Sida 2 av 6

Re: 242 16v Turbo

Postat: sön jan 29, 2012 8:45 pm
av J.Eklund
Kökarmicke skrev::thumbright: Blir allt lika bra som på taunusen kommer detta bli grymt!
Thed_J skrev:Eftersom Taunusen var helt fantastisk så är jag mycket förväntansfull nu. Räknar med att det kommer komma många snygga lösningar här. Hoppas ni tar mycket bilder.
Håller med ovanstående till fullo.
Det här blir skitkul.

Re: 242 16v Turbo

Postat: mån jan 30, 2012 11:57 pm
av Ventilen
Så är någon intresserad utav en ZF 525 Tds låda, omsvetsad för rakställd rödblock är de bara o tjoa till.
Säljes eller bytes mot ZF bensin låda. Då de kommer funka bättre för vårt ändamål!

Jag o brorsan har vatt iväg och provbockat lite plåt på jobbet till vårat plenum ikväll. Får slänga upp en bild när vi har kameran i närheten. :)

Re: 242 16v Turbo

Postat: tis jan 31, 2012 11:02 pm
av karlsson_6
Varför så avancerad kamtrigger? ta fördelaren från en 740 med LH2.2 slipa bort 3 tänder

Re: 242 16v Turbo

Postat: tis jan 31, 2012 11:36 pm
av Klabbe Persson
Blir inget avancerat, utan blir ända möjligheten. Vi har flyttat fram motorn 15mm för att kunna plocka bort cam-carriern för att dra toppen utan att lyfta ur motorn. Det är ca 25mm mellan torped och topp, gå inte att göra något vettigt bak på toppen och ännu mindre plats för en fördelare.

Re: 242 16v Turbo

Postat: mån feb 13, 2012 9:55 pm
av Klabbe Persson
Här kommer en liten uppdatering på läget :)

Vi har börjat montera in buren i bilen. Kommer bara bygga bågen nu för att regga bilen med det, och för en passagerare. Detta för att slippa plocka ut instrumentbrädan och såga sönder den som sitter i för att byta ut den sen.

Bild
Huvudbågen och bakstötta inpassad.

Bild
Fästplattan på hjulhuset.

Bild
Boxen till huvudbågen.

Bild
Utifrån bakrutan, ska i ett kryss här bara sen e de klart för besiktning.

Re: 242 16v Turbo *Liten uppdatering 13/2*

Postat: tis feb 14, 2012 3:24 pm
av Toffe
Fint, men varför inte gå ner med bakstötorna i rambenen? i hjulhusen gär det väl inte sån nytta!

Vi gjorde så på en bil som va på besök i verkstan i dag och de blir riktigt fint å stumt, så satt det även på Grupp A bilarna..Menar inget illa alls utan bara funderar lite...

Mvh

Re: 242 16v Turbo *Liten uppdatering 13/2*

Postat: tis feb 14, 2012 4:44 pm
av Klabbe Persson
Jaha där kom de :) Vi har bollat de fram o tillbaka hur vi skulle göra, är precis som du säger Toffe, mer bärighet där igentligen + att de styvar upp mer. Dock är ju rören gjorda för att sitta i hjulhuset när man köper buren.
Vi får väl ta en funderare till o ev köpa mer rör.

Re: 242 16v Turbo *Liten uppdatering 13/2*

Postat: tis feb 14, 2012 11:36 pm
av Toffe
Vart köper ni rören?

Re: 242 16v Turbo *Liten uppdatering 13/2*

Postat: tis feb 14, 2012 11:51 pm
av Klabbe Persson
Tänkte kolla hydroskand eller den lokala järnhandlaren i värstafall vet jag att tibnor har.

Re: 242 16v Turbo *Liten uppdatering 13/2*

Postat: ons feb 15, 2012 1:49 am
av Martin H
har alltid fått höra de är starkast där i hörnet.

Re: 242 16v Turbo *Liten uppdatering 13/2*

Postat: ons feb 15, 2012 9:26 am
av Toffe
Säger sig själv att det inte är så, kolla på bilder från Volvos gr à bilarna! Ska ta lite kort idag!

Mvh

Re: 242 16v Turbo *Liten uppdatering 13/2*

Postat: tor feb 16, 2012 2:12 pm
av Klabbe Persson
Har du lite bilder Toffe får du gärna lägga upp dom :)

Re: 242 16v Turbo *Liten uppdatering 13/2*

Postat: tor feb 16, 2012 4:12 pm
av Simon-I
Bild


Bild


Två bilder på hur man kan göra och fästa dom på ramen.

Re: 242 16v Turbo *Liten uppdatering 13/2*

Postat: tor feb 16, 2012 4:49 pm
av Tommy^_
Ser bra ut! :thumbright:
Toffe skrev:Säger sig själv att det inte är så, kolla på bilder från Volvos gr à bilarna! Ska ta lite kort idag!

Mvh
Jag har gjort detsamma och svetsat ner i rambenen. Men det är många som gnällt och frågat varför jag inte gjort som "alla andra". :)

Re: 242 16v Turbo *Liten uppdatering 13/2*

Postat: tor feb 16, 2012 5:18 pm
av Klabbe Persson
Är de så på grupp a bilarna som på bilderna?

Hur andra gör o inte gör spelar mig inte stor roll igentligen, vill bara ha en bra kombination mellan "snyggt" o funktionsmässig.