j0jje skrev:ska du köra saabmotor så satsa på en 2 liters 150hk kortmotor från 9000 96- eller 900ng från liknande årsmodell då passar omegalådan på direkt och du har möjlighet att kunna regbesikta den utan ombyggt fordon. inga problem att ställa upp till 250hk sen heller med bara orginalgrejjer. Men vid regning krävs ju då rekord 2.2 bromsar fram och ascona/manta axel bak med större trummorna
nja inte riktigt... Kollar man på pappren som SBP har så är Kadett C med OHV (dvs 1.2an) och Kadett C med CIH totalt olika bilar med helt olika regler! En CIH motoriserad Kadett får du ha 150hk i, men en OHV bara typ 80 eller nått annat sånt löjligt.
Det som skiljer ska vara växellådstunneln (förutom bolt on delar som framvagn, bakaxel osv) och den måste tydligen vara samma för att det ska vara OK, och den får tydligen inte bytas heller (Sen har 1.2 automat samma tunnel som CIH men det godkänner inte SBP heller). Så med 1.2a är det Enligt SBP's papper Omöjligt att regga med 100+hk!
Märk väl! ENLIGT SBP'S PAPPER!
Sen finns det bättre och sämre besiktningsmän, men det är ett lotteri att få igenom den på så sätt.
Vill man inte chansa och slippa en massa bök med intyg åt höger och vänster (som behövs vid reggning hos SBP) så är det via SFRO man får gå och där är det väl möjligt att regga med runt 200hk som mest (15kw/100kg tjänstevikt) förutsatt att man byggt Hela bilen för att klara av effekten! Det innebär bättre bromsar än den enkla utvägen med 246mm ventilerade, rekord, skivor fram och manta b trummor bak. Det innebär även förstärkning av framvagnsbalken samt mest troligt karossen. (Bur/sömsvetsning t ex)
Värt att nämna är kanske att det idag förmodligen finns många på SBP som inte ens ser skillnad på en OHV och CIH och kan släppa igenom en CIH motoriserad Kadett som ska ha OHV på ren okunskap också
Fullt lagligt dock, då är det bara SFRO som funkar.