Fel topp på rätt motor !!!!

Diskussioner för erfaret folk
J.Lundin
Forumsberoende

Re: Fel topp på rätt motor !!!!

Inlägg av J.Lundin »

Då kan du väl fråga runt om det stämmer som Håkan Sandin sa till mig, att man gjutit upp några standard B20 toppar i aluminium. Det här ska ha skett någon gång i mitten av 70-talet. Sandin påstod sig själv ha hållit i en av dessa toppar.. :lol:
troy240
För mycket laddtryck

Inlägg av troy240 »

Ska se om jag kommer ihåg det bara, har gåt på 5 veckor semester 8) i dag
Har alldrig hört om nåt sånt bara.
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck

Inlägg av Lindqvist Racing »

Jag har pratat med en som säger sig ha hållit en B20 aluminiumtopp i sina händer ( inte Sandin). Det togs fram några provex. på 70-talet av Volvo, men dom kom aldrig i produktion. Jag håller på att forska lite om det.
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Tydligen hyffsat vanligt med Volvo 16V toppar på ford-block runt om i världen. Varför vet jag inte riktigt?

Se t.ex här: http://www.merkurtech.com/merkurtech/te ... tem045.php" onclick="window.open(this.href);return false;

En snabb googleing ger många mer träffar.
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Kent Karlssons Evotopp har suttit på många pintounderdelar här i Sverige, de tillverkades för att passa pinto,, men det var små ändringar.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

http://www.topplocksverkstan.se/bilder/ ... _16V_1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.topplocksverkstan.se/bilder/ ... _16V_2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Erland
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

Erland, har du förväntan att jag skall kommentera artikeln, eller.....? :lol:
TURBOKJELLE
För lite laddtryck

Inlägg av TURBOKJELLE »

Vad jag minns så var det en rolig busmotor att sladda på stan med, dessutom fanns det inget då som kunde mäta sig med den trots tveksamt MACK-tal!

KK
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

:lol: Å fan...! Vad var det för block toppen satt på från början, du som bevisligen vet?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

välkommen in på sävar forumet turbokjelle !

för de yngre medlämarna på forumet så kan jag berätta att turbokjelle är en av de tidiga som byggde och experimenterade med turbo på riktigt i Sverige, en riktig förebild till många av oss som läste bilsport och va på dragrace banorna och tittade på 80-90 talet :thumbright:

hoppas att du har tid och lust att snacka med oss i andra ämnen också.
du får gärna berätta lite om dina opel motorer och MB 2.3 du hade i din vega.

mvh jens gustavsson /sävar
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Aja....Jannes ollonlila Amazon var väl halvkändis med i biltidningarna, eller hur Janne :D

Jag har nog läst artikeln tio ggr om hur man skulle utvinna energi ur vatten med vatteninsprutning på molekylär nivå, men poletten vill liksom inte trilla ner...hehe.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

J.Lundin skrev::lol: Å fan...! Vad var det för block toppen satt på från början, du som bevisligen vet?
skulle inte jag veta då? ;)
Jag kan åka å knäppa typ hundratals bilder på maskin där den ligger nu.
Vad jag kan se så är det gammel 16v maskin från 900an toppen kommer från.
Sen är det Opels dieselblock som sitter i gamla rekord/ascona 2.1 eller 2.3modellen.

Men givetvis vet Kjell bäst, han byggde maskin.
Men den står i polarens garage iaf isärplockad och kan inspekteras i timmar.
Kamasa tools grön o fin ;)
Enda som jag kan se är lite buggigt är just ventildiam samt kamaxlarna., ventildiam fixar man lätt.
Och idag finns massvis med kamaxlar, var säkert mycket testade då för å få det att lira antar jag?
Vi tänkte uppdatera toppen med större ventiler samt fixa kamaxlar som har rätt körspel, sen uppdatera med elektroniskt sprut även om drivningen till kügelfischersprutet sitter kvar ;)
Vi har byggt nytt insug för att passa bilen den ska ned i(Kadett D) samt grenrör.

Har du kvar Vegan än Kjell?
Kul att du hittat hit, surrade med dig på Mantorp då du hade Mercamaskin i Vegan, mååånga år sedan.
Du känner givetvis inte igen mig då du säkert pratade med hundratals nyfikna.
Jag var en av dem iaf ;)
Med dina bravader i tankarna på väg hem från Mantorp byggde jag stans snabbaste 4banger(Ludvika), en Ascona B.
Många skulle mäta sig mot den,, jag fick ge upp mot jänkare med 33" däck, jag hade ynka 205 breda sladdvänliga däck :)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

Jo det stämmer och du är inte ensam om att ha läst min artikel om vattenisprutning som fan läser bibeln. Det gjorde även folket på Scania som dessutom inte drog sig för att testa om det gick att få ut mer effekt genom att spjälka vattnet och förbränna det syre som då skulle finnas tillgängligt. En viss Håkan Sandin från Trend som jag hade kontakt med på den tiden ringde till mig en månad efter att artikeln kommit ut och påstod att jag hade fel, man hade minsann testat det hela på Scania. Problemet var att jag aldrig påstått något dylikt i artikeln utan jag använde bara vattenmolekylen som en modell för hur flamfrontens utbredning kan gå till. Så jag tog mig för pannan både en och två gånger innan jag bad Sandin om att säga till Scaniafolket att läsa om artikeln.. :lol: :lol: Vilket rabalder man kan ställa till med och utan att veta om det. Jag blev faktiskt avtackad och även en referens i ett examensarbete som några KTH elever gjort på just Scania drygt 25 år efter denna artikels publicerande, sånt värmer :lol: :lol:

Jag har för mig att Kjelle och jag träffades för första gången på Sveavägen någon gång i början av 80-talet. Han åkte då runt i sin Ascona med ett IHI aggregat, vilket jag tyckte var alldeles för litet. Så jag lyckades sälja på ett större Schwitzer aggregat, har för mig att det var ett 3LDS 259-224, god för runt 350Hp. Jag propagerade på den tiden för användning av större aggregat än vad som var gängse uppfattning. Kjelle tog mig på orden rejält och det hela slutade med att han åkte runt med ett 4 tums Holset aggregat, ett lite väl stort aggregat i mina ögon sett :lol: :lol: Kjelle var garanterat först med att applicera ett 4 tums aggregat på en stackars 2liters motor :lol: :lol: Kjelle åkte även runt på en turbomatad hoj, en fullständigt livsfarlig tingest med tanke på effektuttaget... :lol:

Kadett4wd : Vad jag skriver är att den motor ni har förmodligen inte är den första varianten, den som jag och polarna såg.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Pacman skrev:Aja....Jannes ollonlila Amazon var väl halvkändis med i biltidningarna, eller hur Janne :D

Jag har nog läst artikeln tio ggr om hur man skulle utvinna energi ur vatten med vatteninsprutning på molekylär nivå, men poletten vill liksom inte trilla ner...hehe.
jo den var en cool och omtalad B20 motor/bil men den fick aldrig nått tidskort eller broms papper så den vart lite elakt klassad till en "myt" motor i sävar :) ta inte illa upp janne :) full respekt till din kunskap :thumbright: (har du motorn kvar janne?
jag sponsrar dig med 2dagars gratis dyno så vi får se vad den gav :thumbright: )

medans janne lundin räknade på mach tal så åkte turbokjelle låga 8:or med vegan och vann SM flera i rad.
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

Den relativt enkla typ av beräkningsmetod som jag använde fungerade bra och jag gjorde jämförelser mot flera olika kompressorstorlekar och turbin kombinationer på en och samma motor. Då jag väl mappat in hur mycket VE motorn presterade så kunde jag till och med räkna ut var på varvtalsskalan laddtrycket skulle komma för respektive kompressor och turbin kombination. Denna typ av beräkningsmetod visade det sig många år senare vara samma som man använde inom flygindustrin då man turbomatade mindre kolvmotorer.

Motorn finns delvis kvar, toppen är dock i kraftigt behov av reparation via pulversvetsning eftersom en ventiltallrik ställde sig på tvären i toppen, grenrören och kugelfishersprutet finns kvar, dock inte det turboaggregat som användes. Så att få ihop allt som det var en gång lär nog bli knepigt tyvärr.

Nja, det här med Machindex var något jag visste om redan i mitten av 70-talet och Kjelles bravader på strippen skedde betydligt senare.
Skriv svar