diverse frågor
diverse frågor
Är dubbla weber 45 ett måste med portad topp och en R kam eller räcker det med en enkel weber 45?
R-kam är det nått att ha eller ska man satsa på en annan kam?
Om man ska porta en topp är det bättre och satsa på en B20E topp som har större ventiler?
R-kam är det nått att ha eller ska man satsa på en annan kam?
Om man ska porta en topp är det bättre och satsa på en B20E topp som har större ventiler?
142 Turbo
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 161
- Blev medlem: mån nov 10, 2003 11:52 pm
- Ort: Husqvarna/Jönköping
Hur ser den förstärkningen ut??erssa skrev:allt beror på vad du har för mål med motorn och vad den ska användas till.
Nyare b20 topparna har 44/35 så de är ju bättre att börja porta, från 72 sitter det en förstärkning mellan 2ans och 3ans avgaskanal också.
Svårt att svara på kam och gasare när du inte skriver vad du ska ha motorn till.
Bygger -31:a A-ford coupé med DeSoto 345" hemi.
Vet du av några delar till den motorn får du gärna skicka PM,allt av intresse.
Även Muncie M22 lådor och delar till dessa av intresse.
Vet du av några delar till den motorn får du gärna skicka PM,allt av intresse.
Även Muncie M22 lådor och delar till dessa av intresse.
Som mål har jag cirkus 160-170 hästar!! bilen har jag köpt för att trimma och greja med själv utan att bli ruinerad. Har verkstadsteknisk bakgrund så svarvning/fräsning och svetsning grejar jag.erssa skrev:allt beror på vad du har för mål med motorn och vad den ska användas till.
Nyare b20 topparna har 44/35 så de är ju bättre att börja porta, från 72 sitter det en förstärkning mellan 2ans och 3ans avgaskanal också.
Svårt att svara på kam och gasare när du inte skriver vad du ska ha motorn till.
Har en -73 alltså har den redan större ventiler om jag förstår rätt?
142 Turbo
På de äldsta topparna är det som en svacka mellan 2an och 3an är det som en svacka i gjutningen, där brukade topparna lätt spricka, på de nyare är detta sammangjutet, lite svårt att förklara utan bild. (kan försöka skaffa en bild om intresse finns)Hur ser den förstärkningen ut??
Tror mer på en weber 36a eller dubbla su än att lägga pengar på en enkel 45a, dock blir skillnaden som sagt stor med dubbla 45or.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 161
- Blev medlem: mån nov 10, 2003 11:52 pm
- Ort: Husqvarna/Jönköping
Det är klart intressant,har en E-topp som jag inte vet nått om.erssa skrev:På de äldsta topparna är det som en svacka mellan 2an och 3an är det som en svacka i gjutningen, där brukade topparna lätt spricka, på de nyare är detta sammangjutet, lite svårt att förklara utan bild. (kan försöka skaffa en bild om intresse finns)Hur ser den förstärkningen ut??
Tror mer på en weber 36a eller dubbla su än att lägga pengar på en enkel 45a, dock blir skillnaden som sagt stor med dubbla 45or.
Bygger -31:a A-ford coupé med DeSoto 345" hemi.
Vet du av några delar till den motorn får du gärna skicka PM,allt av intresse.
Även Muncie M22 lådor och delar till dessa av intresse.
Vet du av några delar till den motorn får du gärna skicka PM,allt av intresse.
Även Muncie M22 lådor och delar till dessa av intresse.
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
[quote="mAySon"]160-170 sughästar är inte tvärgjort...
de krävs ganska mycket för att nå dit bara så att du vet
Tänkt mig dom här grejorna!
Weber45x2 steg2-3 topp extraktorgrenrör, 2,5" resten,lättat svänghjul,block borrat B22, kammen har jag som ni ser inte bestämt mig för än, vart hamnar man då i hp? vet att det är svårt att säga men borde väl vara i närheten av 160hp eller?
de krävs ganska mycket för att nå dit bara så att du vet
Tänkt mig dom här grejorna!
Weber45x2 steg2-3 topp extraktorgrenrör, 2,5" resten,lättat svänghjul,block borrat B22, kammen har jag som ni ser inte bestämt mig för än, vart hamnar man då i hp? vet att det är svårt att säga men borde väl vara i närheten av 160hp eller?
142 Turbo
går inte att svara på!...beror mycket på toppen tror jag..150hk kanske? ingen aning...men det lär visa sig!svecke skrev:mAySon skrev:160-170 sughästar är inte tvärgjort...
de krävs ganska mycket för att nå dit bara så att du vet
Tänkt mig dom här grejorna!
Weber45x2 steg2-3 topp extraktorgrenrör, 2,5" resten,lättat svänghjul,block borrat B22, kammen har jag som ni ser inte bestämt mig för än, vart hamnar man då i hp? vet att det är svårt att säga men borde väl vara i närheten av 160hp eller?
160hk ska inte vara omöjligt med rätt kam och topp.
fördelen med volvo´s r och s- kammar är ju att de är billiga så med 45or lär det funka även om eftermarknadskammar från ex.vis kg, timo osv ger bättre register.
Även Unitek säljer ju kammar om du letar så hittar du nog hemsidan.
Tipset är att få tag på en kam som matchar toppen väl, de flesta som portar brukar ga tips på vilken kam som stämmer med toppens användningsområde så man kan ta tillvara på körbarhet och gashastighet osv.
fördelen med volvo´s r och s- kammar är ju att de är billiga så med 45or lär det funka även om eftermarknadskammar från ex.vis kg, timo osv ger bättre register.
Även Unitek säljer ju kammar om du letar så hittar du nog hemsidan.
Tipset är att få tag på en kam som matchar toppen väl, de flesta som portar brukar ga tips på vilken kam som stämmer med toppens användningsområde så man kan ta tillvara på körbarhet och gashastighet osv.
Tackar!! äntligen lite feedback.erssa skrev:160hk ska inte vara omöjligt med rätt kam och topp.
fördelen med volvo´s r och s- kammar är ju att de är billiga så med 45or lär det funka även om eftermarknadskammar från ex.vis kg, timo osv ger bättre register.
Även Unitek säljer ju kammar om du letar så hittar du nog hemsidan.
Tipset är att få tag på en kam som matchar toppen väl, de flesta som portar brukar ga tips på vilken kam som stämmer med toppens användningsområde så man kan ta tillvara på körbarhet och gashastighet osv.
142 Turbo