Lite åsikter/rekomdationer på olika aggregat

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Tumic
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: fre jan 13, 2012 5:07 pm

Lite åsikter/rekomdationer på olika aggregat

Inlägg av Tumic »

Tjena!

Tänkte har om man skulle kunna få lite opartiska åsikter på turbo aggregat utan att det är ett företag som säger "klart du ska åka med våra grejer"

Bilen byggs som ren PRO int bil för drifting och kommer aldrig se något liv på gatan.

Åker i dagsläget ett HX35 aggregat med twin entry och billet impeller (vet inte vad de är kör kompressor/avgashus) som Rimbo Martin har stoppat ihop en gång i tiden men behöver nu bytas ut och sneglar på andra alternativ, bilen är bromsad till 460whp/551nm @ 2.3 bar med lite skadad impeller på E85 vid runt 6700rpm har jag för mig.

Motorspecar som kan vara relevant:

*Wiseco 83.5mm 8.5:1 kolvar
*Slag 83.6mm
*2x avgaskammar (en på insug) Cam Duration - 248° Cam lift (mm) - 8.50 Lobe center angle - 120°
*Insugs ventiler: 34.15 mm
*Avgasventiler: 28.15 mm
*Ajdén puls plit grenrör med extern WG
*Tial 38mm extern wastegate


Bränsle/tändning system:

*1260cc Trickflow spridare
*Link G4 atom
*Link 3bars mapsensor
*VAG spolar


Så motorn i sig är byggd så pass skottsäkert som jag kan göra utan att köpa Pauter stakar för en massa pengar.
Jag är inte ute efter mer effekt än 460whp, men gärna likvärdigt med så tidigt ladd som möjligt.

Aggregat som jag har funderat på/blivit rekommenderad är: Garret GTX3076R, Borg warner s256 och nya Holset super HX35 med 8ans hus som dock är singel entry, finns 12ans med som jag tror är twin, rätta mig gärna om jag har fel? fördelen med Holset är att dom är billig iaf.

Så vad har alla för erfarenheter eller rekommendationer gärna med specar på olika turbin/avgashus?

Fullständiga specar och bilder på bilen finner ni här:

http://e-drift.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=36" onclick="window.open(this.href);return false;

//Jesse
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lite åsikter/rekomdationer på olika aggregat

Inlägg av knotan »

personligen hade jag sneglat på en s256 bw med nått abgashus i liknande storlek du hade nu. alt något mindre, 460 whp är inte helt illa ur en sån motor, men med tanke på att du kör drifting å förmodligen med vxlåda med synkringar så hade jag nog valt en turbo som gav maxeffekten nååågot tidigare.

tror att med en s256 med ett avgashus som blir lagom avstämt så kan du behålla samma effekt vid samma laddtryck men flytta ned vridpuckeln lite för lite tidigare register.

men det är ju såklart mest en smaksak. en brosmkurva å utvädering från dej själv utifall du vill ha tidigare/senare/berade effektpuckel, mer vridmoment osv ??
haft några bekymmer med växelåda osv?? vad för växelåda har du?? utväxling i bakaxel??
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Tumic
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: fre jan 13, 2012 5:07 pm

Re: Lite åsikter/rekomdationer på olika aggregat

Inlägg av Tumic »

jag åker bmw ZF låda med 618 tryckplatta och har beställt 2.9 utväxling till diffklumpen, dom håller på och mäter huset så det får plats bara innan grejerna skall tillverkas.

ungefärliga specar:

2.93:1, ZF Bensin
1st Gear = 72.09 km/h
2nd Gear = 121.59 km/h
3rd Gear = 182.38 km/h
4th Gear = 244.16 km/h
5th Gear = 302.76 km/h


Jag har bara kört bilen två lördagar sent på hösten efter att den byggdes om ifrån helt original se film: http://vimeo.com/34469799" onclick="window.open(this.href);return false;

För att få allting optimalt i registret är det kanske läge att snegla på andra kammar med, jag har slarvat bort bromspapperna men skall trolla fram nya, allting blir ju alltid kompromiss men vill ha så brett register som möjligt med skapligt med effekt på höga varv, eftersom att bilen river lös på låga varv och springer iväg upp till höga varv väldigt snabbt så vill man inte flytta hela kurvan neråt utan mer försöka bredda den så mycket som möjligt då det är svårt att mata växlar mitt i en lång kurva på ställ.
Tumic
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: fre jan 13, 2012 5:07 pm

Re: Lite åsikter/rekomdationer på olika aggregat

Inlägg av Tumic »

3538837
1216401
TW1

Är siffrorna som jag kan utläsa på avgashuset på min HX35 iaf.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:10 pm, redigerad totalt 1 gånger.
runevaden
För mycket laddtryck
Inlägg: 370
Blev medlem: tor jan 05, 2006 12:04 am
Ort: varberg

Re: Lite åsikter/rekomdationer på olika aggregat

Inlägg av runevaden »

hej jag har en fin bw b2g liggandes här hemma. har för mig att den är 54in. ska kolla måtten om det är nåt som är intressant för dig.
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
Tumic
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: fre jan 13, 2012 5:07 pm

Re: Lite åsikter/rekomdationer på olika aggregat

Inlägg av Tumic »

Big Al skrev:Du har inte några mått eller bilder på gamla turbon? Så skulle jag kunna säga vad det är byggt av för delar.
Jag kan fixa de i morgon när jag kommer hem, ligger borta på jobb nu.

Har du sätt någon som kört super HX aggregat? Såg att du skrivit lite i nån tråd på garaget där dom diskuterat sånna?
Tumic
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: fre jan 13, 2012 5:07 pm

Re: Lite åsikter/rekomdationer på olika aggregat

Inlägg av Tumic »

runevaden skrev:hej jag har en fin bw b2g liggandes här hemma. har för mig att den är 54in. ska kolla måtten om det är nåt som är intressant för dig.
Kika fullständiga specar så får vi se om det kan va intressant :)
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:10 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Tumic
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: fre jan 13, 2012 5:07 pm

Re: Lite åsikter/rekomdationer på olika aggregat

Inlägg av Tumic »

Jag kan bara svara för att det står holset på både turbin och avgashus, ska se om jag hittar igen brickan till turbin huset men stod Volvo på den kommer jag ihåg och siffrorna på avgashuset har jag postat här i tråden man kan inte måtten på impeller i huvudet, mer än att den är billet sedan om impeller och axel är holset har jag ingen koll på.

Men felet på turbon är två trasiga vingblad på impellern och kraftigt glapp och därför jag funderar på en ny turbo då det kanske är snudd på samma pris att renovera som man kan få en bättre turbo för?

Men kraven är ju naturligt vis twin entry och extern wg samt gärna glid lagrat för att få lite mer stryktåligt.
Tumic
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: fre jan 13, 2012 5:07 pm

Re: Lite åsikter/rekomdationer på olika aggregat

Inlägg av Tumic »

Dessa bilder hade jag liggandes i projekt tråden om dom kan vara till nytta?

Bild

Bild

Bild

Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lite åsikter/rekomdationer på olika aggregat

Inlägg av knotan »

jag skulle nog satsat på en switser s2. om du inte går på rejsturbo å köper en BW256 lr liknande.. ungefär samma turbo, men lättare att måttbestämma om man köper rejsmodellen,... s2b som verkar vara rätt vanlig bland switseraggen har troligen gränsfall stor turbin/avgashus för din motorvolym, men det skulle säkert funka skapligt...
Micke WB körde en switser s2 på sin 200sx motor 2010, me tror han tyckte den laggade aningens för mycket, kanske du har en annan körstil förvisso, men tror man bara skulle må bättre av lite snabbare spoolupp...
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Tumic
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: fre jan 13, 2012 5:07 pm

Re: Lite åsikter/rekomdationer på olika aggregat

Inlägg av Tumic »

Jag vet inte om micke låg väldigt safe för dom bromsade ju hans på runt 400whp, vet inte vart turbon bottnar för annars tycker jag han borde haft tidigare ladd än mig med både andra kammar och "finare" turbo?

Kikat lite på 260 graders kammar med 10.5mm i lyft men dom i samband med mekaniska lyftare landar på 9000:- innan dom är i sverige och det är 20st däck så jag vet inte hur jag ska göra med kammarna.

När jag gör ett entry och glider på handbromsen sitter jag och små pumpar på gasen för att ha hålla motorn på varv tills jag släpper kopplingen, har förvisso bara kört bilen två gånger sedan den byggdes men visst är den inte super lätt körd det kan jag inte påstå utan kräver en aktiv gas och kopplings fot, så jag är väl kanske villig att offra några hästar på toppen till förmån för bättre vrid alt om man byter kammarna med för att bredda registret?

http://www.sandrperformance.com/Borg-Wa ... p_159.html" onclick="window.open(this.href);return false; har jag kikat lite på, antar att det är T3 76ar twinskroll hus man ska gå på?
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lite åsikter/rekomdationer på olika aggregat

Inlägg av knotan »

ingen aning men jag gissar det är som du säger att den låg ganska safe, iallafall i mellanregistret, vet inte vem det var som hade mappat den heller...
vet att han körde med ett specialpreppat kkk27 med 360 lager först men bytte till en s2 istället, tror det vart bättre men fortfarande kom den lite för sent.

det är möjligt man skulle kunna ta en s200g och fimpa den interna Wgen och snygga till avgashuset lite, den borde man kunna maxxa urt på runt 400 hjulhästar och så tidigt ladd som man nu kan få på en sån maskin med bibehållen effekt...

de s200g jag sett har till synes mindre avgashus och snäppet mindre turbon än de s2 agg jag sett med extern WG.

annars som sagt om du har pengarna skulle jag lätt välja att lägga pengarna på en s256 , har en polare som jag tror kan få hem dem aggen för runt 10k (förmdelade just ett köp till en skylinkille i stan som ville maxxa en rb25 på 500hjulhästar)

min personliga åsikt är alla dagar i veckan att skippa kambyte å lägg dem pengarna på ett lite dyrare aggregat, än dyra kammar med en billigare lastbilsturbo,

det viktigaste för dej är att matcha turbons respons, med bilens vikt och tätheten i drivlinan, kammarna du har duger ju bevisligen för den effekten du vil ha iom dem redan bromsat det tidigare, en bättre turbo är det som gäller för att bredda registret nu :thumbright: ....
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lite åsikter/rekomdationer på olika aggregat

Inlägg av knotan »

jagb hade nog valt en i stil med 56-80 kompressor , 61.5-69.5 turbin, och ett ar70 hus som max, kanske tom ar55.

heldre en motor som svarar bra på gasen direkt och kanske motar liiite på slutet, än t5värt om en motor som saknar gassvar men skenar på slutet, den första blir betydligt mer lättkörd på bredden...
är en kille jag känner som kör den turbon (med 0.55 avgashus)på en VAG 1.8liters i stort sett standard motor, den är bromsad till 440hk på 1.5 bar och den spolar helt ok tom för å vara så liten 4 cyl motor.

samma turbo på din å lite mer laddtryck så har du både toppeffekten och bra register :thumbright:
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Skriv svar