50cc 2t med mettis och turbo (25/7 - Hydrolock..)

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Kadett4wd »

det där vet jag tyvärr inget om då jag inte varit med å bestyckat.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Enok »

Perra.S
Börja med att få den att gå riktigt utan turbo.
Peter Olson
Perra.S
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: mån jun 08, 2009 10:58 am

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Perra.S »

Enok,

Det som är tanken, men då jag har ~8mil till Autotech och med dagens bensinpriser så vill jag gärna ha allt klart för test när man ska dit.

Byggt nytt plenum med tratt idag, ca 1.2 liter.

Bild

Bild

Bild
Perra.S
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: mån jun 08, 2009 10:58 am

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Perra.S »

Hyffsat varv..

Bild

Kom ett paket idag innehållandes ett spjäll på 29mm!

Bild
Perra.S
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: mån jun 08, 2009 10:58 am

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Perra.S »

Idag har varit en rätt skumm dag i bromsbänken. Det nya röret suger verkligen (bokstavligt talat), och inte så lite heller, kört både utan nål och munstycke och ändå så går den fruktansvärt snålt. Så snålt så den käkar upp tändstift samt glödtänder.

Vi provade att montera en förgasare med borttagen trottel utanpå turbon som den fick suga igenom. Med 200 munstycke i den så gick det fortfarande snålt så tog bort flottören och pluggade överflödningskanalerna samt matade den med trycksatt soppa från pumpen så det stod en stor stråle med bränsle rätt in men det hjälpte inte heller. Eller ja, då gick den iaf inte så snålt så stiften gick sönder..

Det i mitten överlevde bara i 30sek..
Bild

Förgasaren som den sög igenom
Bild

Bild

Imorgon blir det till att riva ner alltihopa och kolla hur den överlevt dagen. Ska bli "kul" att öppna motorn, gissar på att kolven och toppen är helt sönderslagna. Dock har nog cylindern klarat sig utan skador då den fortfarande har utmärkt kompression.
Användarvisningsbild
Heideken
För mycket laddtryck
Inlägg: 238
Blev medlem: fre mar 23, 2012 11:03 pm
Ort: Malmköping
Kontakt:

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Heideken »

Vart tar soppan vägen? Rakt ut utan att förbrännas eller? Varför blir det så med just detta rör?
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Enok »

Du skall köra med stift som är gjorda för metanol.
Med så lång sidelektrod är det stor risk för pre-
ignition.NGK R6061 funkar bra.
Peter Olson
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Kadett4wd »

tycker det ser ut som det spikat.
Testa sänk tändningen mer,, fick ni nå laddtryck?
Om pipan är räknad på att ge effekt som sugmotor så kanske ni ska prova sänka piptrycket.
Ni har juh just nu 'dubbla' överladdare så att säga.
pipan ger juh 'laddtryck' därav man sänker tändningen på 2takt rätt hårt då motorn går i pipan.
Nu har ni än mer ladd,, så då bör juh tändningen sänkas mer om ni inte redan gjort det.

mvh
Senast redigerad av Kadett4wd den sön mar 25, 2012 10:21 am, redigerad totalt 2 gång.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Enok »

Visst har det spikat. Men med tanke på vilka stift som används
så hjälper det inte att sänka tändningen.
Peter Olson
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Kadett4wd »

skrev som en kråka ovan.

Jo givetvis ska han byta stift också.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Christer Söderman
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: mån okt 25, 2010 2:38 pm
Ort: Söderhamn

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Christer Söderman »

Perra.s... hur stort munstycke behöver motorn med bensin?
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h

Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
Perra.S
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: mån jun 08, 2009 10:58 am

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Perra.S »

Heideken skrev:Vart tar soppan vägen? Rakt ut utan att förbrännas eller? Varför blir det så med just detta rör?
Röret är "feldesignat". Det har en helt störd sugpuls men dessvärre ingen returpuls så alla färskgaser blir kvar i röret. När jag plockade av det idag rann det ut ca. 5dl metanol ur det :doh:

Kadett4wd skrev:skrev som en kråka ovan.

Jo givetvis ska han byta stift också.
Förklara gärna varför jag ska byta stift. Att de ser ut som de gör är ju inte så konstigt med tanke på hur sjukligt snålt den gick? Det finns spikmärken i kolven samt att den har gått varmt på avgassidan.
Med t.ex det gamla röret så fungerade det fint med dessa stift. Samma med min förra metanol/nitro motor, den gick på likadan stift och det var inga problem.


Söderman, den är aldrig körd på bensin. Men med det gamla 18k rpm röret så gick den rent med ett 3mm munstycke på metanol.
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Enok »

Du skall använda stift avsett till metanol,
annars är risken stor att den börjar tända
som en glödstifsmotor.
Peter Olson
Perra.S
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: mån jun 08, 2009 10:58 am

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Perra.S »

Nu när du säger det så, den glödtände faktiskt i slutet på det första stiftet igår. Men tänkte inte mer på det eftersom förra helgen så glödtände en motor som vi körde på bensin.

Vart finns det du rekomenderade att köpa? Gissar på att det inte direkt tillhör standardsortimentet hos mekonomen :hihi: Eller de kanske kan ta hem? Och är det samma gänga och längd som ES stiften?
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: 50cc 2t med mettis och turbo

Inlägg av Enok »

Nu har ju kompressor matade V8:or samma
gänga som du skall ha.Ring Persåkers speed-
shop så kan dom säkert hjälpa dig.
Peter Olson
Skriv svar