Recept på snäll och stark B20
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
Re: Recept på snäll och stark B20
om du behöver hjälp med ett koncept kan du slå en signal till mig.
mvh jens 073-8063737
mvh jens 073-8063737
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
jag hadde inte köpt nåt från reiju eller nyrönen bil och mek nu kan dom ha blivit bättre vad vet jag har en strokad b20 som jag köpt i andra hand .. där vevstakarna är totalt sönderslipade vikten på dom skiljer är 823 835 843 848 går inte ens att rätta till med eventuell viktning kan skicka bild till den som är intresserad blocket vart 2 tiondelar snedplanat både på längden och bredden loppen är borrade så fort att det vibrerat beror givetvis hur mycket man betalar men bara tänk hur mycket arbete det är nedlagt så har nog förste ägare till detta fått betala duktigt med pengar med tanke på borrning slipning för frigång i blocket och på vevstakarna .. toppdeckning . smidda kolvar .. strokad vev som är av svetsad variant 89.25 i slag.. stiftning svänghjul lättat svhjul hålborrat förstärkt koppling mm mm mm då låter 23000 inte så värst mycket med tanke på vad du får för pengarna och jaaaaa han vart mycket besviken när han fick underdelen och inga garantier gällde längre kontakta en seriös firma som inte lämnar ifrån sig skit är mitt råd be någon som är kunnig i din bekantskapskrets att kolla på det du får mvh effe
Det var bra fart i tråden
Har tagit över bilen nu men väntar att riva i den tills det blir lite varmare.Har ingen värme i garaget tyvärr.
Hittade en firma som sålde dom gamla SU som satt på B18 sport tror jag det var för 4500kr kanske blir sådana?

Har tagit över bilen nu men väntar att riva i den tills det blir lite varmare.Har ingen värme i garaget tyvärr.
Hittade en firma som sålde dom gamla SU som satt på B18 sport tror jag det var för 4500kr kanske blir sådana?
-
- Forumsberoende
Jag hade en fin motor i en volvo 142 a jag hade för ett antal år sen,det va en b18 som va borrad till b20,jag viktjusterade kolvarna och lättade stakarna litegrann,svänghjulet svarvade jag ner några kilo,standard koppling.ny k kam satte jag i.Topplocket putsade jag ur kanalerna lite grann,planade även toppen och lämnade in toppen för byte av styrningarna och fräsning av ventilsäten så den vart tät.
Nya ringar o lager givevis och packningar.Köpte ny nålventil till förgasaren och gjorde ren den och va till lokala bensinstationen o ställde in co halten,tror jag hade annat avgassystem med,men inget jättestort eller så,enkel originalförgasare.
Jag åkte upp till Malung och besiktade den och den tog 19 liter bensin på 23 mil trots att det va annan utväxling i bakaxeln så den varva lite mera än standard när man låg i 90-100km.Och den va piggare än min volvo 240 av 90 års modell som jag har nu som går ok.
Tyvärr kokade den efter några veckor då en slang gått av och jag inte såg på tempmätaren att den gick upp i temp,hade ingen belysning på mätarna och det va kvällen när slangen gick av,och dum som jag va åkte jag till närmsta mack och slog i kallvatten så jag tog mej hem,men sen blandade han olja i vattnet, motorn sprack väl nånstans när jag slog i kallvattnet,det misstaget gör jag inte om,
sen bytte jag hela motorn till en som va rejält trimmad med weber 45 or.Men den första motorn saknar jag verkligen
den gick så lugnt o fint från botten och skapligt pigg.
Nya ringar o lager givevis och packningar.Köpte ny nålventil till förgasaren och gjorde ren den och va till lokala bensinstationen o ställde in co halten,tror jag hade annat avgassystem med,men inget jättestort eller så,enkel originalförgasare.
Jag åkte upp till Malung och besiktade den och den tog 19 liter bensin på 23 mil trots att det va annan utväxling i bakaxeln så den varva lite mera än standard när man låg i 90-100km.Och den va piggare än min volvo 240 av 90 års modell som jag har nu som går ok.
Tyvärr kokade den efter några veckor då en slang gått av och jag inte såg på tempmätaren att den gick upp i temp,hade ingen belysning på mätarna och det va kvällen när slangen gick av,och dum som jag va åkte jag till närmsta mack och slog i kallvatten så jag tog mej hem,men sen blandade han olja i vattnet, motorn sprack väl nånstans när jag slog i kallvattnet,det misstaget gör jag inte om,
sen bytte jag hela motorn till en som va rejält trimmad med weber 45 or.Men den första motorn saknar jag verkligen

Roger (Magic T) Thomasson
Re: Re: Recept på snäll och stark B20
Betala 4500:- för ett par su? Det kan du ju köpa riktiga förgasare för...2002tii skrev:Det var bra fart i tråden![]()
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Kadett4wd
- Forumsberoende
ska du ha Su,, ta de nyare.. det är ett litet frånsteg i look mot std med separataflottörhusen.
Men de funkar SÅ mycket bättre samt läcker SÅ mycket mindre soppa ned på grenröret
Men de funkar SÅ mycket bättre samt läcker SÅ mycket mindre soppa ned på grenröret

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Men det sitter ju en skyddsplåt under som bensinen droppar på, så den hamnar ju inte på grenröret 

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Dom här var ju lite coola 

-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Hon såg rätt mycket bättre ut än förgasaren.
Följer hon med när man köper Mikuni så ska jag ha såna på alla mina bilar.
Erland
Följer hon med när man köper Mikuni så ska jag ha såna på alla mina bilar.
Erland
Har du kollat hos elleman i partille dom har kolvar på lager om, du skall borra så b21 kolvarna passar även mängder med olika beprövade Kamaxlar slå dom en signal