Oldsmobile -57
- cossie_demon
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 384
- Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
- Ort: Jönköping/Huskvarna
Re: Oldsmobile -57
Så jäkla go!!! Uppdatera ofta!
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Oldsmobile -57
Kul se att du inte lagt ner planerna



7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Re: Oldsmobile -57
Kul att ni gillar den!
Nä planerna är kvar, men det är lite svårare att genomföra nu.. Jag har bilen i Skellefteå men bor i Oslo. Tanken är att jag ska försöka bygga så mycket löst jag kan så jag är förberedd till då jag får ner bilen. Tex nya bärarmar bak då dom gamla visade sig vara lite för klena. Jag har infästningen till bälgarna på bärarmarna så det blir en del belastning. Insuget ska byggas om med spridarhylsor, fuelrails ska knåpas ihop. Ska även försöka beställa så mycket som möjligt av det jag behöver.
Tanken är att bilen ska hämtas först i påsk så det kan bli lite glest mellan uppdateringarna.
Nä planerna är kvar, men det är lite svårare att genomföra nu.. Jag har bilen i Skellefteå men bor i Oslo. Tanken är att jag ska försöka bygga så mycket löst jag kan så jag är förberedd till då jag får ner bilen. Tex nya bärarmar bak då dom gamla visade sig vara lite för klena. Jag har infästningen till bälgarna på bärarmarna så det blir en del belastning. Insuget ska byggas om med spridarhylsor, fuelrails ska knåpas ihop. Ska även försöka beställa så mycket som möjligt av det jag behöver.
Tanken är att bilen ska hämtas först i påsk så det kan bli lite glest mellan uppdateringarna.
Re: Oldsmobile -57
Som jag tidigare nämnt så kör jag med infästningen till luftbälgarna på nedre bärarmarna. Jag har försökt fördela kraften så gott det går över en större yta men jag lyckades ändå kröka dom ifjol. Bilen är ju faktiskt rätt tung, så jag går upp i godstjocklek. Ska försöka göra lite bättre fästen också. Rören blir nu 32x3. Hoppas det räcker för tjockare vill jag inte ha. Då blir det att sätta bälgarna på axeln istället.
Svarvade hylsor till justeringen som ska träs i rören och svetsas fast. Gängan är 3/4" unf. Rör är beställt och kommer nästa vecka.

Jag beställde även en stump aluminiumstav som ska bli spridarhylsor. Insuget som ska byggas om ser ut såhär. Edelbrock Torker II.

Svarvade hylsor till justeringen som ska träs i rören och svetsas fast. Gängan är 3/4" unf. Rör är beställt och kommer nästa vecka.

Jag beställde även en stump aluminiumstav som ska bli spridarhylsor. Insuget som ska byggas om ser ut såhär. Edelbrock Torker II.

Re: Oldsmobile -57
Blev kvar en stund på jobbet idag så jag fick fräsa upp hålen för spridarhylsorna. Första gången jag fräst nånting helt själv så det gick till skogs med första hålet. Men resten gick okej. Däremot var det ganska svårt att mäta ut centrum på kanalerna. Dom är ju inte så lika nån av dom.. Hade vart fint om jag visste var man kunde köpa insugspackningar att mäta på.
Men det gick som sagt ändå. Bilder!

Inte mycket som är lika. Men hål blev det och spruta lär det.

Här är materialet som hylsorna ska svarvas ur så den ska bli kortare och fler. Men passformen blev okej.

Men det gick som sagt ändå. Bilder!

Inte mycket som är lika. Men hål blev det och spruta lär det.

Här är materialet som hylsorna ska svarvas ur så den ska bli kortare och fler. Men passformen blev okej.

Re: Oldsmobile -57
Tvekar lite inför att göra spridarhylsorna.. Jag har en 14mm pinnfräs som jag hade tänkt använda men jag är rädd att det blir för stort. Bara borra 13.5 kanske är bättre. Nån som kan ge mig lite tips?
Re: Oldsmobile -57
Tänkte jag skulle lägga ut bilder på hur insuget blev trots att bygget lagts på is igen. Kan vara bra att få höra lite åsikter ändå, så man vet om man är på rätt väg.



Blev lite instick som fick hyvlas bort med sticksåg, pinnfräs på borrmaskin och slipstift för vanligt stål som satte igen hela tiden.. Drygt när man inte har rätt grejer men är så tänd så det måste göras NU..






Blev lite instick som fick hyvlas bort med sticksåg, pinnfräs på borrmaskin och slipstift för vanligt stål som satte igen hela tiden.. Drygt när man inte har rätt grejer men är så tänd så det måste göras NU..



Re: Oldsmobile -57
Gjorde även fuelrails i 20x20 svartstål.




Re: Oldsmobile -57
Gillar bilen, lacken, stuket och svetsarna!
Toni
Toni
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Oldsmobile -57
Kanonfint!
Inte lägga på is, isen kommer att komma fysiskt snart ändå.

Inte lägga på is, isen kommer att komma fysiskt snart ändå.
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.