Mercedes 300ce turbo -92

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
viktorp
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: mån apr 02, 2012 10:57 pm
Ort: Piteå

Mercedes 300ce turbo -92

Inlägg av viktorp »

jag började bygga om en mercedes 190 i våras men så hittade jag en w124 coupe på blocket i finare skick! så jag bygger vidare på den :)

motor m103 3.0 12v 188hk (har 3st)
renoverat toppen med nya styrningar,mira fräst och planad
har rundat av vassa kanter i förbränningsrummet för att motvärka spikningar,
ska köra med original 9.2:1 komp och e85
Vems motorstyrning
1200cc spridare och TB btr
TB bränslepump och 10mm invändiga sopparör
holset hx40 19hus 60/65
60mm wastegate hks kopia
eget pulssplitt grenrör
ombyggt original insug för elektriska spridare
sachs 765 med 6pucks sinter
ZF låda
mm

bilen då jag köpte den.
Bild

Bild


inhandlat lite delar
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

tillverkat
Bild

byggde grenröret då motorn satt i en 190 så har byggt om wg rören nu
Bild

för att få dit spridare och täta vevhusventen
Bild

gjorde först en fuelrail, men då jag gängade dit kopplingar så insåg ja att den skulle bli för liten för effekten jag är ute efter, gör om gör rätt! (Den lilla railen är till salu billigt om någon behöver? 9.3mm hål igenom hela och fräst för 6 spridare 97mm cc )
Bild

svarvat om svänghjul för 765 sinter
Bild


zf växellåda mercedes svep.
Bild

så här såg de ut under huven förra veckan, nu har jag hunnit få dit intercooler, ett tryckrör,fuelrail,btr mm.
Bild
Senast redigerad av viktorp den tis sep 04, 2012 4:27 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
sabaton91
Forumsberoende
Inlägg: 1174
Blev medlem: ons feb 25, 2009 1:51 pm
Ort: Nälden/Östersund

Re: Mercedes 190e 2.6 - 3.0 turbo e85

Inlägg av sabaton91 »

kul med fler mercor på forumet!! kommer definitivt följas! :-D
//Danne Berndtsson

Kör:
VW Jetta CL -91

Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
viktorp
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: mån apr 02, 2012 10:57 pm
Ort: Piteå

Re: Mercedes 300ce turbo -92

Inlägg av viktorp »

har uppdaterat tråden iåmed karossbyte!
speeds_
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: ons jun 13, 2012 4:39 pm

Re: Mercedes 300ce turbo -92

Inlägg av speeds_ »

Kul med mer Mercedes, skall följas! Vart fick du ditt svänghjul ombyggt förresten?
viktorp
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: mån apr 02, 2012 10:57 pm
Ort: Piteå

Re: Mercedes 300ce turbo -92

Inlägg av viktorp »

jag gjorde om svänghjulet själv.

Nu är bilen startad och går bra att köra med! hunnit knäcka 2st drivaxlar redan... funderar starkt på att bygga om till nån stel jänkeaxel med 4-link i vinter!
speeds_
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: ons jun 13, 2012 4:39 pm

Re: Mercedes 300ce turbo -92

Inlägg av speeds_ »

Tråkigt med axlarna, att det ska vara så svårt att hitta saker som håller.. Men du skulle testat axlar från 400 eller 300tdt!
John Rönnbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: mån mar 19, 2007 6:50 pm
Ort: Piteå

Re: Mercedes 300ce turbo -92

Inlägg av John Rönnbäck »

kul bil. vars håller du till?
Bild
Fd GOLiO
viktorp
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: mån apr 02, 2012 10:57 pm
Ort: Piteå

Re: Mercedes 300ce turbo -92

Inlägg av viktorp »

på piteå motorslip har jag varit och hållit på med bilen hela våren/sommaren. fick igång den i veckan!
viktorp
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: mån apr 02, 2012 10:57 pm
Ort: Piteå

Re: Mercedes 300ce turbo -92

Inlägg av viktorp »

liten update,
Bild

en dålig bild på motorrummet, men den får duga tills vidare,
Bild

håller på att göra en egen dumpventil på skolan,
Bild


nu till problemet! bakaxlarna, jag har provat dom nyare diesel drivaxlarna (300tdt med fler) som är 32mm grova, till skillnad från vanliga 25mm
Bild

Men! problemet är inte att dom går av i mitten, den första vreds av längst ut mot splinesen, där går den inte förstärka om man nu inte tillvärkar egna drivaxlar av nå seghärdat material! den andra så sköts kulorna från knuten rakt ut igenom plåten! en polare hade samma problem med sin w201 om606 mynä8mm... bevisligen så håller w123 drivaxlarna betydligt bättre än w124/w201.
kan tillägga att vi inte hunnit prova med nå häftiga däck! utan dom sliter sönder axlarna med bla 195/65/15!

är det någon som vet hur w140 bakvagnen stoppar? dom finns ju med 400hk på ca 2ton original!

i övrigt så tycker jag bilen fungerar bra, förutom åthällvette för snäll tändning å laddtryck! :P
Användarvisningsbild
Erik N
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 21, 2005 1:12 pm
Ort: Piteå

Re: Mercedes 300ce turbo -92

Inlägg av Erik N »

Hur mycket jobb kan det bli att få dit en bmw bakvagn ? finns ju fina drivaxlar och knutar till dom
Svetsar och skruvar i det mesta

Erik Norrman Piteå
viktorp
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: mån apr 02, 2012 10:57 pm
Ort: Piteå

Mercedes 300ce turbo -92

Inlägg av viktorp »

Alternativet är att byta hela bryggan och göra nya infästningar, men då känns de mer värt med en stel axel tycker jag. Ford 9" å cheva 12bult håller bra har ja hört! :D
speeds_
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: ons jun 13, 2012 4:39 pm

Re: Mercedes 300ce turbo -92

Inlägg av speeds_ »

Såpass alltså. Ja det vore lite kul och lista ut något som håller. Då jag har tänkt köra 235 sulor bak, man vill ju ändå använda sig av mb grejer. Annars finns ju E34 M5 men det kostar ju fläsk.
viktorp
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: mån apr 02, 2012 10:57 pm
Ort: Piteå

Re: Mercedes 300ce turbo -92

Inlägg av viktorp »

dyrt å dyrt? vad tror du en riktig stel bakaxel kostar? ;) men att få dit en e34 bakvagn är inte så bara, mååånga timmars jobb.
conny
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 13, 2004 11:41 am
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Mercedes 300ce turbo -92

Inlägg av conny »

vad har du för fjädrar och stötdämpare bak. hade samma problem med min. jag jorde den hård bak och det vart bätre. nu flyger bara knutarna när det blir däck studs.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Mercedes 300ce turbo -92

Inlägg av Kadett4wd »

Förstärk drivknutarna med en ring ni pressar på utanpå knuten som också förstärker 'plåten' som håller i damasken.
Sen kulpeenar ni drivaxlarna så ni får bort brottanvisningar.
Men,, gör det BARa på drivaxlar utan rostangrepp.

Min C55 AMG har också rejäla drivaxlar,, de är över 30mm i diam.
det är juh 05-06 i årsmodell, de kanske passar, inte rostiga då de är så pass nya.

tror inte att montera en BMW bakvagn är rätt väg att gå nämligen ;)
Hjulstuds kan undvikas med hårdare stötdämpare.
Gärna i kombo med hårdare bussningar.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Skriv svar