Volvo 16v Turbo Projekt
Re: Volvo 16v Turbo Projekt
tänkte mer på max spel som är tillåtet, sitter ju beg, kolvar i nu och vill helst borra blocket och köpa nya kolvar
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 27
- Blev medlem: fre okt 05, 2012 12:41 pm
Re: Volvo 16v Turbo Projekt
Jag har en ny T70 liggandes o ska konvertera min 16v men är osäker på spoolen nämligen.. :/Angeland skrev:Tyckte den var lite seg i spoolen, men går ju säkert få bättre drag med riktig laddtrycksstyrning. Dom kostar ju i stort sätt inget nya så en beg får man väl inte många kronor för så den får nog bli liggande.PBM Racing skrev:Hur fungerade den då? Till salu?
Kan vara bra att ha om man får för sig att bygga nån isbil eller liknande.
Re: Volvo 16v Turbo Projekt
Slipat lite mer ikväll, jädrans så tidskrävande



- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Volvo 16v Turbo Projekt
Rödblock: Det enda jag hittar just nu (efter en snabb sökning) är max 0,08 (beg kolv) vilket låter normalt eftersom de kolvtillverkare som jag köpt av vill att det ska vara 0,01-0,03 i spel (ny kolv)...
Jag har som sagt aldrig släppt iväg någon som haft under 0,04.
Eftersom jag borrar och honar med stressplatta, så är jag rädd för att jag måste ha plattan på när jag sätter i kolvarna om det är så lite som 0,01 i spel
Om du vill så kan jag hjälpa dig att ta reda på vad du har för spel som den är nu
Mycket "jag" blir det när man lider av smått storhetsvansinne

Jag har som sagt aldrig släppt iväg någon som haft under 0,04.
Eftersom jag borrar och honar med stressplatta, så är jag rädd för att jag måste ha plattan på när jag sätter i kolvarna om det är så lite som 0,01 i spel

Om du vill så kan jag hjälpa dig att ta reda på vad du har för spel som den är nu

Mycket "jag" blir det när man lider av smått storhetsvansinne


Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo 16v Turbo Projekt
Jag har honat upp motorer med originalkolvar och kört med över 0,15 mm i spel utan problem.
Erland
Erland
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Volvo 16v Turbo Projekt
Det har jag också. Min kära 340 blev en sån motor efter ett litet ras. Går säkert att köra med ännu större spel om man inte har för tight klämspalt.
Men prestandamässigt tror jag man förlorar. Frågan är vad som gynnar låg friktion? Jag tror att det kanske blir mer friktion med sämre styrning av kolven. Är nog få som har svaret på den frågan?
Hur tight spel har du kört Erland?
Men prestandamässigt tror jag man förlorar. Frågan är vad som gynnar låg friktion? Jag tror att det kanske blir mer friktion med sämre styrning av kolven. Är nog få som har svaret på den frågan?
Hur tight spel har du kört Erland?
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Re: Volvo 16v Turbo Projekt
Nu är äntligen ventilerna inslipade
Ska iväg och få lite delar tvättade imorgon och sedan montera ihop toppen.
Nästa steg blir att riva bottendelen och se över den.

Nästa steg blir att riva bottendelen och se över den.
Re: Volvo 16v Turbo Projekt
Toppen är ihop nu, bytte alla ventiltätningar när jag ändå var på g. Plockade ur kolvar och stakar med, Lager och allt såg kanon ut!
"Behöver" man o-ringa blocket om man ska åka med 500hk eller håller packningen om man ser till så att alla ytor är planade?
"Behöver" man o-ringa blocket om man ska åka med 500hk eller håller packningen om man ser till så att alla ytor är planade?
Volvo 16v Turbo Projekt
Jag hade gjort oringapår det på samma veva när du ändå har allt löst!
Med vänlig hälsning,
Med vänlig hälsning,
Re: Volvo 16v Turbo Projekt
Nu har projektet vilat till sig lite. Beställde Lager och kolvringar idag. ÄR inte säker på vad jag ska köra med för topp packning ännu, o-ringat hoppar jag över i år. har kollat lite på MLS och Cooperring viket ska man satsa på? har även kollat lite på kamaxlar och hittade dessa:http://www.streetpower.se/kamaxlar/1235 ... teg-2.html vet inte om det kan vara något? Målet i år är inte att ta ut max effekt utan att ha en lite mer driftsäker bil.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Volvo 16v Turbo Projekt
cooperring! bättre än o-ring med. nackdel att den skär inn i toppen.
Re: Volvo 16v Turbo Projekt
kan man använda en cooperring fler gånger eller är den förbrukad efter en åtdragning?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Volvo 16v Turbo Projekt
ringarna kan man använda flera gonger, så får man köpa lös packning utan ringar bara
Re: Volvo 16v Turbo Projekt
Okej
Beställde en Cooperring packning idag så snart ska motorn plockas ihop. Måste dock vänta till 1:a juli så jag kan besikta den innan lyfter i motorn. sen är den besiktad i två säsonger 


Re: Volvo 16v Turbo Projekt
Du kan använda Cooperringen mer än en gång iaf. Jag tog packnings silikon tunt tunt knappt så där blev nått så bränner den inte fast inte på ringarna. Och den gör inga märken. En skärkantspackning gör. Ska du bygga insug? Det blir inte mycket mer än 320hk på hjulen med de spridarna o E85. Du får ut 500hk i motorn med org insug o de spridarnampå bensin. Men det e tufft du får ladda iaf 1,9. Fick själv ut 530 i motorn på bensin 2,3lit org insug o 2,0bar
Ps är inte mycket för bensin. E85 is the skit
Ps är inte mycket för bensin. E85 is the skit