Min hubdyno - Kanske till Salu ?

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Jens.L
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 78
Blev medlem: tis maj 29, 2007 3:35 pm
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Min hubdyno

Inlägg av Jens.L »

Mycket imponerande att du/ni fått det att lira. Törs man fråga hur mkt pengar du lagt ut i jämförelse med vad det kostar att köpa färdigt?
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno

Inlägg av Erikk »

Arbetstid inkluderat ?
Dubbla kostnaden mot en Dynapack kanske :hihi: :doh:

Närå men det är en slant.


740 turbon gav extremt mycket mos :thumbright:
Inga justeringsmöjligheter alls förutom laddtrycket, vilket inte gav en jota, lite mera värme i mellanregistret och sjunkande ladd på varv.
Luktade ap-illa i bromsrummet ;)

Bild
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno

Inlägg av Erikk »

Jämförelse 325 Turbo vs 740 Turbo


Bild
Erik Englund

Dahlbäck Racing
hebron
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis aug 05, 2008 1:20 pm
Ort: Tärnsjö

Re: Min hubdyno

Inlägg av hebron »

Härligt bygge Erik. Kan man få blåa Audin bromsad om den överlever en mappning? :)
Ska bara få tillbaka orken att göra klart den igen :(
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno

Inlägg av Erikk »

Haha ja det ska nog gå att ordna! 500whp ?? :mrgreen:

Bänken är nere för lite översyn nu. Köra lite mera nästa helg.


Fixade till så jag kan plotta graferna mot tid itället för RPM (Även så man kan välja Time, Engine RPM, Axle RPM, KM/H)
Där kan man snabbt se att regleringen inte är riktigt som jag vill ännu, röda är Varvtal, dock inte knuten mot nån axel utan bara för att se om den är rak över tid.

Bild


Att jämföra med ett körning från dynapacks reklamblad, där dem kör två repor efter varandra, ena med lustgas vilket skjuter på 70hp / 100motor-nm (~540nm på axeln) extra på ungefär en sekund.
Bild



Dock när laddtrycket kommer på bmwn så borde det vara jämförbart mot när gasen slår i, verkar vara ungefär samma momentökning/tid (säkert lite mjukare övergång dock)

Körningarna är ju likadana/konsvekventa som det är nu men jag vill få regleringen 100%ig.
Någon som känner nån som är överjävlig på pid-reglering/allmän reglering o programmering så får ni gärna höra av er, bara finmecket kvar och några dagars gratis bromsning erbjuds! Även tips som leder till något som gör att det lirar bättre vore trevligt.
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno

Inlägg av Erikk »

En liten film från BMW bromsningen, kolla in den übergrymma vattenkylda intercoolern (självklart på facebook :hihi: )


FILM
Erik Englund

Dahlbäck Racing
hebron
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis aug 05, 2008 1:20 pm
Ort: Tärnsjö

Re: Min hubdyno

Inlägg av hebron »

Haha, jo det vore nått du. Är nöjd om den håller överhuvudtaget :D
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:06 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno

Inlägg av Erikk »

Hur mycket vibrationer är godkänt?

02:47 in i denna ser man hur rototest gungar, min har exakt samma typ av självsvängningar. Vid runt 6-800rpm.
http://www.youtube.com/watch?v=FYRv13SQr_Q" onclick="window.open(this.href);return false;

Har tagit isär min och planslipat ytan mot navet samtidigt som vi skruvade ihop den med adaptern som sitter fast på bromsen, då jag mätte med indikatorklocka och visade sig vara uppemot 0,5mm snett. Måste ha blivit det i härdningen som gjordes efteråt. Så nu är den helt rak om man monterar ihop dem på samma ställe som när vi slipade dem.
Att den excenterroterar borde inte vara lika farligt då det borde tas upp i fjädringen i bilen (att man monterar adaptrarna lite ocentrerat).


Vad tros ?





Lite fler bilder.
Styrkort:
Bild

Planslipning i svarven:
Bild

Fredagkväll med elektronikfreaket bachler.
Bild
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 340
Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Min hubdyno

Inlägg av Erik Persson »

Planslipningen va ju grym. Har jag inte ens tänkt på i vår svarv.

Etsning av kort på g på sista bilden?
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno

Inlägg av Erikk »

Slipningen fungerade riktigt bra och snabbt gick det.
Det var ett helvete att svarva i bitarna då dem är nitrithärdade.

Japp etsning av kort, det vart en uppsättning lastcellsförstärkare med inbyggd 4-20mA transmitter.
Det slopade sedan och körde lastcellsförstäkrarna direkt på huvudstyrkortet.
Erik Englund

Dahlbäck Racing
John
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: sön aug 12, 2007 4:10 pm
Ort: Sala

Re: Min hubdyno

Inlägg av John »

Jäklar va intressant det här var!
Å då menar jag inte bara bilden på Bulan i intimhandskar :hey:
Bild
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Min hubdyno

Inlägg av Performance_seeker »

Mycket imponerande konstruktion av både hård- och mjukvara!
Du kan inte ha haft mycket tid för annat... :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno

Inlägg av Erikk »

Som jag sagt förut. "Ledigt" <- Vad är det ?

Bänken är igång igen och brorsans standard 325 E36 är uppspänd, jämförelse standard-vanos maskin vs turbo-ickevanos
Bild

Han bara köra en väldig snabbis nu på kvällen så har inte hunnit med några rejäla svep än.
Fortsätter man upp mot varvstopp kanske där finns 120whp ? Hur mycket brukar en standard 20,000mil 325 ge?
Planslipningen gjorde susen, det vart mycket trevligare att köra bilen :thumbright:
Nytt nu är också två stycken trafo´s istället för att använda en till båda, känns mycket rappare och mycket värre ryt i bromsarna.



Jens, den gav 103whp på låsning 4000rpm.
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2796
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Min hubdyno

Inlägg av Daniel-635 »

Hatten av för kunnandet, och genomförandet !

Vore kul med bilder även på mekaniken, brist på idéer finns ju uppenbarligen inte när man ser rundslip / svarven. :hihi:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar