Opel kadett c 1,2s -78

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
jacob93
För mycket laddtryck

Re: Opel kadett c 1,2s -78

Inlägg av jacob93 »

Wikimoe : kan du regnumret så kan jag kolla om det är den :P det är ju lite kul om det visar sig att det är din gamla :) jo den går i vännäs lr ja på veckorna när de är skola :)

Kjelle.G : var in å kika på din å de var ett riktigt fränt bygge :)
Opel kadett 1,2s
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck

Inlägg av Wikimoe »

Minns inte regnumret, men minns att de var samma siffror, samma fläck bakom dörren, kromsargen saknas runt strålkastaren osv. Kan sätta min högerfot på att det är samma bil :hihi:
Jag går på lilja i omgångar numera men har inte sett den än, men ser ju nu var den kan tänkas stå :wink:

Kan det vara AUP 001?
Wiktor Danielsson
jacob93
För mycket laddtryck

Inlägg av jacob93 »

den står inte där den står nere på transport lr utanför stora matsalen :) och regnummret stämmer :P det är den :D
Opel kadett 1,2s
Gulleponken
Lite mer laddtryck

Inlägg av Gulleponken »

Dom är fräna dom gamla oplarna :D se om du får tag på en 2.2 topp med insug så borde du ju få lägre komp o fina kanaler i dom topparna också! Annars vad jag läst mej till tidigare så ska man kunna ladda ca 0.7 med oöppnad opelmotor, dock vet jsg inte om det gäller 1900 eller om det bara är 2.2 o 2.4! Var ett tag sen man läste det :P
jacob93
För mycket laddtryck

Inlägg av jacob93 »

tack för tipset :) men ska till en början åka på en saab 900 turbo motor dom ligger på runt 170 hk orginal så :)
Opel kadett 1,2s
Amazon221
För mycket laddtryck

Inlägg av Amazon221 »

attans! hade du köpt den tidigare så hade jag köpt 1200an av dig handlöst, har en 76a som jag är tredje ägaren på, original metalliclack osv, där 1200an lämnade in, men fick inte i nån 1200 som var nått att ha så nu åkte de ner en 2.0 cih istället, men kul med fler kadetter, dom har sjuk potential att bli nått riktigt kul med enkla medel
jacob93
För mycket laddtryck

Inlägg av jacob93 »

haha jo det var ju lite synd :) med tanke på deras storlek å vikt är det ju en perfekt lek bil ;) och sen så är det ju inte så svår att bygga om dom heller :P
Opel kadett 1,2s
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

ska du köra saabmotor så satsa på en 2 liters 150hk kortmotor från 9000 96- eller 900ng från liknande årsmodell då passar omegalådan på direkt och du har möjlighet att kunna regbesikta den utan ombyggt fordon. inga problem att ställa upp till 250hk sen heller med bara orginalgrejjer. Men vid regning krävs ju då rekord 2.2 bromsar fram och ascona/manta axel bak med större trummorna. :thumbright:
jacob93
För mycket laddtryck

Inlägg av jacob93 »

okej tack för tipset :) blir väll å göra något sånt ;) men 900 från 86 det är samma motor som på 9000 ;)
Opel kadett 1,2s
Cassius
Forumsberoende

Inlägg av Cassius »

j0jje skrev:ska du köra saabmotor så satsa på en 2 liters 150hk kortmotor från 9000 96- eller 900ng från liknande årsmodell då passar omegalådan på direkt och du har möjlighet att kunna regbesikta den utan ombyggt fordon. inga problem att ställa upp till 250hk sen heller med bara orginalgrejjer. Men vid regning krävs ju då rekord 2.2 bromsar fram och ascona/manta axel bak med större trummorna

nja inte riktigt... Kollar man på pappren som SBP har så är Kadett C med OHV (dvs 1.2an) och Kadett C med CIH totalt olika bilar med helt olika regler! En CIH motoriserad Kadett får du ha 150hk i, men en OHV bara typ 80 eller nått annat sånt löjligt.

Det som skiljer ska vara växellådstunneln (förutom bolt on delar som framvagn, bakaxel osv) och den måste tydligen vara samma för att det ska vara OK, och den får tydligen inte bytas heller (Sen har 1.2 automat samma tunnel som CIH men det godkänner inte SBP heller). Så med 1.2a är det Enligt SBP's papper Omöjligt att regga med 100+hk!

Märk väl! ENLIGT SBP'S PAPPER!

Sen finns det bättre och sämre besiktningsmän, men det är ett lotteri att få igenom den på så sätt.

Vill man inte chansa och slippa en massa bök med intyg åt höger och vänster (som behövs vid reggning hos SBP) så är det via SFRO man får gå och där är det väl möjligt att regga med runt 200hk som mest (15kw/100kg tjänstevikt) förutsatt att man byggt Hela bilen för att klara av effekten! Det innebär bättre bromsar än den enkla utvägen med 246mm ventilerade, rekord, skivor fram och manta b trummor bak. Det innebär även förstärkning av framvagnsbalken samt mest troligt karossen. (Bur/sömsvetsning t ex)

Värt att nämna är kanske att det idag förmodligen finns många på SBP som inte ens ser skillnad på en OHV och CIH och kan släppa igenom en CIH motoriserad Kadett som ska ha OHV på ren okunskap också :)

Fullt lagligt dock, då är det bara SFRO som funkar.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Cassius
Forumsberoende

Inlägg av Cassius »

jacob93 skrev:okej tack för tipset :) blir väll å göra något sånt ;) men 900 från 86 det är samma motor som på 9000 ;)
Kort motorn kom 94. Alla motorer Före 94 är långmotorer, det går tydligen få dom att passa på Omega lådan relativt enkelt också men det är inte en Bolt On lösning.

9000 och nya 900an från 94 till 98 (vet inte om 900an han bli första 93an där också?) har kortmotorer och det är riktigt bra motorer!
jacob93
För mycket laddtryck

Inlägg av jacob93 »

okej okej då vet jag :) då får jag se om det blir å byta motor i den lr om man skaffar en annan å bygger på :)

får iaf se hur det blir senare :P
Opel kadett 1,2s
Cassius
Forumsberoende

Inlägg av Cassius »

Det fina med Kadetten är ju att vilken motor som helst som ger säg 100-120hk kommer göra bilen rätt kul! Speciellt vintertid! :) Vill man ha lika kul sommartid klarar man sig med kanske 300hk vilket är både relativt billigt och mer eller mindre varenda motor pallar den effekten med ganska små medel!

Den är ju rätt välbalanserad från början och med ett enkelt väghållningskit med fjädrar och dämpare får man rätt skön gokart känsla :)

Denna coupe har nån form av väghållningskit och en C20XE endast. Dvs 150hk :)

http://www.youtube.com/watch?v=24HVjGrz4TU" onclick="window.open(this.href);return false;
jacob93
För mycket laddtryck

Inlägg av jacob93 »

som du skrev tidigare så måste jag ju på SFOR för att besikta den å det kändes halv jobbigt ;)

men får hoppas att ekonomin håller så blir det turbo motor i den iaf ;) har hittat det mesta jag behöver så får se vad som händer :P

cassius: tänkte fråga har du några manta delar typ bakaxel ;)
Opel kadett 1,2s
Cassius
Forumsberoende

Inlägg av Cassius »

Tyvärr har jag dåligt med delar över...

SFRO bes. är inte alls jobbigt, och du får en hel massa friheter! Kom också ihåg att bilen skjuter i höjden värdemässigt om du har den reggad med värre motor ;)

Visst det kostar ett par tusen att regga den. Men å andra sidan blir de en förbannat rolig bil! :)
Skriv svar