Sida 2 av 4
Re: Hjälp med efffekt b230
Postat: tor jun 07, 2012 7:47 pm
av Toffe
peppe skrev:Toffe skrev:en hx52 ger ingen effekt där uppe! den borde ge mer pulver än så men sett flers som bottnat dem tidigtit, ett riktigt skit aggregat är det en 40 eller 50 eller 55 är melodin!
Kam inställning?vem har gjort kammen?
Tändning och varvtal vid max effekt?
Vem har fixat toppen? Tommy?
ja hade en gamal sc61 å en sam t5 kam i min och bromsa 506whp vid 2,2 i ladd!
Är det på det "höga" trycket den är skit, eller rent generellt? För polaren körde ju 740"whp" ur sin på 1,8bar, 16cm^2 huset.
På de bilar med 52or ja sett så ger de dåligt med pulver, samt bottnar tidigt jämfört med de andra ja påtala! Men de kanske finns ex antal modeller att välja på? förmodligen är det väl så kanske..för de verkar ju finnas en hel djungel bland holset aggragaten, var förmodligen lite snabb å gnälla..
Re: Hjälp med efffekt b230 bromspapper
Postat: tor jun 07, 2012 7:58 pm
av peppe
Var billet impeller på den så det kan hända att det är någon utgåva dom "rättat" till också. Men sant, det är en djungel!
Re: Hjälp med efffekt b230 bromspapper
Postat: tor jun 07, 2012 10:32 pm
av Baxman
_Andersson_ skrev:tja tänkte kolla lite med er om hur mkt effekt med ungefär detta recept
jag bromsde 440 på hjulen cirka 480 i motorn på 2,55 bar
men jag tycker den borde ha gett mer vid de laddtrycket,, kommer bilder på bromspappret i morgon
komprisons förhållande 8.7:1
block: B230Fk
Topp: 530 cnc portad, rostfria ventiler
Kamaxel: 304g 12,5lyft
Kolvar: B230FK
Stakar: H-Profil
Vevaxel: B230
Insug: Custom
Grenrör: Custom
Turbo:hx52
WG: Kina 60mm
Dumpventil: 60MM
Luftfilter: lintec
Oljepump: Högflödes
Oljekylare: 19 Raders
Styrsystem: Megasquirt 2 v3
Tändning: MSD 8241 Spole och Biltema 8mm Kablar
Bränsle:etanol
pumpar 3st 044
Spridare: Siemens Deka 1700cc@3 bar
FuelRail: Nuke
Regulator: accel
Filter: Russle AN8
Tank:60l fulecell
Hvor høy eksostemp. har du på 2,55 BAR ladd?
Hva har du av hk og Nm på 1,5 og 2,0 BAR ladd?
551 Nm fra 2316 ccm med 2,55 BAR er vel ca. 150 Nm for lite?
Re: Hjälp med efffekt b230 bromspapper
Postat: fre jun 08, 2012 8:39 am
av Daniel Bjälevik
Min gamla motor,samma kam,48/40 405 topp.holset HX40 58in 64ut 16# hus 450whp 1,8 bar bottnad turbo, 370whp vid 1 bar, på 95 oktanig bensin,ca 8.0 o komp
nya motorn blir 2,5 liters med HX52 68mm in och 74 ut har jag för mig, 16# och billet impreller.8.5 i komp. samma kamaxel till och börja med.blir intressant och se hur stor skillnade blir,blir antagligen etanol nu oxå.
tycker din motor borde ha lämnat mycket mer effekt, men 8v spisarna behöver mycket tänidning.kolla upp vad du ligger på idag och ställ kammen efter Enems spec. 3.9mm "Inställningsvärde för kamaxeln. Ventilspelet skall vara inställt. Anger ventilöppning på ÖD i overlap (mm). För 2-ventils enkelkam motorer gäller det alltid insugningsventilen"
Mvh
Re: Hjälp med efffekt b230 bromspapper
Postat: fre jun 08, 2012 9:26 am
av Kadett4wd
varför jag fråga om dumpen var tät är pga kurvorna på papperena..
stabilt upp till en nivå,, sen ser kurvorna ut som en pruttkudde öppnat sig.
Re: Hjälp med efffekt b230 bromspapper
Postat: fre jun 08, 2012 10:33 am
av Tommy Luhr
Halvarssons topp flödar ca 230cfm på insug med 46mm ventil. Beroende på vilket ventilsäte som gjorts.
Det kan vara mellan 220-230cfm.
Tycker ändå inte toppen borde vara problemet.
Kolla kaminställningar och ifall ni har läkage i systemet.
Titta på avgasmottrycket med, brukar skvallra om det är nått tok på gång.
Låter motorn ansträngd eller går den "lätt"?
En frisk motor som tycker om effekt ger ifrån sig ett ljud som man känner är helt rätt!
Svårt att säga kanske hur det skall låta, men är säker på att vissa känner igen vad jag vill få fram här

Re: Hjälp med efffekt b230 bromspapper
Postat: fre jun 08, 2012 1:15 pm
av Johnny Borg
Hur elak tändning tycker ni man ska köra då?
Varierar ju självklart men ungefär?
Gärna nån som har testat då.
Jag som har mappat anderssons bil.
Kör under 20g på 2.5 bar iaf. Kan lägga upp Tändtabellen senare
Re: Hjälp med efffekt b230 bromspapper
Postat: fre jun 08, 2012 3:06 pm
av Tommy Luhr
Ja det är ju nått som inte lirar ordentligt.
Men tändning upp mot 25grader på fullt är ju inte ovanligt på dom motorerna.
Vissa inviduella avvikelser kan det ju vara. Men det är ju därför man bromsar.
Öka tändningen några grader i taget, ger den inte mer vrid så öka inget mer utan gå tillbaka till tändningen innan.
Dom spikar lätt på medellast men på fullt tycker dom om tändning är min erfarnhet av 8v motorerna!
Läkagetest, kammens position och tändning kan ju vara fina variabler att spana hårdare på

Lycka till.
Re: Hjälp med efffekt b230 bromspapper
Postat: fre jun 08, 2012 11:30 pm
av _Andersson_
Får tacka för alla tips...
Idag har vi ställt kamen, stog ganska mkt fel...
i morgon ska jag bygga avgas, kör just nu med 4" ut genom framskärmen...funkar ett tag sen blir de för mkt...
sen ska jag provtrycka systemet i morgon med...
mvh
Re: Hjälp med efffekt b230 Ställt kamen till rätta
Postat: fre jun 08, 2012 11:38 pm
av knotan
om det behövs mer än 25 graders tändning för den ska gå vettigt på så högt laddtryck är nått inte OK.
med 2 bar plus så ska den gå att köra på lägre tändning än så och den ska fortfarande kännnas ok. (effekt på papper är en sak, hur man upplever bilen en annan)
man borde tom få ut mer effekt än så på i princip en std topp.
dem siffrorna daniel bjälevik visar känns mer som man kan förvänta sej av din motor även om såklart lite mer effekt och något högre register iom större turbo...
som tidigare är inne på, är verkligen IC systemet tätt osv, stämmer tändläget även under fullast???
man ska alltid dubbelkolla och mäta så kammen sitter rätt, inte bara sätta enligt markeirngar , (hur mycket fel satt den??) där kan mycket väl vara felet men då borde man som tommy var innne på hört att motorn inte gick somd ens kulle i bänken (eller på gatan för den delen)
Re: Hjälp med efffekt b230 Ställt kamen till rätta
Postat: fre jun 08, 2012 11:57 pm
av Johnny Borg
Som andersson skrev så satt kammen rätt mkt fel.
Vet ej hur mkt exakt hur mkt då vi började om allt från början med kamdrivning o nollning.
Men lite mer än 1 kugg var de.
Det är nästan så att man får justera drevet så att de bottnar. Då de var 3.9mm vid ÖD1 enligt ENEM.
Så när vädret tillåter ska den ut o mappas igen, men med ljuddämpare så att de går att åka och inte störa hela komunen.
Säg gärna vad ni tycker kan förbättras på tändkurvan, kanske en bild på era tabeller.
Den här tändkurvan ser ut så här:

Re: Hjälp med efffekt b230 Ställt kamen till rätta
Postat: lör jun 09, 2012 12:03 am
av Johnny Borg
Tycker också man borde hört när de satt så pass fel.
Dock får jag för mig att 4" genom skärmen försvårar detta lite.
Re: Hjälp med efffekt b230 Ställt kamen till rätta
Postat: lör jun 09, 2012 5:18 am
av fredda
jag ligger på 27 graders tänding på full last å 2,5 i laddtryck. jag å andersson har ju snarlika maskiner å min är bromsad 582whp
Re: Hjälp med efffekt b230 Ställt kamen till rätta
Postat: lör jun 09, 2012 7:55 am
av Johnny Borg
Testade du den i bänk när du höjde tändningen och såg att de var där den gav som mest effekt?
Ser din tabell ut som andersson?, Kurv messigt alltså.
Re: Hjälp med efffekt b230 Ställt kamen till rätta
Postat: lör jun 09, 2012 8:02 am
av Daniel Bjälevik
kommer inte åt min tändkurva nu tyvärr då mappdatorn har krachat. men har nått minne av att vi låg runt 25 grader runt 1,8 kg på toppen
När vi mappa kompisens amazon gav det ingen skillnad att gå upp från 20 till 24 grader på slutet, gick heller inte att få den att ladda med än 2 kg oaqvsett hur mycket vi spände fjädern på WGn.. oxå en 58mm turbo garret gt37 tror jag det va, den motorn va dock mer låg kompad men det va på etanol.