Sida 2 av 3
Re: Mercedes 300ce turbo -92
Postat: mån okt 01, 2012 3:54 pm
av viktorp
okej! har nå gammla sänkningsfjädrar som satt på då ja köpte den... ska prova göra den hårdare! sen så skulle man även kunna ta bort gummiupphängningen som bakvagnen sitter i, och ersätta det med stål.
hur kulpeenar man drivaxlarna då? typ en bläster men med kulor?!
kanske skulle fåbort lite hjulstuds om man svarvade plastbussningar i hela bakvagnen istället för gamla mjuka gummi?
någon som vet hur turbobanditen har löst problemet med bakvagnen? jag har mailat roman men inte fått något svar ännu.
Re: Mercedes 300ce turbo -92
Postat: mån okt 01, 2012 4:24 pm
av Kadett4wd
Kulpeenar,, det gör man juh med vevstakar, ,därav den knottriga ytan på 'h-profilare'
sånt kan nog många smedjor ha koll på.
Ibland använder de peening för att 'blästra' bort slagg innan bearbetning av olika ämnen.
jag kan eventuellt fixa det också framöver, men jag måste juh tillverka en fixtur.
Maskin på jobbet är lite stor
Stor nog att köra in hela din mercedes i

Re: Mercedes 300ce turbo -92
Postat: mån okt 01, 2012 5:56 pm
av Waern
Går ju också att låta tillverka nya drivaxlar istället för att använda gamla rostiga.
Man får förstås vänta på dem en stund och priset blir 200 euro plus moms /st om jag minns rätt.
Re: Mercedes 300ce turbo -92
Postat: mån okt 01, 2012 7:41 pm
av jimm_y
Kör du svetsad diff? Körde jag med min e34 och då gick mina medbringare in mot diffen av håller mycket bättre med en öppen diff på dom iallafall och nej det enhjulas inte

Re: Mercedes 300ce turbo -92
Postat: mån okt 01, 2012 11:07 pm
av viktorp
okej, joo klumpen är svetsad, vred av till drivaxel ikväll, förmodligen är de däckstudsen som kan bli ibland.

Re: Mercedes 300ce turbo -92
Postat: mån okt 01, 2012 11:23 pm
av Jens Gustavsson
däckstuds är som spikningar i en motor!
studsar det spelar det ingen roll vad man gör det går sönder hur som helst någon stans i drivlinan även vid låga effekter.
Re: Mercedes 300ce turbo -92
Postat: tis okt 02, 2012 5:18 am
av jimm_y
Ja de e klart så pass tung bil också då blir det ännu värre när det däckstudsar

Re: Mercedes 300ce turbo -92
Postat: tis okt 02, 2012 5:02 pm
av Pimplaren
Slet sönder en drivaxel med 0.6 bar i m5an, tror de var min arga koppling som gjorde de!
Dockstuds hade jag med gamla bilen, där dog lådor....
Re: Mercedes 300ce turbo -92
Postat: ons nov 14, 2012 9:19 pm
av speeds_
Det är ett problem det där... Det går ju att få tag i sviksstålsaxlar, men som det ser ut så håller inte knutarna istället. Vad gör man?!
Re: Mercedes 300ce turbo -92
Postat: mån dec 10, 2012 10:35 pm
av viktorp
jag har funderat fram å tillbaks hur jag ska göra med bilen, hade varit bra att ha kvar mercedes bakvagnen och använda en bmw klump och drivaxlar och tillvärka medbringare ute vid hjulen. mercedes har splines på drivaxeln som driver, bmw e34 har bultcirkel på båda sidorna? så det går att tillverka splines och göra så de passar mot drivaxlarna, i seghärdat stål eller titan. för att undvika däckstuds så tänkte jag att det ska gå att göra nya stag som går till hjulen med uniballs istället för gummi (merca har 4stag + en bärarm till varje hjul) även hårdare dämpare bör hjälpa.
gjorde en snabb ritning på hur ja hade tänkt.
för nån vecka sedan böt jag drivknutar på en gammal transporter och då upptäckte jag att dom drivknutarna såg ut att vara 10 gånger stadigare än mercedes knutar! dom var frästa ur ett stycke tillskillnad från merca knutarna som är pressad plåt :S kanske det finns stadiga knutar till någon fwd bil som går att använda om man tillverkar nya drivaxlar?
förövrigt så hann jag pröva byta turbo till en hx52. laddade runt 1.6-1.7 bar men dåligt mappat och den rörde på sig rätt så bra =)

Re: Mercedes 300ce turbo -92
Postat: mån dec 10, 2012 10:58 pm
av subw000fer
Intressant att läsa om trimning av mb300 eftersom jag har en med. Har du den lilla fuelrailen kvar än kan du höra av dig

Re: Mercedes 300ce turbo -92
Postat: tis dec 11, 2012 1:42 am
av Henka_
Ang. stöddiga drivknutar så vet jag att saab 9000 yttre knutar är bastanta, ser ut att komma från nån tysk panzer wagon eller nå liknande. men på dom är de slines in - knut - splines ut på axel.
Dessa vet jag håller för 900 hk+ med slicks.
Re: Mercedes 300ce turbo -92
Postat: mån dec 24, 2012 1:05 pm
av speeds_
Hur funkar det med hx52an? och vad är det för avgas på den? Har nämligen en hx52 med 16 hus som skall ner i min 190e när som. Vore kul och veta hur det kommer funka, hehe. And knutarna, tycker att det borde finnas något från mb som skall funka. Kan inte tänka mig att det är samma dret på tex 500e eller liknande.
Re: Mercedes 300ce turbo -92
Postat: mån jul 06, 2015 9:35 pm
av sniffer
Hmm. Är görnyfiken på hur det gick med detta. Vi smäller kardaner och drivaxlar på löpande på våra 190 turbo. Jag och polaren.. Och det där ut mot hjulnavet är verkligen ett dilemma. Funderar också så det knakar på lösningar..
Så hoppas ni fick bot på detta. Nyfiken.

Re: Mercedes 300ce turbo -92
Postat: ons feb 10, 2016 12:14 pm
av viktorp
haha jag la ner allt ihop, sålde i delar för några år sedan. finns dock en i ersnäs norrbotten som gör om till bmw drivaxlar på mercedes.