Sida 2 av 5
Postat: ons nov 23, 2005 6:16 pm
av robban
får lite flashbacks min fjolårs vinterbil var en 528 turbo första årsmodellen av e28

Roliga vagnar indeed, har en m535a som jag ska ta tag i efter att jag är klar med 02an, som de är gjort lite åt chassit osv på när min farsa hade den ..
denna
http://www.bmwcoupe.nu/mycars/daily/daily.html
lycka till med glasskartongsracern

Postat: ons nov 23, 2005 10:46 pm
av mattias
Min plan just nu är som så här:
- Rengöra det mesta
- Ljumma upp förbränningsrummet lite (herr O)
- Kolla upp styrningar och säten för ventilerna
- Plana toppen
- Kolla så blocket är rakt och fint (så det inte var därför packningen åkte)
- Putsa till kolvarna från de värsta kantigheterna
- Smälla ihop motorn
Det är iaf så här jag ser på planen, eftersom jag vill köra och utvärdera prylarna så lämnar jag en bättre motor till långt senare. Det kommer ändå gå bra att ladda 1 bar med de här grejerna och då är säkert bilen lagomt rolig att bruksa med.
Det optimala hade varit en viktad och balanserad botten med VW Mahle-kolvar som är O-ringad och en portad topp med mirade säten och en grymmare kam. Men då snackar vi mer pengar än det kommer att kosta sammanlagt att sätta ihop grejerna i stort sett som de är nu.
När det gäller utlägg jag behöver göra så är det så klart en sotningssats först av allt, sen har jag upptäckt att en plastdetalj för kamkedjan är paj och det skulle inte skada med en ny hardy-skiva. Häftigare kuddar för motor och växellåda vore inte helt fel. Vi får se om det går att ordna nåt.
Postat: tor nov 24, 2005 11:05 pm
av Brewmaster
åker man på etanol så kan man väl ladda mer utan att de spikar?
Eller har jag fått det om bakfoten? Annars skulle du kunna etanol konvertera!!
Postat: fre nov 25, 2005 1:37 am
av mattias
Ja E85 skulle säkert hjälpa lite mot spikningstendenserna, jag kanske gör ett försök här i vinter men om det inte går att kallstarta får det nog vara tills det blir lite vår-temperaturer.
Och konvertera behöver jag nog inte göra, bara mappa om.

Postat: sön nov 27, 2005 9:30 pm
av mattias
Öppen hjärtkirurgi med finaste verktygen!
Mot turbinhjulet ser man att det koksat lite, men frågan är om det är storläckage eller inte - så jag tar och bultar ihop det hela igen och hoppas det inte ryker svart när jag står på gasen.
Axial-lagret var fräscht, kunde knappt känna slitage med fingernageln. Det var lika fint på undersidan. Man undrar ju varför den här turbon blev utbytt? Men den kanske hade gjort sin miljon kilometrar vid det här laget - på en välservad lastbil.
Jag märkte en rolig detalj, den här H2C kan ha samma turbinhus som HX50 och H2D bara axeln är likadan och det är den ofta. I grannskapet finns det nämligen lite olika storlekar av just dom två att välja på, så om min 25:a är lite stor kan jag prova 19 eller 22. Om nån har en helväck lagerdel och axel och bara vill göra er av med turbon så kanske jag är intresserad!
Postat: tis nov 29, 2005 6:05 pm
av Ecke
fy fan vilket piller de där är.. huvva
Postat: tis nov 29, 2005 6:12 pm
av peppe
Sjutton vad du jobbar mattias!
Känner att jag måste komma och hjälpa dig..
Postat: ons nov 30, 2005 5:01 pm
av Swärd
H2c är fina sniglar......
äger en jag med
/marcus
Postat: tor dec 08, 2005 12:07 am
av powerpak
uppdatera nu då!

Postat: tor dec 08, 2005 11:29 pm
av mattias
Jag måste väl göra en liten uppdatering då.
Vipparmsaxlarna på en M30-topp är ju beryktade saker men det tog bara två timmar så hade jag löst problemet, måste jag göra det en gång till så är jag nog bra mycket snabbare också.
Jag kan väl konstatera en sak ikväll
- Kamaxeln är tokslut på båda nockarna för 1:a och avgas på 2:a.
Vipporna är givetvis helt värdelösa också på dom nockarna.
Anledningen är garanterat att oljeröret ovanför kammen satt igen (som vanligt).
Dom vippor som är kvar ser inte så farliga ut men har lite ärrad slitageyta.
Jag måste alltså skaffa några nya vippor och en ny kam, med min snikbudget, motorn är ju inte tänkt att bli speciellt långlivad men man vet aldrig så jag ska försöka få den driftsäker.
Som tur är har jag letat upp grejer redan, så det löser sig.
Här är resultatet från ikväll:
Vägen dit blev lite knepig men jag kom till slut på tricket och knackade ut vipparmsaxlarna lätt.
Avlastade några av vipporna genom att lägga lite hårt gummi mellan ventilen och sätet.
Inte så skönt att beskåda:

Postat: tor dec 08, 2005 11:32 pm
av Anders E
hmm, byte kamaxeln ??

Postat: tor dec 08, 2005 11:34 pm
av rebell82
Den nocken var inte fin du...

Postat: tor dec 08, 2005 11:38 pm
av Nicke Nyman
zarex skrev:hmm, byte kamaxeln ??

Läser du så ser du att han skrivit att han ska byta...
Go' Jul!

Postat: tor dec 08, 2005 11:46 pm
av Ecke
Sautan se slitet

Blire för kam då Orginal eller?
Postat: tor dec 08, 2005 11:57 pm
av mattias
I snikbudgetens tecken kan jag inte köra annat än original förstås!!
