Hjälp med efffekt b230 Ställt kamen till rätta

Diskussioner för erfaret folk
_Andersson_
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: ons jul 14, 2010 12:12 am
Ort: enköping
Kontakt:

Hjälp med efffekt b230 Ställt kamen till rätta

Inlägg av _Andersson_ »

tja tänkte kolla lite med er om hur mkt effekt med ungefär detta recept
jag bromsde 440 på hjulen cirka 480 i motorn på 2,55 bar
men jag tycker den borde ha gett mer vid de laddtrycket,, kommer bilder på bromspappret i morgon


Bild
komprisons förhållande 8.7:1
block: B230Fk
Topp: 530 cnc portad, rostfria ventiler
Kamaxel: 304g 12,5lyft
Kolvar: B230FK
Stakar: H-Profil
Vevaxel: B230
Insug: Custom
Grenrör: Custom
Turbo:hx52
WG: Kina 60mm
Dumpventil: 60MM
Luftfilter: lintec
Oljepump: Högflödes
Oljekylare: 19 Raders
Styrsystem: Megasquirt 2 v3

Tändning: MSD 8241 Spole och Biltema 8mm Kablar

Bränsle:etanol
pumpar 3st 044
Spridare: Siemens Deka 1700cc@3 bar
FuelRail: Nuke
Regulator: accel
Filter: Russle AN8
Tank:60l fulecell
Senast redigerad av _Andersson_ den fre jun 08, 2012 11:32 pm, redigerad totalt 2 gång.
Fredrik Andersson

http://www.NoControl.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Hjälp med efffekt b230

Inlägg av johan johansson »

Ja på det trycket känns det nästan lite lite.
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hjälp med efffekt b230

Inlägg av Kadett4wd »

hur ser laddkurvan ut?
Kaminställning?
Läckage?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Hjälp med efffekt b230

Inlägg av Pacman »

Hur mycket varvar du?

Originalkolvar gillar normalt inte högre än 6500rpm men med det laddtrycket ska du kunna varva rätt mycket mer.

Sen är frågan hur hårt du går på med tändning, för det är där effekten finns!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Hjälp med efffekt b230

Inlägg av Toffe »

en hx52 ger ingen effekt där uppe! den borde ge mer pulver än så men sett flers som bottnat dem tidigtit, ett riktigt skit aggregat är det en 40 eller 50 eller 55 är melodin!

Kam inställning?vem har gjort kammen?
Tändning och varvtal vid max effekt?

Vem har fixat toppen? Tommy?

ja hade en gamal sc61 å en sam t5 kam i min och bromsa 506whp vid 2,2 i ladd!
_Andersson_
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 99
Blev medlem: ons jul 14, 2010 12:12 am
Ort: enköping
Kontakt:

Re: Hjälp med efffekt b230

Inlägg av _Andersson_ »

Tjena alla..

kam inställningen kör jag efter orginal markeringen..
å kamen är en enem K14 304/108/12.5/3.9
jag varvar lite över 7k
ska ta å göra ett test ihelgen efter läckage..
har ingen data här just nu så vet inte vad vi kör för tädning...

toppen kommer från halvarsson racing...

men här kommer broms pappret som ni ser så ser de rätt konstigt ut... men de syns inte om loggar bara i bänken de vart så..
kan de bero på?
Bild

Bild

Bild
Fredrik Andersson

http://www.NoControl.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Hjälp med efffekt b230 bromspapper

Inlägg av Toffe »

du lär ställa kammen efter rekomendation från tillverkaren. står den efter orginal mark så blir de inget mos! tror ja ställde min 1,4mm, enkelt å mäta på tryckren med indikatorklocka.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Hjälp med efffekt b230 bromspapper

Inlägg av Jens Gustavsson »

den effekten skulle ha kommit vid 1.5bar.



några huvud parametrar du måste reda ut är...

kamaxel data vid 1.27mm, nockvinkel och instälning vid övre dödpunkt in och ut?

turbo data in dim, ut dim, avgashus och avgastryck? avgasystemet hur grovt är det?

tänd kurvan och lamda kurvan? kolla med strobben att (20 grader är 20 grader)

provtryck turbosystemet.

vad flödar toppen in /ut?

spridarna flödar de rätt?

fungerar MS som det ska?

mäter bänken rätt?

grenröret och insuget ser fint ut så det är det nog inget fel på :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hjälp med efffekt b230 bromspapper

Inlägg av Kadett4wd »

Är dumpen tät?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Hjälp med efffekt b230 bromspapper

Inlägg av fredde_vit_pv »

"jag bromsde 440 på hjulen cirka 480 i motorn på 2,55 bar "

är det laddtryck eller absoluttryck?, dum fråga kanske :)

/F
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Hjälp med efffekt b230 bromspapper

Inlägg av ogge »

laddtryck folk pratar sällan absoluttryck om man kollar på en laddtrycksmätare med bar :)
inte så att det är för mkt duration på kammen?
har du någon annan kam än förra året?
mycket duration blåser vel igenom för mkt?
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Hjälp med efffekt b230 bromspapper

Inlägg av Toffe »

en k14 är bland de vanligste turbokammerna från enem, den är det inget fel på! ställ kammen rätt i tdc så blir det effekt!
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: Hjälp med efffekt b230

Inlägg av peppe »

Toffe skrev:en hx52 ger ingen effekt där uppe! den borde ge mer pulver än så men sett flers som bottnat dem tidigtit, ett riktigt skit aggregat är det en 40 eller 50 eller 55 är melodin!

Kam inställning?vem har gjort kammen?
Tändning och varvtal vid max effekt?

Vem har fixat toppen? Tommy?

ja hade en gamal sc61 å en sam t5 kam i min och bromsa 506whp vid 2,2 i ladd!
Är det på det "höga" trycket den är skit, eller rent generellt? För polaren körde ju 740"whp" ur sin på 1,8bar, 16cm^2 huset.
alfi
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: tis mar 14, 2006 8:28 pm
Ort: Oskarshamn

Re: Hjälp med efffekt b230

Inlägg av alfi »

Toffe skrev:en hx52 ger ingen effekt där uppe! den borde ge mer pulver än så men sett flers som bottnat dem tidigtit, ett riktigt skit aggregat är det en 40 eller 50 eller 55 är melodin!

Kam inställning?vem har gjort kammen?
Tändning och varvtal vid max effekt?

Vem har fixat toppen? Tommy?

ja hade en gamal sc61 å en sam t5 kam i min och bromsa 506whp vid 2,2 i ladd!

Mekade sönder en hx52 och en hx55 samtidig, och det ända som skiljde är väl storleken på kompressor och turbinhjul, eller är jag helt lost ?
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Hjälp med efffekt b230 bromspapper

Inlägg av knotan »

jag gissar spontant utan att ha sett loggar eller något från mappningen framförallt att turbon och kammen inte lirar tillsammans med b230in du har helt enkelt,

jag själv skulle vilja ha marginellt högre komp (9-9.5)

en snällare kamaxel (max 280-290 graders duration och 112-114g nockvinkel)

vass kamaxel plus ett MAp baserat stysttem är ingen rolig kombo (påverkar kanske körbarheten först å främst)

turbon skulle jag med vilja byta till största modellen hx40 istället, alt en mindre 50a med litet avgashus.

kammen funkar säkerkligen bra med en annan turbo, turbon funkar säkerligen bra med en annan kamaxel och motorvolym,.
motorn funkar säkert Riktigt Bra bra med en annan turbo+kam, men tillsammans funkar det ju vbevisligen mycket dåligt,.

med tanke på hur bromspappret ser ut ser det ut som en mardöm att åka i.

typ ligga på femman på "normalfart" tryck fullgas idag , och kör om imorrn :lol:
Senast redigerad av knotan den tor jun 07, 2012 7:49 pm, redigerad totalt 1 gånger.
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Skriv svar