Plana 530 topp *Problem med spikningar*
Re: Plana 530 topp
Får göra det, har kollat ventilspelet men det var ok, men det kanske är något med tryckarna som du säger.
Re: Plana 530 topp
har provat med M kam in nu och nu är den tystare på tomgång, men knackar vid gaspådrag. Får riva av toppen och plana en ny, man får väl nöja sig med 2.5mm helt enkelt. 

- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: Plana 530 topp
Ska inte behövas. Mitt block är däckat 1,55mm. Toppen planad minst 3mm. Är knappt kvar försänkning för styrningarna. Sen lyfter kamaxeln 14,5mm.. värst volvo org lyfter 12mm och det är h-kammen..
Jag kör plana kolvar som vänder 0,5mm ovan däck..
Jag kör plana kolvar som vänder 0,5mm ovan däck..
Dänniz 073-8447664
Re: Plana 530 topp
skumt alltså, det kan väl inte hända så mycket med tryckarna som gör att det knackar heller?
Re: Plana 530 topp
hur ska man ställa Vx3 kammen? hur ska den öppna vid TDC? orginalmarkeringen stämmer ju inte efter som det är planat så mycket
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: Plana 530 topp
ställ på org markeringar, sen testar du vrida fram/bak med justerbart kamdrev tills du anser motorn gå som du gillar.. Dra tidigt/dra sent..
Dänniz 073-8447664
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Plana 530 topp
Starta motorn med ventilkåpan av och se om alla tryckarna snurrar.
Står en tryckare still brukar det låta.
Har du tystargummin under tryckarna?
Erland
Står en tryckare still brukar det låta.
Har du tystargummin under tryckarna?
Erland
- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar
Re: Plana 530 topp
Gummina är borta, vara bara skräp kvar av dom.
//Jimmy
Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Re: Plana 530 topp
Där ser man 

Re: Plana 530 topp
Nu är det tyst från toppen
vet inte riktigt varför, men den behövde väl varvas ur lite ordentligt. Så nu är receptet följande: 530 topp som är planad 4mm ca 18 bar i komp blev det. VX3 kam och E85.
Den går jämt och fint men tvekar lite uppe på varv när man drar den på 3,4:ans växel.

Den går jämt och fint men tvekar lite uppe på varv när man drar den på 3,4:ans växel.
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: Plana 530 topp
Får för lite mat om den tvekar låter det som, ge mer bensin särskilt på e85 som kräver ca 30-40% mer sås än bensin..
Dänniz 073-8447664
Re: Plana 530 topp
jag ger den ca 5 bar soppatryck nu på orginalspridarna. men det kanske är för snålt ändå?
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: Plana 530 topp
Kardanskak? nä, den går som sagt jämt och fint. har inte såndana moderniteter som varvräknare heller och inte kollat med bb lambda. Jag har en AEM AFR mätare liggandes iofs
Re: Plana 530 topp
Hade det spikat pga kompet så hade det blivit värre med M-kammen då man får högre dynamiskt komp med kortare duration.
Har du 5 bar tryck så har du nätt och jämnt kompenserat för bytet av bränsle. Med högre komp vill den nog ha ännu mer soppa.
Byt spridare. Minst 30% större vid 3 bar så du kommer ifatt bränslebytet och sen har du justermån på regulatorn.
Har du 5 bar tryck så har du nätt och jämnt kompenserat för bytet av bränsle. Med högre komp vill den nog ha ännu mer soppa.
Byt spridare. Minst 30% större vid 3 bar så du kommer ifatt bränslebytet och sen har du justermån på regulatorn.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)