Volvo 16v Turbo Projekt

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar

Re: Volvo 16v Turbo Projekt

Inlägg av Angeland »

tänkte mer på max spel som är tillåtet, sitter ju beg, kolvar i nu och vill helst borra blocket och köpa nya kolvar
AndreasBede
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: fre okt 05, 2012 12:41 pm

Re: Volvo 16v Turbo Projekt

Inlägg av AndreasBede »

Angeland skrev:
PBM Racing skrev:Hur fungerade den då? Till salu?
Tyckte den var lite seg i spoolen, men går ju säkert få bättre drag med riktig laddtrycksstyrning. Dom kostar ju i stort sätt inget nya så en beg får man väl inte många kronor för så den får nog bli liggande.
Kan vara bra att ha om man får för sig att bygga nån isbil eller liknande.
Jag har en ny T70 liggandes o ska konvertera min 16v men är osäker på spoolen nämligen.. :/
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar

Re: Volvo 16v Turbo Projekt

Inlägg av Angeland »

Slipat lite mer ikväll, jädrans så tidskrävande :roll:

Bild
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Volvo 16v Turbo Projekt

Inlägg av Painlake Racing »

Rödblock: Det enda jag hittar just nu (efter en snabb sökning) är max 0,08 (beg kolv) vilket låter normalt eftersom de kolvtillverkare som jag köpt av vill att det ska vara 0,01-0,03 i spel (ny kolv)...

Jag har som sagt aldrig släppt iväg någon som haft under 0,04.

Eftersom jag borrar och honar med stressplatta, så är jag rädd för att jag måste ha plattan på när jag sätter i kolvarna om det är så lite som 0,01 i spel ;)

Om du vill så kan jag hjälpa dig att ta reda på vad du har för spel som den är nu :)

Mycket "jag" blir det när man lider av smått storhetsvansinne :hihi: ;)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo 16v Turbo Projekt

Inlägg av Erland Cox »

Jag har honat upp motorer med originalkolvar och kört med över 0,15 mm i spel utan problem.

Erland
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Volvo 16v Turbo Projekt

Inlägg av Painlake Racing »

Det har jag också. Min kära 340 blev en sån motor efter ett litet ras. Går säkert att köra med ännu större spel om man inte har för tight klämspalt.

Men prestandamässigt tror jag man förlorar. Frågan är vad som gynnar låg friktion? Jag tror att det kanske blir mer friktion med sämre styrning av kolven. Är nog få som har svaret på den frågan?

Hur tight spel har du kört Erland?
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar

Re: Volvo 16v Turbo Projekt

Inlägg av Angeland »

Nu är äntligen ventilerna inslipade :thumbright: Ska iväg och få lite delar tvättade imorgon och sedan montera ihop toppen.
Nästa steg blir att riva bottendelen och se över den.
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar

Re: Volvo 16v Turbo Projekt

Inlägg av Angeland »

Toppen är ihop nu, bytte alla ventiltätningar när jag ändå var på g. Plockade ur kolvar och stakar med, Lager och allt såg kanon ut!

"Behöver" man o-ringa blocket om man ska åka med 500hk eller håller packningen om man ser till så att alla ytor är planade?
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Volvo 16v Turbo Projekt

Inlägg av lyyski »

Jag hade gjort oringapår det på samma veva när du ändå har allt löst!

Med vänlig hälsning,
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar

Re: Volvo 16v Turbo Projekt

Inlägg av Angeland »

Nu har projektet vilat till sig lite. Beställde Lager och kolvringar idag. ÄR inte säker på vad jag ska köra med för topp packning ännu, o-ringat hoppar jag över i år. har kollat lite på MLS och Cooperring viket ska man satsa på? har även kollat lite på kamaxlar och hittade dessa:http://www.streetpower.se/kamaxlar/1235 ... teg-2.html vet inte om det kan vara något? Målet i år är inte att ta ut max effekt utan att ha en lite mer driftsäker bil.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Volvo 16v Turbo Projekt

Inlägg av DreRacing@ »

cooperring! bättre än o-ring med. nackdel att den skär inn i toppen.
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar

Re: Volvo 16v Turbo Projekt

Inlägg av Angeland »

kan man använda en cooperring fler gånger eller är den förbrukad efter en åtdragning?
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Volvo 16v Turbo Projekt

Inlägg av DreRacing@ »

ringarna kan man använda flera gonger, så får man köpa lös packning utan ringar bara
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar

Re: Volvo 16v Turbo Projekt

Inlägg av Angeland »

Okej :thumbright: Beställde en Cooperring packning idag så snart ska motorn plockas ihop. Måste dock vänta till 1:a juli så jag kan besikta den innan lyfter i motorn. sen är den besiktad i två säsonger :thumbright:
Devil1l
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: sön apr 21, 2013 12:42 pm
Ort: Kristianstad

Re: Volvo 16v Turbo Projekt

Inlägg av Devil1l »

Du kan använda Cooperringen mer än en gång iaf. Jag tog packnings silikon tunt tunt knappt så där blev nått så bränner den inte fast inte på ringarna. Och den gör inga märken. En skärkantspackning gör. Ska du bygga insug? Det blir inte mycket mer än 320hk på hjulen med de spridarna o E85. Du får ut 500hk i motorn med org insug o de spridarnampå bensin. Men det e tufft du får ladda iaf 1,9. Fick själv ut 530 i motorn på bensin 2,3lit org insug o 2,0bar

Ps är inte mycket för bensin. E85 is the skit
Skriv svar