Plana 530 topp *Problem med spikningar*

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar

Re: Plana 530 topp

Inlägg av Angeland »

Får göra det, har kollat ventilspelet men det var ok, men det kanske är något med tryckarna som du säger.
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar

Re: Plana 530 topp

Inlägg av Angeland »

har provat med M kam in nu och nu är den tystare på tomgång, men knackar vid gaspådrag. Får riva av toppen och plana en ny, man får väl nöja sig med 2.5mm helt enkelt. :roll:
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Plana 530 topp

Inlägg av Dennis Öhman »

Ska inte behövas. Mitt block är däckat 1,55mm. Toppen planad minst 3mm. Är knappt kvar försänkning för styrningarna. Sen lyfter kamaxeln 14,5mm.. värst volvo org lyfter 12mm och det är h-kammen..
Jag kör plana kolvar som vänder 0,5mm ovan däck..
Dänniz 073-8447664
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar

Re: Plana 530 topp

Inlägg av Angeland »

skumt alltså, det kan väl inte hända så mycket med tryckarna som gör att det knackar heller?
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar

Re: Plana 530 topp

Inlägg av Angeland »

hur ska man ställa Vx3 kammen? hur ska den öppna vid TDC? orginalmarkeringen stämmer ju inte efter som det är planat så mycket
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Plana 530 topp

Inlägg av Dennis Öhman »

ställ på org markeringar, sen testar du vrida fram/bak med justerbart kamdrev tills du anser motorn gå som du gillar.. Dra tidigt/dra sent..
Dänniz 073-8447664
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Plana 530 topp

Inlägg av Erland Cox »

Starta motorn med ventilkåpan av och se om alla tryckarna snurrar.
Står en tryckare still brukar det låta.
Har du tystargummin under tryckarna?

Erland
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Re: Plana 530 topp

Inlägg av Sleeper_86 »

Gummina är borta, vara bara skräp kvar av dom.
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar

Re: Plana 530 topp

Inlägg av Angeland »

Där ser man :shock:
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar

Re: Plana 530 topp

Inlägg av Angeland »

Nu är det tyst från toppen :thumbright: vet inte riktigt varför, men den behövde väl varvas ur lite ordentligt. Så nu är receptet följande: 530 topp som är planad 4mm ca 18 bar i komp blev det. VX3 kam och E85.
Den går jämt och fint men tvekar lite uppe på varv när man drar den på 3,4:ans växel.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Plana 530 topp

Inlägg av Dennis Öhman »

Får för lite mat om den tvekar låter det som, ge mer bensin särskilt på e85 som kräver ca 30-40% mer sås än bensin..
Dänniz 073-8447664
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar

Re: Plana 530 topp

Inlägg av Angeland »

jag ger den ca 5 bar soppatryck nu på orginalspridarna. men det kanske är för snålt ändå?
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Plana 530 topp

Inlägg av Dennis Öhman »

Har du kardan skak över 3k varv? Bredbandslambda?
Dänniz 073-8447664
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar

Re: Plana 530 topp

Inlägg av Angeland »

Kardanskak? nä, den går som sagt jämt och fint. har inte såndana moderniteter som varvräknare heller och inte kollat med bb lambda. Jag har en AEM AFR mätare liggandes iofs
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Plana 530 topp

Inlägg av Pacman »

Hade det spikat pga kompet så hade det blivit värre med M-kammen då man får högre dynamiskt komp med kortare duration.
Har du 5 bar tryck så har du nätt och jämnt kompenserat för bytet av bränsle. Med högre komp vill den nog ha ännu mer soppa.
Byt spridare. Minst 30% större vid 3 bar så du kommer ifatt bränslebytet och sen har du justermån på regulatorn.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Skriv svar