242 16v Turbo *Till Salu*

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

242 16v Turbo *Till Salu*

Inlägg av Klabbe Persson »

Tjena!

Efter att jag sålde min Race Taunus så började jag smida lite planer på att bygga en lite "mindre" extrem bil och inte en ren race bil, då det kräver så mycket mer än bara en bil, det var det som gjorde att jag tröttnade på de hela med Taunusen.

Efter att jag snackat med bror (Ventilen här på Säver) om mina planer på en trevlig gatbil, så kom vi fram till att vi skulle bygga en ihop. Han hade en del grejor "över" från en början på ett Volvo 16v bygge.
Han hade även bilen stående som vi utgår ifrån, det är en 242 -79 i ganska bra skick några timmars rostlagning så är den tip topp :)

Bild

Bild

Bild
Så här såg bilen ut när brossan körde med den, då var de 8v 230 motor med KKK 29 aggregat och dubbla Dellorto 40or. Funkade hyfsat tills det gick en kolv. Efter det började han bygga på en 16v maskin men det stannade vid att grenröret byggdes, och det ska vi använda nu med.

Bild

Bild
Bilder på grenröret är bara wg rören kvar :) Ligger lite nära, vi for modda lite i tornet, det byggdes för K29an han åkt med innan, men nu ska vi köra med en hx52a istället o den behöver lite extra plats.

Vi ska åka med B234 motor så vi fick göra lite nya smidigare motorfästen, för vi även flyttar fram motorn ca 15mm föra att kunna plocka av kambrygga och topp utan att behöva lossa hela motorn osv.

Bild
Bussningar till motorfästena

Bild

Bild

Bild
Så här blev fästena :)

Bild

Bild
På plats.

Bild
Motorn monterad med turbon på plats, kommer bli bra detta :thumbright:

Bild
Vi har även varit hos Martin på Luntec och handlat lite motorstyrning och lite bränsle grejor.

Målet nu är att få bilen besiktigad för 2 år framöver, efter det ska vi montera i buren och bygga fyrlänk och fixa en axel som förhoppningsvis kan hålla lite bättre än en svetsad orginal axel.

Lite korta spec på bilen:

Motorn är inget speciellt alls igentligen.
B234
FT kolvar med urtag
Kina stakar
Hx 52 turbo
Eget insug alu, vet ni något fint 3" spjäll så hojta till.
Eget grenrör
Tial 44mm wg
PPF 75mm dump
Dubbla 044or
Bosch 2000cc spridare
Link G4 Storm
Vag Spolar
AFX BB-lambda

ZF låda, letar efter en från en bensinare typ 328 eller liknande hojta till om ni har något liggande.
Koppling? Inte bestämt lutar åt en 765 platta eller liknande
Bakaxel blir nog en blandning av Volvo och BMW vad de lutar åt nu, upphängt i fyrlänk.

Inne blir fullbur
Sparco Evo stolar
Flockad panel, söker den stora instrumentpanelen till 240 någon som har en hel fin liggande?
Autometer mätare.

Utvändigt blir lite rostlagning sen ny färg.
Fälgar har vi lite olika alternativ, kommer inte bli R fälgarna då dom e sålda.
Kommer inte bli någon showcar över de hela, som sagt lagom nivå och köra mycket förhoppningsvis.
Senast redigerad av Klabbe Persson den tis apr 01, 2014 12:09 pm, redigerad totalt 11 gång.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
sabaton91
Forumsberoende
Inlägg: 1174
Blev medlem: ons feb 25, 2009 1:51 pm
Ort: Nälden/Östersund

Re: 242 16v Turbo

Inlägg av sabaton91 »

kommer absolut att följas :-)
//Danne Berndtsson

Kör:
VW Jetta CL -91

Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
Fredrik Eriksson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: sön mar 22, 2009 9:56 pm
Ort: Strömsund / Jämtland

Re: 242 16v Turbo

Inlägg av Fredrik Eriksson »

Kul med 16v turbo. Kommer följas :thumbright:
Volvo 740 M50
MrAsp
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: lör jan 20, 2007 11:04 am
Ort: Arboga

Re: 242 16v Turbo

Inlägg av MrAsp »

Väntar på nästa uppdatering :)
Användarvisningsbild
silversurfaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: tis jan 22, 2008 3:59 pm
Ort: Ursviken/skellefteå

Re: 242 16v Turbo

Inlägg av silversurfaren »

Gillar motorfästena :thumbright: ser mkt seriöst ut :)
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: 242 16v Turbo

Inlägg av Kökarmicke »

:thumbright: Blir allt lika bra som på taunusen kommer detta bli grymt!
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: 242 16v Turbo

Inlägg av Toffe »

ser mkt trevligt ut, ni ser ut å ha tillgång till fina maskiner :thumbright:
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: 242 16v Turbo

Inlägg av Thed_J »

Eftersom Taunusen var helt fantastisk så är jag mycket förväntansfull nu. Räknar med att det kommer komma många snygga lösningar här. Hoppas ni tar mycket bilder.
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: 242 16v Turbo

Inlägg av Klabbe Persson »

Tackar för komentarerna :) Målet är ju att hålla de hela på en lagom nivå både ekonomiskt och effekt iaf till att börja med, man vet ju hur de brukar sluta, hehe.
Men vi vill försöka få lite driftsäkerhet i bygget vill inte tok meka i veckorna för att kunna köra lite på helgen.

Motorn är inget speciellt alls igentligen.
B234
FT kolvar med urtag
Kina stakar
Hx 52 turbo
Eget insug alu, vet ni något fint 3" spjäll så hojta till.
Eget grenrör
Tial 44mm wg
PPF 75mm dump
Dubbla 044or
Bosch 2000cc spridare
Link G4 Storm
Vag Spolar
AFX BB-lambda

ZF låda, letar efter en från en bensinare typ 328 eller liknande hojta till om ni har något liggande.
Koppling? Inte bestämt lutar åt en 765 platta eller liknande
Bakaxel blir nog en blandning av Volvo och BMW vad de lutar åt nu, upphängt i fyrlänk.

Inne blir fullbur
Sparco Evo stolar
Flockad panel, söker den stora instrumentpanelen till 240 någon som har en hel fin liggande?
Autometer mätare.

Utvändigt blir lite rostlagning sen ny färg.
Fälgar har vi lite olika alternativ, kommer inte bli R fälgarna då dom e sålda.
Kommer inte bli någon showcar över de hela, som sagt lagom nivå och köra mycket förhoppningsvis.

Kan ev komma lite mer bilder ikväll ;)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Brandt
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån jun 20, 2005 11:34 pm
Ort: Grästorp

Re: 242 16v Turbo

Inlägg av Brandt »

Ballt bygge:) Har en zf från en 528 -99 omsvetsad för rödblock om det är intressant? 5k.
/Brandt
Löser det mesta: www.Brandtab.org // www.facebook.com/Brandtab
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: 242 16v Turbo

Inlägg av Klabbe Persson »

För lutande motor?
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Brandt
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån jun 20, 2005 11:34 pm
Ort: Grästorp

Re: 242 16v Turbo

Inlägg av Brandt »

Inte svetsad än, så det får du välja själv;)
/Brandt
Löser det mesta: www.Brandtab.org // www.facebook.com/Brandtab
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: 242 16v Turbo

Inlägg av Klabbe Persson »

Vad ska du ha för lådan som den e? Så kan jag svetsa den själv.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Brandt
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån jun 20, 2005 11:34 pm
Ort: Grästorp

Re: 242 16v Turbo

Inlägg av Brandt »

då kan du nog lika gärna handla en på bildelsbasen :wink:
/Brandt
Löser det mesta: www.Brandtab.org // www.facebook.com/Brandtab
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: 242 16v Turbo

Inlägg av Klabbe Persson »

Här kommer en liten uppdatering.

Har gjort en liten prototyp för hållaren till kamlägesgivaren, är så dåligt med plats att få till något bra bak på kamaxlen. Så det får bli framme på kamdrevet till insugskammen. Har sett fler som gjort liknande lösningar.

Bild
Lite i prototypstadiet :)

Bild

Bild
Något sånt här kommer de bli, blir ev med lite justeringsmöjlighet för avståndet mot "flaggan" som inte är gjord än.

Bild
Även en bild på insugsflänsen som bror hade liggande. Behöver filas lite mot toppen då den redan är matchportad mot ett annat insug innan.


Allt för nu.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Skriv svar