte är kontinuerlig så stämmer det. Men det skulle setts på kamprofilen ändå tycker jag.
Jag är inte helt på det klara med allt en. Men massan och accelerationen blir en hållfastparameter att ta hänsyns till. FJädern måste dimensioneras utifrån det och negativ acceleration misstänker jag.gegge skrev: Om fjädern bör ligga på max 120kg för med tanke på oljefilm, friktion och annat hur ser profilen ut med tanke på maxvarv och ventilvikt? Finns det en förenklad ekvation så man kan se förhållande mellan fjäder-vikt-varv vid en "optimerad" profil?
Om man bara tittar på fjädern borde inte öppningen vara några problem. Det blir bara hur mkt effekt det krävs att öppna. Men om man inte utnyttjar fjädern till max (max varvatal) så borde man återvinna den energin vid stängning? Men troligen måste man ta hänsyn till ventilens parameterar när man lämnar rampen och går mot ventilspel.gegge skrev: I händelse av att man har en "för mjuk" fjäder, kan man ha en brantare öppning och mjukare stängning? Dvs, kammen behöver inte kämpa mot fjädern vid öppning och ventilen landar mjukt utan flyt eller studs på vägen ner.
Men här finns det nog andra som kan lära mig mkt. Detta är mina tankar kring det hel i alla fall
Senast redigerad av *L.R* den tis mar 01, 2011 5:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Tror det blir svårt att återvinna energin i fjädern. Vid öppning kämpar ramp/flank både mot fjäder och ventilens vikt plus friktionen förstås. Pga masströgheten vill fjädern dra tillbaka ventilvikten vid stängning. Vid tillräckligt högt varvtal förlorar kammen helt kontakten vid stängning. Risk för studs utan ramp på nervägen vilket är dubbelt illa.
Tror också att den negativa accelerationen blir ett problem vid så pass "fyrkantiga nockar". Gör den rundare genom högre lyft eller kapa hörnen. Negativ acceleration blir ett problem vid mycket varv som jag ser det.
Skulle gissa att accelerationskurvan är kraftigt varvtalsberoende just pågrund av masströgheten som i viss mån går att fjäderkompensera.
Vad har du för enheter på axlarna?
Tror också att den negativa accelerationen blir ett problem vid så pass "fyrkantiga nockar". Gör den rundare genom högre lyft eller kapa hörnen. Negativ acceleration blir ett problem vid mycket varv som jag ser det.
Skulle gissa att accelerationskurvan är kraftigt varvtalsberoende just pågrund av masströgheten som i viss mån går att fjäderkompensera.
Vad har du för enheter på axlarna?
På den med ventilacceleration är det enhetsaccerlation (multiplicera med lyftet för rätt acceleration) och vinkeln är oxå enhetsvinkel. en enhet för rise och en enhet för retur (lättast så för att styra lyft och duration). På den med kamaxeln är det mm på axlarna. Alltså, jag styr kamaxelns utssende utifrån ventillyftskurvan. Den blir fyrkantig vid stor negativ acceleration!
Vill man ändra något får man ändra i polynomen som betecknar ventilens rörelse, hastighet, acceleration och jerk. Men ser ingen anledning att titta på kamprofilen och försöka ändra något. bättre att titta på kruvorna om sagt.
Vill man ändra något får man ändra i polynomen som betecknar ventilens rörelse, hastighet, acceleration och jerk. Men ser ingen anledning att titta på kamprofilen och försöka ändra något. bättre att titta på kruvorna om sagt.
Senast redigerad av *L.R* den tis mar 01, 2011 5:38 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Så, energin i fjädern tar vägen vart då när fjädern expanderar. Ok en hel del friktion men resten då?gegge skrev:Tror det blir svårt att återvinna energin i fjädern. Vid öppning kämpar ramp/flank både mot fjäder och ventilens vikt plus friktionen förstås. Pga masströgheten vill fjädern dra tillbaka ventilvikten vid stängning. Vid tillräckligt högt varvtal förlorar kammen helt kontakten vid stängning. Risk för studs utan ramp på nervägen vilket är dubbelt illa.
-
- För mycket laddtryck
men med større base-sirkel tar det ju lenger tid for løfteren å gå 360*.... ikke i tid,men i lengde. gir ikke det mer kontroll på åpningsrampen? mulighet for å legge profilen nærmere "edge"?Kadett4wd skrev:jo precis,, men lyftaren blir juh 'större'
precis samma fördel som att sätta i just större lyftare.
synes alltid at f.eks pro-stock pinnarna er jättestor...må jo være en fordel da

Daniel Krüger
- Kadett4wd
- Forumsberoende

Formel 1 motor.
Den högra bilden,, den högra kamaxlen är insug.
Den är osymmetrisk, jag har en teori men den blev helt dissad förut av de lärda här på forumet.
Men jag har fått bekräftelse från andra håll att mitt tänk var på rätt bana.
Min teori var att de accar upp ventilen snabbt som attan och jobbar igång gasmassan, för att senare i sugtakten 'strypa av lite' så hastigheten bibehålls/ökar på gasmassan då den äntrar cylindern, för att överkomma reversion.
///AMG
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Vad skulle man vinna på att strypa kanalen med ventillyftet efter TDC för det är väl så du menar?
Erland
Erland