Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256 Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar
Inlägg
av Angeland » fre dec 28, 2012 8:29 pm
Finns det någon här som kan svara på hur mycket man kan hyvla av på en 530 topp utan att ventilerna tar i kolvarna? motorn sitter i en volvo 240 och är en B230f från -88 LH2.4 med polvänd tändlägesgivare plus VX3 kamaxel
Vi tog av 4mm men den lever om som fan på tomgång
Kan det vara så enkelt att den spikar redan på tomgång? Just nu är det 95 oktan i tanken men är tänkt att gå på E85
Senast redigerad av
Angeland den sön jan 06, 2013 10:30 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569 Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome
Inlägg
av Enok » fre dec 28, 2012 11:51 pm
Tror nog du planar sönder toppen innan ventilern
tar i kolvarna. Har du stält in kammen efter planing,
den blir rätt mycket senare när du planat 4 mm.
Peter Olson
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 785 Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg
Inlägg
av vebotrimmarn » fre dec 28, 2012 11:59 pm
nästan lika bra att köra med en 630 topp
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250 Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:
Inlägg
av Dennis Öhman » lör dec 29, 2012 12:27 am
du måste in på justerbart kamdrev vid 4mm..
Dänniz 073-8447664
crillevolvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 132 Blev medlem: ons aug 04, 2010 10:30 pm
Ort: örsjö
Inlägg
av crillevolvo » lör dec 29, 2012 1:44 pm
ojoj hoppas du kör med kortad kamrem eller modifierad spännrulle. och allra minst borrat om kamdrevet.
ok det lär inte fungera med sprutet då det lär spika som tusan.
242 -84 stundande renoveringsobjekt. såld till txr performance ab.
944 -91 blivande voc. såld rullar som folkracebil nu.
945 Ltt -97.
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256 Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar
Inlägg
av Angeland » lör dec 29, 2012 5:46 pm
Kammen är inställd med indikatorklocka och remmen är bytt till en ford pinto rem 122 kuggars. har hällt i E85 i tanken och det knackar som fan ändå. har även kollat ventilspelet så vad kan det vara?
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 785 Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg
Inlägg
av vebotrimmarn » lör dec 29, 2012 6:00 pm
med lh 2.4 kan man väl inte ställa ner förtändningen? kanske tändningen är lite väl hög?
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256 Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar
Inlägg
av Angeland » lör dec 29, 2012 6:04 pm
nä det går inte justera tändningen mer än att polvända givaren och då får man bara 3 grader extra.
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 785 Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg
Inlägg
av vebotrimmarn » lör dec 29, 2012 6:08 pm
vänd tillbaka så den står 3 grader lägre då? värt ett försök.
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256 Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar
Inlägg
av Angeland » lör dec 29, 2012 6:16 pm
men på e85 ska den väl inte spika på tomgång? skulle tippa på att kompet ligger runt 13.5-14 nångonstans. Låter som ett mekaniskt knack från toppen med.
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 785 Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg
Inlägg
av vebotrimmarn » lör dec 29, 2012 6:26 pm
lyft ventilkåpan och kolla då?
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250 Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:
Inlägg
av Dennis Öhman » lör dec 29, 2012 7:07 pm
JA det spikar även på e85, det hörs bara inte lika bra då det brinner i annan frekvens..
Är du säker du inte har vevlager ljud?
Dänniz 073-8447664
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256 Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar
Inlägg
av Angeland » lör dec 29, 2012 7:10 pm
knacket kommer från toppen, lyssnade med stetoskop idag. ska vara lat och låna en kamera och gå ner i tändstiftshålen och kolla hur det ser ut med frigång mellan kolv och ventiler
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256 Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar
Inlägg
av Angeland » sön dec 30, 2012 11:07 am
Vevlager är det inte då bilen lät helt felfritt innan planingen, sen har bilen rullat endast 16100 mil så tror inte den är helt slut heller.
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 785 Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg
Inlägg
av vebotrimmarn » sön dec 30, 2012 11:17 am
lyft kammen och alla tryckare å kolla. kan ju va vad som helst