Sida 2 av 2

Postat: ons nov 23, 2005 3:53 pm
av dezzan
Det krävs ett riktigt seriöst bygge för att nå 160-170hk i en B20, dvs fräsh underdel, högt kompförhållande 11.5->12.0:1, riktigt fin topp, minst typ steg 3 som flödar bra.

Helst större förgasare typ 48-50DCO/SP.
Riktigt extraktor med 2-3 utanför 1-2, typ KG rör.
2.5" avgassystem med bra flöde.
Bättre tändning än orginal är att föredra.

R kammen räcker troligen inte till för dom effekterna, en S kam funkar nog om du ska komma undan billigt, annars TG motors kammar är riktigt fina, en kompis kör med deras värsta stålkam som visade sig gå fint!

KG5 är väl KG's bästa kam förutom MR3 eller vad den heter.


En typisk B20 motor med 45or, exraktor, trimkam, portad topp, etc ger sällan mer än 150hk. Det är drömmar.

"Proffessorn" Gunnar Lundström har aldrig bromsat en B20 över 180HK sa han när jag var där. Men då vet jag ju inte hur trimmade motorer han bromsat....


Lite av vad jag tror, mvh David

Postat: ons nov 23, 2005 8:11 pm
av svecke
"En typisk B20 motor med 45or, exraktor, trimkam, portad topp, etc ger sällan mer än 150hk. Det är drömmar"

Arbetskamrat hade borrat till B22 45or,extraktor, KG5 kam,portad topp den gav 168 hästar.

Postat: ons nov 23, 2005 11:07 pm
av C Upp
B20 är på 2 liter B22 på 2,2 liter

150hk/2L=75 (75hk per liter)

75hk*2,2=165 (165hk på 2,2 liter)

165 är ju ganska nära 168 så det är ju ungefär samma litereffekt som i sveckes inlägg... :P

Fast jag vet inte om det var så han menade, men det stämmer ju rätt bra.

Postat: tor nov 24, 2005 4:50 am
av Janne A
Om du har pengarna, så överväg en annan kam.
R-kammen är i mitt tycke bäst till att slå ovänner med.

Det finns en uppsjö med kammar till B20, välj en som passar till vad du bygger motorn för.

Postat: tor nov 24, 2005 9:08 am
av svecke
Janne A skrev:Om du har pengarna, så överväg en annan kam.
R-kammen är i mitt tycke bäst till att slå ovänner med.

Det finns en uppsjö med kammar till B20, välj en som passar till vad du bygger motorn för.
Får köpa R- kammen billigt men det kanske är bättre attt sats på en KG6 eller KG5 tex.

Postat: tor nov 24, 2005 10:06 pm
av Janne A
Tyvärr har jag inte några goda erfarenheter av Volvos egna kamslipningar.

Vill inte favorisera någon leverantör, men KG:s kammar har funkat ok!
Iofs så är kamprofilerna hejdlöst kopierade av f-n och alla människor :lol:
så vart ursprunget kommer ifrån har jag inte en aning om.

Postat: fre nov 25, 2005 1:03 pm
av Jens Gustavsson
dezzan skrev:Det krävs ett riktigt seriöst bygge för att nå 160-170hk i en B20, dvs fräsh underdel, högt kompförhållande 11.5->12.0:1, riktigt fin topp, minst typ steg 3 som flödar bra.

Helst större förgasare typ 48-50DCO/SP.
Riktigt extraktor med 2-3 utanför 1-2, typ KG rör.
2.5" avgassystem med bra flöde.
Bättre tändning än orginal är att föredra.

R kammen räcker troligen inte till för dom effekterna, en S kam funkar nog om du ska komma undan billigt, annars TG motors kammar är riktigt fina, en kompis kör med deras värsta stålkam som visade sig gå fint!

KG5 är väl KG's bästa kam förutom MR3 eller vad den heter.


En typisk B20 motor med 45or, exraktor, trimkam, portad topp, etc ger sällan mer än 150hk. Det är drömmar.

"Proffessorn" Gunnar Lundström har aldrig bromsat en B20 över 180HK sa han när jag var där. Men då vet jag ju inte hur trimmade motorer han bromsat....


Lite av vad jag tror, mvh David
gunnar trimmar rc motorer på ett annat sätt än en dragrace motor jag tror det går att få upp mot 200hk utan att bygga om allt, men det är svårt helt klart. undra vad min motor skulle ge med 12:1 kompa och ca 108-110 nock? 190-200hk tycker jag men vem vet :)

16v

Postat: fre nov 25, 2005 2:28 pm
av svecke
Var in på Amazon klubben och läste på forumet där om 16 ventilstopp till B20! hyfsat fränt. många bilder att kolla på ;)