Opel kadett c 1,2s -78

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
jacob93
För mycket laddtryck

Opel kadett c 1,2s -78

Inlägg av jacob93 »

Tänkte lägga upp en tråd om min kadett som jag kom över för en billig peng :)

Målet med bilen är väll att ha en rolig och vass lek bil ;P

Bild så ser den ut i dagsläget :)

Bild min å två av mina kompisars oplar :P

nu till att inleda tråden :P det som ska göras i vinter är att få den genom besiktningen och fixa lite små saken så som svets diff och lite runt klädseln och elektroniken. :)

det finns planer på att hitta en fin opel motor som ska turbo konverteras och iaf lyckas kräma ur den motorn 200 hk :)
Opel kadett 1,2s
jacob93
För mycket laddtryck

Opel kadett c 1,2s -78

Inlägg av jacob93 »

har även inhandlat lite små saker till bilen redan nu som två nya racing stolar, en varvräknare, ett par "retro" backspeglar å ny toningsfilm flickvännen tyckte även det var viktigt med nya tärningar :P

Bild hyffsade stolar ändå :)

Bild små plock :P

Någon som tror att en opel 1,9s motor pallar turbo konvert?? :P behöver alla förslag jag kan få :)
Opel kadett 1,2s
Användarvisningsbild
sabaton91
Forumsberoende

Re: Opel kadett c 1,2s -78

Inlägg av sabaton91 »

Trevligt med fler oplar här på forumet :)

Ang. 1,9 så tkr jag den borde hålla :) men sen hur länge är ju en annan fråga, lätt hänt man laddar litt mkt ;)
//Danne Berndtsson

Kör:
VW Jetta CL -91

Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
jacob93
För mycket laddtryck

Inlägg av jacob93 »

tackar :D

okej, hade tänkt ladda iaf 0,6 - 0,8 från böjan sen blire ju helt nya saker i motorn å kanske ladda 1 iaf ;)
Opel kadett 1,2s
Användarvisningsbild
sabaton91
Forumsberoende

Inlägg av sabaton91 »

låter som en plan du :-) pallar oöppnade volvomaskiner upp mot kilot borde opelmotorn klara de :-)
//Danne Berndtsson

Kör:
VW Jetta CL -91

Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
Hposth
För mycket laddtryck

Inlägg av Hposth »

Sabaton91: riktigt så kan du ju inte tänka,helt olika uppbyggda motorer,volvo motorn har ju förutsättningarna med sig från början, med tex cross-flow topp osv , och 200 turbo hästar i en 1.9 förgasar motor från början krävs nog lite tänk innan man närmar sig den gränsen. + att jag tvekar på att den där motorn har så pass kraftig standard botten del för det effektuttaget. men jag är dålig på opels motorer, vet bara att CIH motorerna är inte de grövsta direkt.

mvh
740 med rakställd 8v,zf,tb70,plenum mm
mercedes w123 med volvo motor
Mercedes 300 tdt. bruksbil
jacob93
För mycket laddtryck

Inlägg av jacob93 »

Sabaton91: jag tror inte heller att det ska vara några problem inte å ladda lite från början :P

HpostH : jag har inte tänkt plocka hur 200hk innan jag har bytt ut allt i motorn. Det blir först att se om jag får ihop allt. sen blire å ladda mer :P och rasar motorn så blire troligtvis och byta till en lite nyare iaf :D
Opel kadett 1,2s
Cassius
Forumsberoende

Inlägg av Cassius »

Hposth skrev:Sabaton91: riktigt så kan du ju inte tänka,helt olika uppbyggda motorer,volvo motorn har ju förutsättningarna med sig från början, med tex cross-flow topp osv , och 200 turbo hästar i en 1.9 förgasar motor från början krävs nog lite tänk innan man närmar sig den gränsen. + att jag tvekar på att den där motorn har så pass kraftig standard botten del för det effektuttaget. men jag är dålig på opels motorer, vet bara att CIH motorerna är inte de grövsta direkt.
mvh
Beror väldigt mycke på Vilken CIH motor man utgår från.

Dom före 71 eller 72 har smidda stakar som då klarar 400hk i vart fall. 2.4an har också smidda stakar och det finns en kille som kör långlopp med en 2.4 med std stakar och kolvar, portad topp, värre kam, varvar 7500 och pumpar ut 190 sughästar.

Sen är blocken riktigt kraftiga så med moderna smidda kolvar och stakar är effektuttag mot 4 siffrigt långt från omöjligt! Finns en 2.2 liters i finland som bänkat över 1000hk utan att betonga blocket så jag är nog beredd att kalla dom ganska kralliga ;)

Däremot är 1900an efter 72 då dom fick sämre stakar, 2.0 och 2.2 kanske inget man bränner ur en massa turbo hästar på std saker med! Det finns dock relativt många budgetkonverterade 2 och 2.2 liters motorer runt om i norra europa som ger 2-220hk med std saker inuti.

Jag hade satsat på en annan motor än 1900an dock. Jag har för mig att 2 liters motorn har lägre komp och med en 2.2 liters topp som flödar betydligt bättre får du ytterliggare lite lägre komp. En 2.0E kam på de och 0.7 i ladd så borde du ha en motor som håller rätt bra och ger i krokarna av 200 häst!

Bästa alternativet dock är ju en 2.4a. 2.0E kam, lagom turbo, klart :)

Ett annat alternativ vore att ta stakar och kolvar från en 3.0 24v i en 2 liters motor. Du får högre komp, Men betydligt bättre kolvar, samt både längre och smidda stakar! (134mm mot std 128)

Det finns ju en väg till om du vill köra på Opel motorer. Du får dock bygga en ny växellådstunnel för att rymma lådan och du får kanske flytta värmepaketet för att rymma fördelaren. Men C20NE är billig och tål definitivt 200hk överladdat redan orginal! Går du den vägen är det oerhört lätt att uppgradera till C20XE/LET senare också, eller Saabs kortmotor då dom alla passar på samma låda :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
jacob93
För mycket laddtryck

Inlägg av jacob93 »

tack så mycket för hjälpen :) och alla tips och råd.

har inte så stor budget just nu så det bli och åka 1,9an ett tag sen byta till kanske en 2,2a med sprut lr en c20ne :)

Det kommer upp lite bilder på pärlan idag :)
Opel kadett 1,2s
zibz
För lite laddtryck

Inlägg av zibz »

men du vet ju vad som kan hända med en 1,9a, såg ju bara vad som hända med min när jag varva för mycket och de var ju utan turbo :S
jacob93
För mycket laddtryck

Inlägg av jacob93 »

man behöver ju inte varva 8-9 tusen varv heller ;) sen äre ju bara för att se hur stor skillnad de blir (A)
Opel kadett 1,2s
jacob93
För mycket laddtryck

Inlägg av jacob93 »

Som jag sa här kommer lite bilder :)

Bild

Bild

Bild Hjärtat i mitt monster :P
Opel kadett 1,2s
jacob93
För mycket laddtryck

Inlägg av jacob93 »

Fick hem stolarna idag :D riktigt fina stolar var det :)
Opel kadett 1,2s
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck

Inlägg av Wikimoe »

jacob93 skrev:

Bild

Men det var som fan! Röda rekorden plågades hårt av undertecknad för två vintrar sedan! (eller ja, helt säker är jag ju inte men regnumret har samma slutsiffror och har samma fula fläck bakom förardörren :hihi: )
Kul att se att den lever än, jag hittade den bakom ett garage i Åsele där den sått länge, länge och körde den igenom bes utan anmärkning :thumbright:
Går den i Vännäs nu?

Något Offtopic, men det bjuder jag på!
Wiktor Danielsson
Kjelle.G
För mycket laddtryck

Inlägg av Kjelle.G »

Kul med Kadett bygge, jag har en 74:a med överladad 1900.
http://skogenracing.editboard.com/t5586 ... -brum-brum" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Kjelle.G
Skriv svar