Hposth skrev:Sabaton91: riktigt så kan du ju inte tänka,helt olika uppbyggda motorer,volvo motorn har ju förutsättningarna med sig från början, med tex cross-flow topp osv , och 200 turbo hästar i en 1.9 förgasar motor från början krävs nog lite tänk innan man närmar sig den gränsen. + att jag tvekar på att den där motorn har så pass kraftig standard botten del för det effektuttaget. men jag är dålig på opels motorer, vet bara att CIH motorerna är inte de grövsta direkt.
mvh
Beror väldigt mycke på Vilken CIH motor man utgår från.
Dom före 71 eller 72 har smidda stakar som då klarar 400hk i vart fall. 2.4an har också smidda stakar och det finns en kille som kör långlopp med en 2.4 med std stakar och kolvar, portad topp, värre kam, varvar 7500 och pumpar ut 190 sughästar.
Sen är blocken riktigt kraftiga så med moderna smidda kolvar och stakar är effektuttag mot 4 siffrigt långt från omöjligt! Finns en 2.2 liters i finland som bänkat över 1000hk utan att betonga blocket så jag är nog beredd att kalla dom ganska kralliga
Däremot är 1900an efter 72 då dom fick sämre stakar, 2.0 och 2.2 kanske inget man bränner ur en massa turbo hästar på std saker med! Det finns dock relativt många budgetkonverterade 2 och 2.2 liters motorer runt om i norra europa som ger 2-220hk med std saker inuti.
Jag hade satsat på en annan motor än 1900an dock. Jag har för mig att 2 liters motorn har lägre komp och med en 2.2 liters topp som flödar betydligt bättre får du ytterliggare lite lägre komp. En 2.0E kam på de och 0.7 i ladd så borde du ha en motor som håller rätt bra och ger i krokarna av 200 häst!
Bästa alternativet dock är ju en 2.4a. 2.0E kam, lagom turbo, klart
Ett annat alternativ vore att ta stakar och kolvar från en 3.0 24v i en 2 liters motor. Du får högre komp, Men betydligt bättre kolvar, samt både längre och smidda stakar! (134mm mot std 128)
Det finns ju en väg till om du vill köra på Opel motorer. Du får dock bygga en ny växellådstunnel för att rymma lådan och du får kanske flytta värmepaketet för att rymma fördelaren. Men C20NE är billig och tål definitivt 200hk överladdat redan orginal! Går du den vägen är det oerhört lätt att uppgradera till C20XE/LET senare också, eller Saabs kortmotor då dom alla passar på samma låda