diverse frågor

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
svecke
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: fre nov 11, 2005 4:45 pm
Ort: sundsvall

diverse frågor

Inlägg av svecke »

Är dubbla weber 45 ett måste med portad topp och en R kam eller räcker det med en enkel weber 45?
R-kam är det nått att ha eller ska man satsa på en annan kam?
Om man ska porta en topp är det bättre och satsa på en B20E topp som har större ventiler?
142 Turbo
svecke
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: fre nov 11, 2005 4:45 pm
Ort: sundsvall

Inlägg av svecke »

Hmm är det bara turbo som gäller på detta forum?
142 Turbo
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

allt beror på vad du har för mål med motorn och vad den ska användas till.
Nyare b20 topparna har 44/35 så de är ju bättre att börja porta, från 72 sitter det en förstärkning mellan 2ans och 3ans avgaskanal också.
Svårt att svara på kam och gasare när du inte skriver vad du ska ha motorn till.
Vincent
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: mån nov 10, 2003 11:52 pm
Ort: Husqvarna/Jönköping

Inlägg av Vincent »

erssa skrev:allt beror på vad du har för mål med motorn och vad den ska användas till.
Nyare b20 topparna har 44/35 så de är ju bättre att börja porta, från 72 sitter det en förstärkning mellan 2ans och 3ans avgaskanal också.
Svårt att svara på kam och gasare när du inte skriver vad du ska ha motorn till.
Hur ser den förstärkningen ut??
Bygger -31:a A-ford coupé med DeSoto 345" hemi.
Vet du av några delar till den motorn får du gärna skicka PM,allt av intresse.
Även Muncie M22 lådor och delar till dessa av intresse.
svecke
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: fre nov 11, 2005 4:45 pm
Ort: sundsvall

Inlägg av svecke »

erssa skrev:allt beror på vad du har för mål med motorn och vad den ska användas till.
Nyare b20 topparna har 44/35 så de är ju bättre att börja porta, från 72 sitter det en förstärkning mellan 2ans och 3ans avgaskanal också.
Svårt att svara på kam och gasare när du inte skriver vad du ska ha motorn till.
Som mål har jag cirkus 160-170 hästar!! bilen har jag köpt för att trimma och greja med själv utan att bli ruinerad. Har verkstadsteknisk bakgrund så svarvning/fräsning och svetsning grejar jag.
Har en -73 alltså har den redan större ventiler om jag förstår rätt?
142 Turbo
Användarvisningsbild
powerpak
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: ons dec 01, 2004 3:30 pm
Ort: Karlskoga

Inlägg av powerpak »

Enkel 45 är inte att föredra.

har provat och i mitt tycke blev det en grym skillnad med 2x45 istället.

bara titta på insuget så förstår du vad jag menar..
till vintern:E30 m50@PT-SC61 PPF-rör .TIAL 38 WG
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

Hur ser den förstärkningen ut??
På de äldsta topparna är det som en svacka mellan 2an och 3an är det som en svacka i gjutningen, där brukade topparna lätt spricka, på de nyare är detta sammangjutet, lite svårt att förklara utan bild. (kan försöka skaffa en bild om intresse finns)

Tror mer på en weber 36a eller dubbla su än att lägga pengar på en enkel 45a, dock blir skillnaden som sagt stor med dubbla 45or.
Vincent
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: mån nov 10, 2003 11:52 pm
Ort: Husqvarna/Jönköping

Inlägg av Vincent »

erssa skrev:
Hur ser den förstärkningen ut??
På de äldsta topparna är det som en svacka mellan 2an och 3an är det som en svacka i gjutningen, där brukade topparna lätt spricka, på de nyare är detta sammangjutet, lite svårt att förklara utan bild. (kan försöka skaffa en bild om intresse finns)

Tror mer på en weber 36a eller dubbla su än att lägga pengar på en enkel 45a, dock blir skillnaden som sagt stor med dubbla 45or.
Det är klart intressant,har en E-topp som jag inte vet nått om.
Bygger -31:a A-ford coupé med DeSoto 345" hemi.
Vet du av några delar till den motorn får du gärna skicka PM,allt av intresse.
Även Muncie M22 lådor och delar till dessa av intresse.
svecke
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: fre nov 11, 2005 4:45 pm
Ort: sundsvall

Inlägg av svecke »

Ok weber 45 och nyare topp med större ventiler gäller men R kamen är den "bra"? siktar på ca 160-170hp eller har nån något annat bra förslag på kam? Någon som vet nån mer än KG-trimning som har grejor till gamla Volvos gärna med hemsida?
142 Turbo
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

160-170 sughästar är inte tvärgjort...
de krävs ganska mycket för att nå dit bara så att du vet

Jag skulle börja hitta billiga delar (eller delar man redan har) och köra med dom.

Ett smart sätt är att bygga i etapper.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
svecke
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: fre nov 11, 2005 4:45 pm
Ort: sundsvall

Inlägg av svecke »

[quote="mAySon"]160-170 sughästar är inte tvärgjort...
de krävs ganska mycket för att nå dit bara så att du vet

Tänkt mig dom här grejorna!
Weber45x2 steg2-3 topp extraktorgrenrör, 2,5" resten,lättat svänghjul,block borrat B22, kammen har jag som ni ser inte bestämt mig för än, vart hamnar man då i hp? vet att det är svårt att säga men borde väl vara i närheten av 160hp eller?
142 Turbo
svecke
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: fre nov 11, 2005 4:45 pm
Ort: sundsvall

Inlägg av svecke »

Kom igen nu grabbar ge mig lite tips och feedback
142 Turbo
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

svecke skrev:
mAySon skrev:160-170 sughästar är inte tvärgjort...
de krävs ganska mycket för att nå dit bara så att du vet

Tänkt mig dom här grejorna!
Weber45x2 steg2-3 topp extraktorgrenrör, 2,5" resten,lättat svänghjul,block borrat B22, kammen har jag som ni ser inte bestämt mig för än, vart hamnar man då i hp? vet att det är svårt att säga men borde väl vara i närheten av 160hp eller?
går inte att svara på!...beror mycket på toppen tror jag..150hk kanske? ingen aning...men det lär visa sig!
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

160hk ska inte vara omöjligt med rätt kam och topp.
fördelen med volvo´s r och s- kammar är ju att de är billiga så med 45or lär det funka även om eftermarknadskammar från ex.vis kg, timo osv ger bättre register.

Även Unitek säljer ju kammar om du letar så hittar du nog hemsidan.
Tipset är att få tag på en kam som matchar toppen väl, de flesta som portar brukar ga tips på vilken kam som stämmer med toppens användningsområde så man kan ta tillvara på körbarhet och gashastighet osv.
svecke
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: fre nov 11, 2005 4:45 pm
Ort: sundsvall

Inlägg av svecke »

erssa skrev:160hk ska inte vara omöjligt med rätt kam och topp.
fördelen med volvo´s r och s- kammar är ju att de är billiga så med 45or lär det funka även om eftermarknadskammar från ex.vis kg, timo osv ger bättre register.

Även Unitek säljer ju kammar om du letar så hittar du nog hemsidan.
Tipset är att få tag på en kam som matchar toppen väl, de flesta som portar brukar ga tips på vilken kam som stämmer med toppens användningsområde så man kan ta tillvara på körbarhet och gashastighet osv.
Tackar!! äntligen lite feedback.
142 Turbo
Skriv svar