Volvo 164 B30 kompressor och turbo Street and Strip

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Andre Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån jun 06, 2005 11:38 am
Ort: Lidköping/Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Andre Persson »

Du är som gubben i lådan dycker upp när man minst anar.

M avgasbandage var inte dåligt kliade lite på kroppen innan jag var klar med det hehe jaja sånt man får ta jaja
Andre Persson
Har 2st volvo 164 en av dom är en 164E från 74 original bil 15000mil
och min leksak en 164 B30 prospark kompressor med hx55 turbo
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Andre Persson skrev:Du är som gubben i lådan dycker upp när man minst anar.

M avgasbandage var inte dåligt kliade lite på kroppen innan jag var klar med det hehe jaja sånt man får ta jaja
Japp :D

Nu försvinner jag ett tag, ska dra till nästa hamn om ngn timma..

Man börjar nästan bli lite orolig för din bil, i värsta fall får man ta till flaskan ;)... när spriten inte räcker till..
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Andre Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån jun 06, 2005 11:38 am
Ort: Lidköping/Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Andre Persson »

Hitta en bild på motorn utan motorvärmare "filten" på så man ser hur det kommer att se ut med tiden


Bild
Andre Persson
Har 2st volvo 164 en av dom är en 164E från 74 original bil 15000mil
och min leksak en 164 B30 prospark kompressor med hx55 turbo
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Får jag ställa frågan hur fästet för kompressorn ser ut? Har en liten kompressor själv som ska på B20n men den väger ju en del och jag är inte riktigt säker på hur jag ska få den att hålla sig på plats.
Bild

Tänkte förankra fästet i skruvhålen för bensinpumpen, fördelaren + uppe på toppen som jag ser att du gjort. Och sen bygga en "ram" under kompressorn vid utgångsflänsen som den kan "ligga" på... Tänkte kolla om du har nån briljant idé annars.
Andre Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån jun 06, 2005 11:38 am
Ort: Lidköping/Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Andre Persson »

Självklart får man fråga det sitter en i toppen som man ser på bilden sen sitter det 2 bulltar i blocket fd ac fästen sen har jag ett stag till rakt ner till servopump 4 totalt sitter som den vore gjuten på plats :twisted:

Kan ta nån bild sen ska skruva lös kompressorn om några dagar

Vad har du för mått på kompressorn ?? det blir fort trångt och små marginaler tänk på att det ska gå få i tändkablarna, in och ut flås från kompressorn fråga mig hur jag vet det :D
Andre Persson
Har 2st volvo 164 en av dom är en 164E från 74 original bil 15000mil
och min leksak en 164 B30 prospark kompressor med hx55 turbo
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Hehe, ac har jag ingen och inte servo heller, så det gick ju inte så bra att kopiera den lösningen. Men ta gärna en bild när allt är loss sen... Om inte annat så för inspiration.

Ang. måtten så har jag de inte i huvet, men jag kan mäta lite om du verkligen är intresserad. Den är inte bredare än din, kanske något längre. Typ 1,5 liter per varv enl. Axel.
Jag kan dock inte tänka mig att det kan bli så trångt på den sidan motorn. Det värsta man har i vägen är ju bromsservot och möjligen styrsnäckan. Får väl kapa bort innerskärmen om den är i vägen. Batteriet försvinner ju illa kvickt till bagageluckan också, även om det inte är jättemycket i vägen. Planen är ju också att placera kompressorn så långt ner som möjligt innan det tar stopp för utloppet i styrsnäckan, så det finns utrymme på översidan för insuget (tänkte ha spjället före kompressorn).

Men hur ska du ladda? Turbon in i kompressorn eller nån slags Hilmersson-ventil?
Andre Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån jun 06, 2005 11:38 am
Ort: Lidköping/Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Andre Persson »

Har du msn eller icq blir lite lättare att surra
Andre Persson
Har 2st volvo 164 en av dom är en 164E från 74 original bil 15000mil
och min leksak en 164 B30 prospark kompressor med hx55 turbo
Anders E
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: tis nov 08, 2005 6:37 pm
Ort: Norrbotten , Piteå

Inlägg av Anders E »

ser mysigt ut ;)
24 timmar på en dag, 24 ölburkar i en låda.. Tillfällighet?
Andre Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån jun 06, 2005 11:38 am
Ort: Lidköping/Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Andre Persson »

Man tackar 8)
Andre Persson
Har 2st volvo 164 en av dom är en 164E från 74 original bil 15000mil
och min leksak en 164 B30 prospark kompressor med hx55 turbo
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

ICQ har jag, numret är 155468603. Men jag är inte online så ofta, då jag jobbar lite för mycket och natt + att jag sitter på modem hemma. Men inom kort har jag 0.5mbps så då kan jag surra hela nätterna/dagarna när jag är hemma.
Andre Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån jun 06, 2005 11:38 am
Ort: Lidköping/Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Andre Persson »

Det ordnar nog sig på nått sätt ska ta lite bilder på min så du får se hur det ser ut men det dröjer nog några dagar ska till tyskland ett par dagar och laga trasigt flygplan 8)
Andre Persson
Har 2st volvo 164 en av dom är en 164E från 74 original bil 15000mil
och min leksak en 164 B30 prospark kompressor med hx55 turbo
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6088
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Visst är det en KL-racing WG du har?
Känner du nån som kör med en sån?

Har en sån på hyllan jag också, men läste lite dåliga rykten om den, nåt du hört nåt om?
Andre Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån jun 06, 2005 11:38 am
Ort: Lidköping/Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Andre Persson »

Japp det är kl-racing WG jag känner inte nån som har en sån förutom du och jag men har sett några bilar som har sådana med några hundra hk.

Har inte hört eller läst nått dåligt om den men andra sida så är det ju ingen värsting wg man får ju vad man betalar för vet ju vars han bor i alla fall hehe.

Allt funkar ju olika på olika motorer och olika lösningar på rördragningar så man får nästan bygga och prova sig fram tycker jag går inte att läsa sig till allt har jag lärt mig i alla fall

Man vill ju inte dö nyfiken :D
Andre Persson
Har 2st volvo 164 en av dom är en 164E från 74 original bil 15000mil
och min leksak en 164 B30 prospark kompressor med hx55 turbo
tq
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: ons jun 15, 2005 1:33 pm
Ort: Luleå

Inlägg av tq »

Hur går det då? kommer du fram till nått med dina beräkningar? :D
Senast redigerad av tq den mån dec 05, 2005 11:55 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Audi 80q -83 (projekt)
BMW 518 -85 (projekt)
AndersI
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: tor nov 17, 2005 8:54 pm
Ort: luleå

Inlägg av AndersI »

hörru killen varför satsar du inte på ett vinnande koncept istället: en d24 med dubbla turbos o dubbla pumpar ?? :D
Skriv svar