Sida 2 av 3

Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)

Postat: fre apr 26, 2013 5:57 pm
av wuffee
En s2000 vägr ju inget å ger 240hk utan trim typ... Får ju en komplett för 20-30k..

Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)

Postat: fre apr 26, 2013 7:45 pm
av Kadett4wd
Därav jag tipsa först om en sådan.
Väldigt kostnadseffektiv motor.

Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)

Postat: fre apr 26, 2013 8:37 pm
av fugazi
ogge skrev:jag har en extra 4g63 motor står. smidda stakar å kolvar mm .
Har du vägt in en sån ? block och topp, komlett (utan alltikring)? (Det har inte jag, därför jag undrar, också.
Lyfte nämligen in en i Vito'n själv med kass rygg! IOFS inte en DOHC, men med grenrör och insug + TBI...)
6A12? Kolla Jensa's tråd, i Dyno-avd.
Den gav ju 185hk i sista/senaste (?) pullet. Hyfsat vrid. VÄLDIGT stabil botten rent teoretiskt, Med "överfallsgördel" från fabrik.
"Otrimmad", alltså inga kammar, ventiler, portning, spridare eller annat seriöst trim...

Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)

Postat: fre apr 26, 2013 9:22 pm
av Kökarmicke
Varför är alla så rädda för att röra vitmotorn på detta forum? de e ju en skitbra motor :thumbright:
I göteborg finns det en fyra som bromsat 965hk på hjulen, så jag skulle kunna tänka mig att det går att plocka rätt mycket effekt ur en sån som sugmotor oxå, och börjar folk inte plocka med dom lär det ju inte dyka upp några lättillgängliga fräna prylar till dom, typ som det finns till rödmotorn heller :)

Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)

Postat: lör apr 27, 2013 5:54 am
av Kadett4wd
jag är inte rädd, men jag har erfarenhet att många vill ha pengar över till startavgifter exempelvis, vad kan vara bättre än en maskin som faller in i ramarna som trådskaparen satte upp, otrimmad?
Och då det sen finns typ 1000tals olika trimgrunkor till dem 'billigt' på ebay.

Jag skulle vilja bygga en Lotus super 7 eller vad de heter.
Antingen hondamaskin eller hayabusamaskin är de enda valen jag skulle ha.

Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)

Postat: lör apr 27, 2013 9:47 am
av nkro
Måste vara svårt att matcha en Honda motor med 240 hk för 20-30k.
Mot att konsturera en motor med samma driftsäkerhet och hästar.

Sen vet jag inte om Vtec är en fördel på en båt.

Niklas

Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)

Postat: lör apr 27, 2013 11:16 am
av glthomas
Det är just det jag har funderat på, hur vtec skulle fungera i en båt. Kanske kommer fungera riktigt bra? vem vet. Får lägga ett par timmar på att leta på google =)

Gillar ju Volvo motorer och vitmotorn tycker jag har bevisat kvalite genom många turbo byggen. Vore riktigt kul att bygga en vass 2 liters sugmaskin till en båt av en sån. Motorn måste ju hålla ett race på 2 timmar och iaf 85-90% belastning.

Ett säkert kort är ju att bygga en Opel 16v maskin eller Volvo 16v maskin, finns en del i klassen och mycket erfarenhet.

//Thomas

Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)

Postat: lör apr 27, 2013 8:59 pm
av Misse
Ford Mondeo helaluminium 2litare från 2001 och framåt är både lätt & stark, och engelsmännen har fått bra fart på dom. Och Mondeo är sjukt billiga. Lättare än volvos vit4 och några cm kortare.
Vägde en sån fordis idag (från -05) utan insug avgas svänghjul. Vikt 89-90 kilo, och då fanns det några kilo onödigheter kvar att plocka bort. :hihi:
Kanalerna ser i mina otränade ögon jättefina ut, med fin vinkel nedåt :love: :love: :love:


'

Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)

Postat: sön apr 28, 2013 5:48 pm
av Dennis Öhman
Hur viktigt är vridmoment i båtar/bilar?

S2000 motorn är vass std. Går att göra ännu vassare oxå.
Unitek&st i luleå bygger en nu till porjus expressen, och har tidigare byggt tommy carlströms motor. Björn C vet mer om den motorn om han har lust fylla i då han varit bidragande till den motorn.

Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)

Postat: sön apr 28, 2013 8:46 pm
av ogge
Har ej vägt 4g63 tyvärr . Dom e billiga å köpa delar till mm och går att få ur bra fräs med

Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)

Postat: tor maj 02, 2013 10:58 am
av Pacman
Volvo vitmotor finns ju som 2-liters femma med. Lite tyngre per cylindervolym än motsvarande fyra men bygger man den rätt kan den varva ganska bra och ger en underbar motorsång.

Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)

Postat: tor maj 02, 2013 9:35 pm
av uptrading
Hondas S2000 motor lämnar inte 240hk orginal, även om dom uppger det.
Men med ett par lite vassare kamar, seperata spjäll och ett grenrör som erland räknade på, så lämnade den lite över 260hkr.
Jag har en sådan motor stående, om det är tillåtet med plast i kanalerna i den klass du ska köra.
Mvh Ulf

Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)

Postat: fre maj 03, 2013 5:36 am
av Kadett4wd
Jag blev nyfiken så jag tog en youtubesession och kikade massa dyno med S2000.
Med två rullar lämnade i krokarna mellan 202-205hk allihopa.
Med singelrulle lämnade de runt 210-215hk allihopa.
På hjulen alltså.

Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)

Postat: fre maj 03, 2013 7:37 pm
av uptrading
Då var vår motor ett dåligt exemplar:-)

Re: Bygga högvarvig båtmotor av S40 (B4204S2)

Postat: lör maj 04, 2013 5:36 pm
av glthomas
Reglementet säger att motorn man ska använda sig av måste vara serietillverkad i minst 5000ex samt FIA godkänd.

Vad menar du med plast i kanalerna? Att dom har en bättre form med hjälp av plastinlägg?

Har tittat på Volvos raka femma också. Men vill ha så lite vikt som möjligt. Men den är ju helt klart också intressant! Och fint ljud blir det

//Thomas