
Fel topp på rätt motor !!!!
Re: Fel topp på rätt motor !!!!
Då kan du väl fråga runt om det stämmer som Håkan Sandin sa till mig, att man gjutit upp några standard B20 toppar i aluminium. Det här ska ha skett någon gång i mitten av 70-talet. Sandin påstod sig själv ha hållit i en av dessa toppar.. 

Re: Fel topp på rätt motor !!!!
Ska se om jag kommer ihåg det bara, har gåt på 5 veckor semester
i dag
Har alldrig hört om nåt sånt bara.

Har alldrig hört om nåt sånt bara.
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
Re: Fel topp på rätt motor !!!!
Jag har pratat med en som säger sig ha hållit en B20 aluminiumtopp i sina händer ( inte Sandin). Det togs fram några provex. på 70-talet av Volvo, men dom kom aldrig i produktion. Jag håller på att forska lite om det.
Re: Fel topp på rätt motor !!!!
Tydligen hyffsat vanligt med Volvo 16V toppar på ford-block runt om i världen. Varför vet jag inte riktigt?
Se t.ex här: http://www.merkurtech.com/merkurtech/te ... tem045.php" onclick="window.open(this.href);return false;
En snabb googleing ger många mer träffar.
Se t.ex här: http://www.merkurtech.com/merkurtech/te ... tem045.php" onclick="window.open(this.href);return false;
En snabb googleing ger många mer träffar.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Fel topp på rätt motor !!!!
Kent Karlssons Evotopp har suttit på många pintounderdelar här i Sverige, de tillverkades för att passa pinto,, men det var små ändringar.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Fel topp på rätt motor !!!!
http://www.topplocksverkstan.se/bilder/ ... _16V_1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.topplocksverkstan.se/bilder/ ... _16V_2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Erland
http://www.topplocksverkstan.se/bilder/ ... _16V_2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Erland
Re: Fel topp på rätt motor !!!!
Erland, har du förväntan att jag skall kommentera artikeln, eller.....? 

-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tor feb 22, 2007 6:58 pm
- Ort: Stockholm
Re: Fel topp på rätt motor !!!!
Vad jag minns så var det en rolig busmotor att sladda på stan med, dessutom fanns det inget då som kunde mäta sig med den trots tveksamt MACK-tal!
KK
KK
Re: Fel topp på rätt motor !!!!

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Fel topp på rätt motor !!!!
välkommen in på sävar forumet turbokjelle !
för de yngre medlämarna på forumet så kan jag berätta att turbokjelle är en av de tidiga som byggde och experimenterade med turbo på riktigt i Sverige, en riktig förebild till många av oss som läste bilsport och va på dragrace banorna och tittade på 80-90 talet
hoppas att du har tid och lust att snacka med oss i andra ämnen också.
du får gärna berätta lite om dina opel motorer och MB 2.3 du hade i din vega.
mvh jens gustavsson /sävar
för de yngre medlämarna på forumet så kan jag berätta att turbokjelle är en av de tidiga som byggde och experimenterade med turbo på riktigt i Sverige, en riktig förebild till många av oss som läste bilsport och va på dragrace banorna och tittade på 80-90 talet

hoppas att du har tid och lust att snacka med oss i andra ämnen också.
du får gärna berätta lite om dina opel motorer och MB 2.3 du hade i din vega.
mvh jens gustavsson /sävar
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Fel topp på rätt motor !!!!
Aja....Jannes ollonlila Amazon var väl halvkändis med i biltidningarna, eller hur Janne 
Jag har nog läst artikeln tio ggr om hur man skulle utvinna energi ur vatten med vatteninsprutning på molekylär nivå, men poletten vill liksom inte trilla ner...hehe.

Jag har nog läst artikeln tio ggr om hur man skulle utvinna energi ur vatten med vatteninsprutning på molekylär nivå, men poletten vill liksom inte trilla ner...hehe.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Fel topp på rätt motor !!!!
skulle inte jag veta då?J.Lundin skrev:Å fan...! Vad var det för block toppen satt på från början, du som bevisligen vet?

Jag kan åka å knäppa typ hundratals bilder på maskin där den ligger nu.
Vad jag kan se så är det gammel 16v maskin från 900an toppen kommer från.
Sen är det Opels dieselblock som sitter i gamla rekord/ascona 2.1 eller 2.3modellen.
Men givetvis vet Kjell bäst, han byggde maskin.
Men den står i polarens garage iaf isärplockad och kan inspekteras i timmar.
Kamasa tools grön o fin

Enda som jag kan se är lite buggigt är just ventildiam samt kamaxlarna., ventildiam fixar man lätt.
Och idag finns massvis med kamaxlar, var säkert mycket testade då för å få det att lira antar jag?
Vi tänkte uppdatera toppen med större ventiler samt fixa kamaxlar som har rätt körspel, sen uppdatera med elektroniskt sprut även om drivningen till kügelfischersprutet sitter kvar

Vi har byggt nytt insug för att passa bilen den ska ned i(Kadett D) samt grenrör.
Har du kvar Vegan än Kjell?
Kul att du hittat hit, surrade med dig på Mantorp då du hade Mercamaskin i Vegan, mååånga år sedan.
Du känner givetvis inte igen mig då du säkert pratade med hundratals nyfikna.
Jag var en av dem iaf

Med dina bravader i tankarna på väg hem från Mantorp byggde jag stans snabbaste 4banger(Ludvika), en Ascona B.
Många skulle mäta sig mot den,, jag fick ge upp mot jänkare med 33" däck, jag hade ynka 205 breda sladdvänliga däck

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Fel topp på rätt motor !!!!
Jo det stämmer och du är inte ensam om att ha läst min artikel om vattenisprutning som fan läser bibeln. Det gjorde även folket på Scania som dessutom inte drog sig för att testa om det gick att få ut mer effekt genom att spjälka vattnet och förbränna det syre som då skulle finnas tillgängligt. En viss Håkan Sandin från Trend som jag hade kontakt med på den tiden ringde till mig en månad efter att artikeln kommit ut och påstod att jag hade fel, man hade minsann testat det hela på Scania. Problemet var att jag aldrig påstått något dylikt i artikeln utan jag använde bara vattenmolekylen som en modell för hur flamfrontens utbredning kan gå till. Så jag tog mig för pannan både en och två gånger innan jag bad Sandin om att säga till Scaniafolket att läsa om artikeln..
Vilket rabalder man kan ställa till med och utan att veta om det. Jag blev faktiskt avtackad och även en referens i ett examensarbete som några KTH elever gjort på just Scania drygt 25 år efter denna artikels publicerande, sånt värmer
Jag har för mig att Kjelle och jag träffades för första gången på Sveavägen någon gång i början av 80-talet. Han åkte då runt i sin Ascona med ett IHI aggregat, vilket jag tyckte var alldeles för litet. Så jag lyckades sälja på ett större Schwitzer aggregat, har för mig att det var ett 3LDS 259-224, god för runt 350Hp. Jag propagerade på den tiden för användning av större aggregat än vad som var gängse uppfattning. Kjelle tog mig på orden rejält och det hela slutade med att han åkte runt med ett 4 tums Holset aggregat, ett lite väl stort aggregat i mina ögon sett
Kjelle var garanterat först med att applicera ett 4 tums aggregat på en stackars 2liters motor
Kjelle åkte även runt på en turbomatad hoj, en fullständigt livsfarlig tingest med tanke på effektuttaget... 
Kadett4wd : Vad jag skriver är att den motor ni har förmodligen inte är den första varianten, den som jag och polarna såg.




Jag har för mig att Kjelle och jag träffades för första gången på Sveavägen någon gång i början av 80-talet. Han åkte då runt i sin Ascona med ett IHI aggregat, vilket jag tyckte var alldeles för litet. Så jag lyckades sälja på ett större Schwitzer aggregat, har för mig att det var ett 3LDS 259-224, god för runt 350Hp. Jag propagerade på den tiden för användning av större aggregat än vad som var gängse uppfattning. Kjelle tog mig på orden rejält och det hela slutade med att han åkte runt med ett 4 tums Holset aggregat, ett lite väl stort aggregat i mina ögon sett





Kadett4wd : Vad jag skriver är att den motor ni har förmodligen inte är den första varianten, den som jag och polarna såg.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Fel topp på rätt motor !!!!
jo den var en cool och omtalad B20 motor/bil men den fick aldrig nått tidskort eller broms papper så den vart lite elakt klassad till en "myt" motor i sävarPacman skrev:Aja....Jannes ollonlila Amazon var väl halvkändis med i biltidningarna, eller hur Janne
Jag har nog läst artikeln tio ggr om hur man skulle utvinna energi ur vatten med vatteninsprutning på molekylär nivå, men poletten vill liksom inte trilla ner...hehe.



jag sponsrar dig med 2dagars gratis dyno så vi får se vad den gav

medans janne lundin räknade på mach tal så åkte turbokjelle låga 8:or med vegan och vann SM flera i rad.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Fel topp på rätt motor !!!!
Den relativt enkla typ av beräkningsmetod som jag använde fungerade bra och jag gjorde jämförelser mot flera olika kompressorstorlekar och turbin kombinationer på en och samma motor. Då jag väl mappat in hur mycket VE motorn presterade så kunde jag till och med räkna ut var på varvtalsskalan laddtrycket skulle komma för respektive kompressor och turbin kombination. Denna typ av beräkningsmetod visade det sig många år senare vara samma som man använde inom flygindustrin då man turbomatade mindre kolvmotorer.
Motorn finns delvis kvar, toppen är dock i kraftigt behov av reparation via pulversvetsning eftersom en ventiltallrik ställde sig på tvären i toppen, grenrören och kugelfishersprutet finns kvar, dock inte det turboaggregat som användes. Så att få ihop allt som det var en gång lär nog bli knepigt tyvärr.
Nja, det här med Machindex var något jag visste om redan i mitten av 70-talet och Kjelles bravader på strippen skedde betydligt senare.
Motorn finns delvis kvar, toppen är dock i kraftigt behov av reparation via pulversvetsning eftersom en ventiltallrik ställde sig på tvären i toppen, grenrören och kugelfishersprutet finns kvar, dock inte det turboaggregat som användes. Så att få ihop allt som det var en gång lär nog bli knepigt tyvärr.
Nja, det här med Machindex var något jag visste om redan i mitten av 70-talet och Kjelles bravader på strippen skedde betydligt senare.