Min hubdyno - Kanske till Salu ?
Re: Min hubdyno
Mycket imponerande att du/ni fått det att lira. Törs man fråga hur mkt pengar du lagt ut i jämförelse med vad det kostar att köpa färdigt?
Re: Min hubdyno
Arbetstid inkluderat ?
Dubbla kostnaden mot en Dynapack kanske
Närå men det är en slant.
740 turbon gav extremt mycket mos
Inga justeringsmöjligheter alls förutom laddtrycket, vilket inte gav en jota, lite mera värme i mellanregistret och sjunkande ladd på varv.
Luktade ap-illa i bromsrummet

Dubbla kostnaden mot en Dynapack kanske


Närå men det är en slant.
740 turbon gav extremt mycket mos

Inga justeringsmöjligheter alls förutom laddtrycket, vilket inte gav en jota, lite mera värme i mellanregistret och sjunkande ladd på varv.
Luktade ap-illa i bromsrummet


Re: Min hubdyno
Härligt bygge Erik. Kan man få blåa Audin bromsad om den överlever en mappning? 
Ska bara få tillbaka orken att göra klart den igen

Ska bara få tillbaka orken att göra klart den igen

Re: Min hubdyno
Haha ja det ska nog gå att ordna! 500whp ??
Bänken är nere för lite översyn nu. Köra lite mera nästa helg.
Fixade till så jag kan plotta graferna mot tid itället för RPM (Även så man kan välja Time, Engine RPM, Axle RPM, KM/H)
Där kan man snabbt se att regleringen inte är riktigt som jag vill ännu, röda är Varvtal, dock inte knuten mot nån axel utan bara för att se om den är rak över tid.

Att jämföra med ett körning från dynapacks reklamblad, där dem kör två repor efter varandra, ena med lustgas vilket skjuter på 70hp / 100motor-nm (~540nm på axeln) extra på ungefär en sekund.

Dock när laddtrycket kommer på bmwn så borde det vara jämförbart mot när gasen slår i, verkar vara ungefär samma momentökning/tid (säkert lite mjukare övergång dock)
Körningarna är ju likadana/konsvekventa som det är nu men jag vill få regleringen 100%ig.
Någon som känner nån som är överjävlig på pid-reglering/allmän reglering o programmering så får ni gärna höra av er, bara finmecket kvar och några dagars gratis bromsning erbjuds! Även tips som leder till något som gör att det lirar bättre vore trevligt.

Bänken är nere för lite översyn nu. Köra lite mera nästa helg.
Fixade till så jag kan plotta graferna mot tid itället för RPM (Även så man kan välja Time, Engine RPM, Axle RPM, KM/H)
Där kan man snabbt se att regleringen inte är riktigt som jag vill ännu, röda är Varvtal, dock inte knuten mot nån axel utan bara för att se om den är rak över tid.

Att jämföra med ett körning från dynapacks reklamblad, där dem kör två repor efter varandra, ena med lustgas vilket skjuter på 70hp / 100motor-nm (~540nm på axeln) extra på ungefär en sekund.

Dock när laddtrycket kommer på bmwn så borde det vara jämförbart mot när gasen slår i, verkar vara ungefär samma momentökning/tid (säkert lite mjukare övergång dock)
Körningarna är ju likadana/konsvekventa som det är nu men jag vill få regleringen 100%ig.
Någon som känner nån som är överjävlig på pid-reglering/allmän reglering o programmering så får ni gärna höra av er, bara finmecket kvar och några dagars gratis bromsning erbjuds! Även tips som leder till något som gör att det lirar bättre vore trevligt.
Re: Min hubdyno
En liten film från BMW bromsningen, kolla in den übergrymma vattenkylda intercoolern (självklart på facebook
)
FILM

FILM
Re: Min hubdyno
Haha, jo det vore nått du. Är nöjd om den håller överhuvudtaget 

Re: Min hubdyno
Hur mycket vibrationer är godkänt?
02:47 in i denna ser man hur rototest gungar, min har exakt samma typ av självsvängningar. Vid runt 6-800rpm.
http://www.youtube.com/watch?v=FYRv13SQr_Q" onclick="window.open(this.href);return false;
Har tagit isär min och planslipat ytan mot navet samtidigt som vi skruvade ihop den med adaptern som sitter fast på bromsen, då jag mätte med indikatorklocka och visade sig vara uppemot 0,5mm snett. Måste ha blivit det i härdningen som gjordes efteråt. Så nu är den helt rak om man monterar ihop dem på samma ställe som när vi slipade dem.
Att den excenterroterar borde inte vara lika farligt då det borde tas upp i fjädringen i bilen (att man monterar adaptrarna lite ocentrerat).
Vad tros ?
Lite fler bilder.
Styrkort:

Planslipning i svarven:

Fredagkväll med elektronikfreaket bachler.

02:47 in i denna ser man hur rototest gungar, min har exakt samma typ av självsvängningar. Vid runt 6-800rpm.
http://www.youtube.com/watch?v=FYRv13SQr_Q" onclick="window.open(this.href);return false;
Har tagit isär min och planslipat ytan mot navet samtidigt som vi skruvade ihop den med adaptern som sitter fast på bromsen, då jag mätte med indikatorklocka och visade sig vara uppemot 0,5mm snett. Måste ha blivit det i härdningen som gjordes efteråt. Så nu är den helt rak om man monterar ihop dem på samma ställe som när vi slipade dem.
Att den excenterroterar borde inte vara lika farligt då det borde tas upp i fjädringen i bilen (att man monterar adaptrarna lite ocentrerat).
Vad tros ?
Lite fler bilder.
Styrkort:

Planslipning i svarven:

Fredagkväll med elektronikfreaket bachler.

- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Min hubdyno
Planslipningen va ju grym. Har jag inte ens tänkt på i vår svarv.
Etsning av kort på g på sista bilden?
Etsning av kort på g på sista bilden?
Re: Min hubdyno
Slipningen fungerade riktigt bra och snabbt gick det.
Det var ett helvete att svarva i bitarna då dem är nitrithärdade.
Japp etsning av kort, det vart en uppsättning lastcellsförstärkare med inbyggd 4-20mA transmitter.
Det slopade sedan och körde lastcellsförstäkrarna direkt på huvudstyrkortet.
Det var ett helvete att svarva i bitarna då dem är nitrithärdade.
Japp etsning av kort, det vart en uppsättning lastcellsförstärkare med inbyggd 4-20mA transmitter.
Det slopade sedan och körde lastcellsförstäkrarna direkt på huvudstyrkortet.
Re: Min hubdyno
Jäklar va intressant det här var!
Å då menar jag inte bara bilden på Bulan i intimhandskar
Å då menar jag inte bara bilden på Bulan i intimhandskar

- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Min hubdyno
Mycket imponerande konstruktion av både hård- och mjukvara!
Du kan inte ha haft mycket tid för annat...
Du kan inte ha haft mycket tid för annat...

Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Min hubdyno
Som jag sagt förut. "Ledigt" <- Vad är det ?
Bänken är igång igen och brorsans standard 325 E36 är uppspänd, jämförelse standard-vanos maskin vs turbo-ickevanos

Han bara köra en väldig snabbis nu på kvällen så har inte hunnit med några rejäla svep än.
Fortsätter man upp mot varvstopp kanske där finns 120whp ? Hur mycket brukar en standard 20,000mil 325 ge?
Planslipningen gjorde susen, det vart mycket trevligare att köra bilen
Nytt nu är också två stycken trafo´s istället för att använda en till båda, känns mycket rappare och mycket värre ryt i bromsarna.
Jens, den gav 103whp på låsning 4000rpm.
Bänken är igång igen och brorsans standard 325 E36 är uppspänd, jämförelse standard-vanos maskin vs turbo-ickevanos

Han bara köra en väldig snabbis nu på kvällen så har inte hunnit med några rejäla svep än.
Fortsätter man upp mot varvstopp kanske där finns 120whp ? Hur mycket brukar en standard 20,000mil 325 ge?
Planslipningen gjorde susen, det vart mycket trevligare att köra bilen

Nytt nu är också två stycken trafo´s istället för att använda en till båda, känns mycket rappare och mycket värre ryt i bromsarna.
Jens, den gav 103whp på låsning 4000rpm.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2796
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Min hubdyno
Hatten av för kunnandet, och genomförandet !
Vore kul med bilder även på mekaniken, brist på idéer finns ju uppenbarligen inte när man ser rundslip / svarven.
Vore kul med bilder även på mekaniken, brist på idéer finns ju uppenbarligen inte när man ser rundslip / svarven.

Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo