Sida 2 av 3

Re: Lite åsikter/rekomdationer på olika aggregat

Postat: ons jan 18, 2012 10:14 pm
av Tumic
Har och har, har man inte råd får man ta sig råd :)
Tanken med kam bytet var bara för att bredda registret lite då dessa motorer automatiskt vid 6700rpm pikar och sedan faller i avgrunden det har bromsats många CA18 i stan med mer eller mindre identiska motor setuper men olika aggregat men alla med max effekten på prick samma varvtal och samma tipp i registret efter.
Men då jag bara åkt sugmotor tidigare så vet jag inte själv hur mycket inverkan turbon har på registret mot för kammarna.

Har du lust att kolla vad polaren din tar för ett s256 aggregat med lämpliga specar och T3 twin, och extern WG?

Re: Lite åsikter/rekomdationer på olika aggregat

Postat: ons jan 18, 2012 10:52 pm
av knotan
det ligger runt 9-10k , men följer dollarn lite, kan skcika hans mail adress till honom så kan du kontackta honom själv, återkommer i veckan via PM med kontacktupppgifter...

har du max effekt runt 6000 så kan du säkerligen dra mot 7000 innan du MÅSTE växla??
har du då bra vrid från 3500 och max vid 6500 men kan dra till 7 i nödfall så borde det funka bra med tanke på att du har ganska tighta växellägen.


MEN du skulle byta till nån annan slutväxel,
2.93 så skulle du behöva antingen jävligt mycket lägre vikt, eller jäkla massa mer motorvolym för att kunna köra på dem högsta växlarna :shock:

jag skulle säg att du ska kliva upp till minst 3.4-3.5 för att din 4cyl motor ska räcka till...

Re: Lite åsikter/rekomdationer på olika aggregat

Postat: ons jan 18, 2012 11:17 pm
av Tumic
hmm, då var det dags igen, har en utväxlings tråd på drft med 1000 inlägg om detta tror jag. :P

Men driftingen blir ju som så att man kliver på i början av en kurva och efter apex är man i regel på varvstoppet och får åka ganska länge så att växla vid "lagoma" varv finns inte då man får växla när man byter håll på sladden i regel.

Nuvarande utväxling med BMW låda och original slutväxel på 3.92 blir:

1an 44.7
2an 81.3
3an 129.4
4an 182.2
5an 227.8

Vs

2.93:1, ZF Bensin (vi siktar på 2.9 blankt så kommer bli lite snabbare)
1st Gear = 72.09 km/h
2nd Gear = 121.59 km/h
3rd Gear = 182.38 km/h
4th Gear = 244.16 km/h
5th Gear = 302.76 km/h

Vilket gör att en högre växel än 3an kommer aldrig att köras mer än på extremt snabb bana, original S13 är:

1an 68.6
2an 119.8
3an 174.1
4an 227.8
5an 271.8

å det vi ska åka är inte långt ifrån original.

Bilen beter sig inte alls bra med nuvarande utväxling och ligger konstant mellan två växlar och en polare som åker nissan 300zx låda och original diff bak kan ligga på en och samma växel där jag får kliva i mellan växlarna hela tiden och vi åker likvärdig effekt.

Re: Lite åsikter/rekomdationer på olika aggregat

Postat: tor jan 19, 2012 7:29 am
av knotan
Jag är med på vad du menar. Men jag tror inte helt enkelt att du kan få tillräckligt med vrid ur den lilla 4an fö att köra med sen utvecklingen du vill ha. Visst v8 kompressor som blir allt vanligare så funkar det jag tror mer på en bra och tätstegad/lättvispad låda så du kan växla lättare i kurva. Kolla olle i raidopwer som kör seklåda och låg effekt. Tycks funka lika bra som för v8grabbarna med dubbla vridmomentet.

Re: Lite åsikter/rekomdationer på olika aggregat

Postat: tor jan 19, 2012 8:09 am
av Tumic
2-3-4 åker dom utan större problem på original utväxling men med 100 hästar mindre så det borde inte vara några större problem, beror lite på hur man ställer in bakvagnen med, hur mycket fäste den skall få.

Rak 6a och turbo drar jag gränsen vid, Inge raggar motor ska få hamna i min bil :) men polaren åkte 4 man på långa rakan på mantorp med 370whp på original utväxlingen :)

Postat: tor jan 19, 2012 9:35 am
av Big Al
-

Re: Lite åsikter/rekomdationer på olika aggregat

Postat: tor jan 19, 2012 11:27 am
av Tumic
Tackar för visat intresse!

Som du säger och som jag själv nämnde tidigare är det nog lika bra att köpa nytt om Martin har bytt till en massa andra saker och han själv inte har möjlighet att kunna renovera den närmsta tiden om man säger så..

Effekt målet är det samma som nu. 420-460whp ungefär men med så fint register som möjligt då det som sagt är ganska liten motor.

Kravet är väl helt klart twin entry och gärna scroll, extern wg och t3 fläns och som det diskuterats fram tidigare är glidlagrat kanske att föredra.

Värme problem verkar dock inte vara ovanligt på dessa motorer och jag har bara kört min vid några få plusgrader och utan huv/front så vet inte hur den klarat sig ifrån dom problemen som många andra verkar ha fått, så kan det vara alternativ att åka lite större turbo med restriktor?

Läste att dom bromsat 558whp ur en s256a och det är ju 100hk mer än vad jag behöver nu och hur svarar ett sådant då som är långt i överkant på effektmålet

Postat: tor jan 19, 2012 11:49 am
av Big Al
-

Re: Lite åsikter/rekomdationer på olika aggregat

Postat: tor jan 19, 2012 11:56 am
av Tumic
15% drivline förlust så är 460whp - 519 motor hästar om jag kommer ihåg rätt.

Jag åker E85 med 1265cc spridare, fullständiga specar på motorn står i första inlägget :)

Postat: fre jan 20, 2012 12:06 am
av Big Al
-

Re: Lite åsikter/rekomdationer på olika aggregat

Postat: fre jan 20, 2012 12:43 am
av Tumic
Så med andra ord nackar vi typ om ett sådant: http://www.agpturbo.com/products/Borg-W ... urbo-.html" onclick="window.open(this.href);return false; ?


Med 51mm inducer och 1.0 ar? T3 twinscroll :)

Ganska bra sida med en del olika alternativ http://www.agpturbo.com/categories/Turb ... 00-Series/" onclick="window.open(this.href);return false;

Postat: fre jan 20, 2012 12:34 pm
av Big Al
-

Re: Lite åsikter/rekomdationer på olika aggregat

Postat: fre jan 20, 2012 2:09 pm
av Tumic
Tror det var jag som rörde ihop alla i natt när jag satt och kollade, för kikade igenom även de du länkade sen skrev jag nog ihop lite ifrån alla trött som man var :)

Re: Lite åsikter/rekomdationer på olika aggregat

Postat: fre jan 20, 2012 2:50 pm
av Tumic
Big Al skrev:Vars hittade du att det var T3 twinscroll? Ser ut att vara T4 twinscroll.
Sen skulle du nog kunna gå ner i avgashus, 1.0A/R är nog för stort.

http://www.agpturbo.com/borg-warner-agp ... bocharger/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ingen ported shroud men T3 twinscroll med 2 olika avgashus 0.55 och 0.75 A/R och samt samma turbin (61mm exduser) och kompressor (51mm) som den du länkade.
Hittade även denna http://www.agpturbo.com/products/Borg-W ... arger.html" onclick="window.open(this.href);return false; men vet inte exakt vad som skiljer mot den andra.

0.55an finns inte på S200sx_RS_51 om man går på drop menyn där man väljer vid beställning bara 0.75an, ska man lägga en sån i kundkorgen eller maila och se när dom får in 0.55? för jag gissar på att dom är slut om dom inte finns i menyn.


AGP S251-RS Har bara 0.75 som alternativ på twin, men vet inte varför den är dyrare..

Re: Lite åsikter/rekomdationer på olika aggregat

Postat: lör jan 21, 2012 5:27 pm
av Tumic
Mailat AGP nu och den finns inte med .55 i AR, bara .75 ska man satsa på en sån ni som begriper er på detta?


"Borg Warner's 51mm Extended Tip compressor wheel from the new S200sx line with AGP's turbine housings. The "RS" designates genuine Borg Warner cartridge and rotating assembly combined with AGP's housings for perfect fit and function.

Compressor Specs:
- Borg Warner 51mm extended tip compressor wheel 47lbs/min
- Borg Warner S2 compressor housing with 3" inlet and 2" outlet

Turbine Specs:
- AGP Cast 3" V band outlet twin scroll T3 housing 0.75 A/R

- Borg Warner 2.74/2.42 turbine wheel"


Skrev i mailet och frågade hur mycket det har bromsats ur en sådan men fick inget svar =/ lästa någonstans igår om 470whp vet inte om det låter rimligt? är detta det man ska gå på så skrik gärna till så jag kan beställa nu när lönen kommer :)