Sida 2 av 4
Re: Opel kadett c 1,2s -78
Postat: ons nov 02, 2011 1:18 pm
av jacob93
Wikimoe : kan du regnumret så kan jag kolla om det är den

det är ju lite kul om det visar sig att det är din gamla

jo den går i vännäs lr ja på veckorna när de är skola
Kjelle.G : var in å kika på din å de var ett riktigt fränt bygge

Re: Opel kadett c 1,2s -78
Postat: ons nov 02, 2011 2:10 pm
av Wikimoe
Minns inte regnumret, men minns att de var samma siffror, samma fläck bakom dörren, kromsargen saknas runt strålkastaren osv. Kan sätta min högerfot på att det är samma bil
Jag går på lilja i omgångar numera men har inte sett den än, men ser ju nu var den kan tänkas stå
Kan det vara AUP 001?
Re: Opel kadett c 1,2s -78
Postat: ons nov 02, 2011 2:32 pm
av jacob93
den står inte där den står nere på transport lr utanför stora matsalen

och regnummret stämmer

det är den

Re: Opel kadett c 1,2s -78
Postat: ons nov 02, 2011 5:13 pm
av Gulleponken
Dom är fräna dom gamla oplarna

se om du får tag på en 2.2 topp med insug så borde du ju få lägre komp o fina kanaler i dom topparna också! Annars vad jag läst mej till tidigare så ska man kunna ladda ca 0.7 med oöppnad opelmotor, dock vet jsg inte om det gäller 1900 eller om det bara är 2.2 o 2.4! Var ett tag sen man läste det

Re: Opel kadett c 1,2s -78
Postat: ons nov 02, 2011 5:20 pm
av jacob93
tack för tipset

men ska till en början åka på en saab 900 turbo motor dom ligger på runt 170 hk orginal så

Re: Opel kadett c 1,2s -78
Postat: ons nov 02, 2011 7:23 pm
av Amazon221
attans! hade du köpt den tidigare så hade jag köpt 1200an av dig handlöst, har en 76a som jag är tredje ägaren på, original metalliclack osv, där 1200an lämnade in, men fick inte i nån 1200 som var nått att ha så nu åkte de ner en 2.0 cih istället, men kul med fler kadetter, dom har sjuk potential att bli nått riktigt kul med enkla medel
Re: Opel kadett c 1,2s -78
Postat: ons nov 02, 2011 10:34 pm
av jacob93
haha jo det var ju lite synd

med tanke på deras storlek å vikt är det ju en perfekt lek bil

och sen så är det ju inte så svår att bygga om dom heller

Re: Opel kadett c 1,2s -78
Postat: fre nov 04, 2011 10:40 am
av j0jje
ska du köra saabmotor så satsa på en 2 liters 150hk kortmotor från 9000 96- eller 900ng från liknande årsmodell då passar omegalådan på direkt och du har möjlighet att kunna regbesikta den utan ombyggt fordon. inga problem att ställa upp till 250hk sen heller med bara orginalgrejjer. Men vid regning krävs ju då rekord 2.2 bromsar fram och ascona/manta axel bak med större trummorna.

Re: Opel kadett c 1,2s -78
Postat: fre nov 04, 2011 3:39 pm
av jacob93
okej tack för tipset

blir väll å göra något sånt

men 900 från 86 det är samma motor som på 9000

Re: Opel kadett c 1,2s -78
Postat: fre nov 04, 2011 3:43 pm
av Cassius
j0jje skrev:ska du köra saabmotor så satsa på en 2 liters 150hk kortmotor från 9000 96- eller 900ng från liknande årsmodell då passar omegalådan på direkt och du har möjlighet att kunna regbesikta den utan ombyggt fordon. inga problem att ställa upp till 250hk sen heller med bara orginalgrejjer. Men vid regning krävs ju då rekord 2.2 bromsar fram och ascona/manta axel bak med större trummorna
nja inte riktigt... Kollar man på pappren som SBP har så är Kadett C med OHV (dvs 1.2an) och Kadett C med CIH totalt olika bilar med helt olika regler! En CIH motoriserad Kadett får du ha 150hk i, men en OHV bara typ 80 eller nått annat sånt löjligt.
Det som skiljer ska vara växellådstunneln (förutom bolt on delar som framvagn, bakaxel osv) och den måste tydligen vara samma för att det ska vara OK, och den får tydligen inte bytas heller (Sen har 1.2 automat samma tunnel som CIH men det godkänner inte SBP heller). Så med 1.2a är det Enligt SBP's papper Omöjligt att regga med 100+hk!
Märk väl! ENLIGT SBP'S PAPPER!
Sen finns det bättre och sämre besiktningsmän, men det är ett lotteri att få igenom den på så sätt.
Vill man inte chansa och slippa en massa bök med intyg åt höger och vänster (som behövs vid reggning hos SBP) så är det via SFRO man får gå och där är det väl möjligt att regga med runt 200hk som mest (15kw/100kg tjänstevikt) förutsatt att man byggt Hela bilen för att klara av effekten! Det innebär bättre bromsar än den enkla utvägen med 246mm ventilerade, rekord, skivor fram och manta b trummor bak. Det innebär även förstärkning av framvagnsbalken samt mest troligt karossen. (Bur/sömsvetsning t ex)
Värt att nämna är kanske att det idag förmodligen finns många på SBP som inte ens ser skillnad på en OHV och CIH och kan släppa igenom en CIH motoriserad Kadett som ska ha OHV på ren okunskap också
Fullt lagligt dock, då är det bara SFRO som funkar.
Re: Opel kadett c 1,2s -78
Postat: fre nov 04, 2011 3:45 pm
av Cassius
jacob93 skrev:okej tack för tipset

blir väll å göra något sånt

men 900 från 86 det är samma motor som på 9000

Kort motorn kom 94. Alla motorer Före 94 är långmotorer, det går tydligen få dom att passa på Omega lådan relativt enkelt också men det är inte en Bolt On lösning.
9000 och nya 900an från 94 till 98 (vet inte om 900an han bli första 93an där också?) har kortmotorer och det är riktigt bra motorer!
Re: Opel kadett c 1,2s -78
Postat: fre nov 04, 2011 5:56 pm
av jacob93
okej okej då vet jag

då får jag se om det blir å byta motor i den lr om man skaffar en annan å bygger på
får iaf se hur det blir senare

Re: Opel kadett c 1,2s -78
Postat: fre nov 04, 2011 7:28 pm
av Cassius
Det fina med Kadetten är ju att vilken motor som helst som ger säg 100-120hk kommer göra bilen rätt kul! Speciellt vintertid!

Vill man ha lika kul sommartid klarar man sig med kanske 300hk vilket är både relativt billigt och mer eller mindre varenda motor pallar den effekten med ganska små medel!
Den är ju rätt välbalanserad från början och med ett enkelt väghållningskit med fjädrar och dämpare får man rätt skön gokart känsla
Denna coupe har nån form av väghållningskit och en C20XE endast. Dvs 150hk
http://www.youtube.com/watch?v=24HVjGrz4TU" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Opel kadett c 1,2s -78
Postat: fre nov 04, 2011 9:20 pm
av jacob93
som du skrev tidigare så måste jag ju på SFOR för att besikta den å det kändes halv jobbigt
men får hoppas att ekonomin håller så blir det turbo motor i den iaf

har hittat det mesta jag behöver så får se vad som händer
cassius: tänkte fråga har du några manta delar typ bakaxel

Re: Opel kadett c 1,2s -78
Postat: fre nov 04, 2011 10:15 pm
av Cassius
Tyvärr har jag dåligt med delar över...
SFRO bes. är inte alls jobbigt, och du får en hel massa friheter! Kom också ihåg att bilen skjuter i höjden värdemässigt om du har den reggad med värre motor
Visst det kostar ett par tusen att regga den. Men å andra sidan blir de en förbannat rolig bil!
