Volvo M60B40 TURBO, Framvagn och breddning

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Winternight
Ganska mycket laddtryck

Re: Volvo 940 seriös drifting. M60B40 +Stor Turbo

Inlägg av Winternight »

Koppling och låda ska komma nästa helg! (den 7e Juni)
Om den gör det ska kardan fixas sen ska bilen till Dahlbäck på mappning!

Är fruktansvärt trött på att vänta på grejer.
Bild
Winternight
Ganska mycket laddtryck

Re: Volvo 940 seriös drifting. M60B40 +Stor Turbo

Inlägg av Winternight »

Hej alla som otåligt väntad på uppdatering, Jag har inte kunnat göra någonting i garaget då jag inte fått några grejer överhuvudtaget.
Besviken på diverse firmor, Ingen nämnd ingen glömd.

Men äntligen har lådan och koppling kardan och allt godis kommit,

Då började det med att jag skulle upp med svänghjulet, Då detta är en modell som man "lägger utanpå" original startkrans så blir originalbultarna för korta, Åkte då till järnhandeln + 50 andra ställen, INGEN kunde få tag på m12x1.5 inom 20mils radie, SJUKT. Gjorde ett sista försök och åkte till Mercedes, Dom hade insex som var bra, För långa bara, men kapa bultar är ju inget problem, Monterade med dessa, Men eftersom det var insex så var skallarna så höga att dom tog i innersta lamellen, Därför åkte vinkelharry fram och slipade bort huvudena, Så nu blir det svårt att få bort svänghjulet, Hehe.

Bild

Tillverkade ett centreringsverktyg för att få båda lammelerna med splinsen på samma ställe
Jävligt bra om jag får säga det själv ;D

Bild

Monterade sedan kopplingen och sånt, Lyfte upp lådan, Gled ihop perfekt, Utom sista biten mellan motor å låda, tvingade ihop detta, Då kopplar bilen ur av sig själv, Då var det "skyddet" som sitter runt ingående axeln i lådan som var för långt, Ner med lådan och mäta 100ggr så fick jag fram rätt mått att kapa bort från denna, Nytt försök med lådan och nu verkar allting riktigt.

Letade fram ett gammalt m47 spakställ till volvo 240 tror jag, Det fick duga gott i denna BMW-sjuka bil :D

Bild

Bild på lådan. Man ser även 3,5" avgasröret och världens tunnaste bränsleledning, hehe

Bild

Sen för en helhetsbild på alltihopa avsluta kvällens inlägg :) Älskar högra framlampan, hehe

Bild
Bild
Turbokoftan
Alltid på trycket

Re: Volvo M60B40 TURBO, Nu är det äntligen på gång!

Inlägg av Turbokoftan »

Kul projekt;)

Inte så insatt på 7-seriens bakvagnar, men om du vill ha 210 diffen och har fästen för e34:a brygga kan du plocka komplett bakvagn från 535, 540 eller M5 som alla har den diffen.
M5 har dock väldigt låg(?) utväxling (runt 3.92 om jag minns rätt), och 540 brukar ha tvärtom (ca 2.92). Har du 1,0 på högsta växeln alltså ingen överväxel blir det väldigt trökasamt med m5 diff, toppar då ungefär 190-200km/h på 6000rpm med vanliga gatdäck.
Winternight
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Winternight »

n
Bild
Winternight
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Winternight »

Turbokoftan skrev:Kul projekt;)

Inte så insatt på 7-seriens bakvagnar, men om du vill ha 210 diffen och har fästen för e34:a brygga kan du plocka komplett bakvagn från 535, 540 eller M5 som alla har den diffen.
M5 har dock väldigt låg(?) utväxling (runt 3.92 om jag minns rätt), och 540 brukar ha tvärtom (ca 2.92). Har du 1,0 på högsta växeln alltså ingen överväxel blir det väldigt trökasamt med m5 diff, toppar då ungefär 190-200km/h på 6000rpm med vanliga gatdäck.
Jag har 210 diff nu, Ganska konstig lösning, Bakvagn eller just själva balken från en e34 520 diesel, Sen länkarmrna från 735, Och 210diff från 735, För den diffen passa i fästena vid balken, Min 540 210 diff passar noll och inget, å i nuläget orkar jag ej byta hela balken igen. Då den inte passar perfekt utan byggs om rätt mkt.

ska däremot förstärka upp med lite extra stag som finns på 540 bakvagnen som jag saknar nu, :)

Tack för tipset i övrigt.

Har idag luftat kopplingen och allt sånt så den funkar prima. Även byggt växellådsbalk, Gjort om lite vid tryckrören, lindat DP och nåt.
Bild
Winternight
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Winternight »

Nu har jag för egen maskin backat ut ur garaget och kört några meter på vägen, Sen in i garaget igen :D
Bild
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende

Inlägg av Robin Olivi »

Trevligt. Det räknas som en provkörning. :hihi:
Forumsberoende

Inlägg av thedriftking »

styrvinkeln ser go ut.. gärna lite mera info om det tack :) har du nått kitt från t.ex dannejj eller hur har du burit dej till ;)
Erik Johansson.
Winternight
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Winternight »

.
Bild
Winternight
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Winternight »

thedriftking skrev:styrvinkeln ser go ut.. gärna lite mera info om det tack :) har du nått kitt från t.ex dannejj eller hur har du burit dej till ;)

Nej jag har inget kit från någon utan har byggt allting själv. Det som man kan säga i runda drag är att spindelleden är flyttad framåt och utåt, Samtidigt som "pinnen" som styrleden sitter i är flyttad närmre centrum, styrväxeln flyttad bakåt. :)
Bild
Winternight
Ganska mycket laddtryck

Re: Volvo M60B40 TURBO, VEMS HJÄLP , Går bara på MAX 6 cylin

Inlägg av Winternight »

Nu har jag ju börjat med en massa mappning. Men jag får fan inte till det, Den går på max 6 cylindrar tex 2 & 4 vet jag att den inte går på, Kan ta av tändhattarna där utan att det blir nån skillnad, Har provat spridarna, Dom ger bränsle, Tagit ur stiften, Snustorra, kollat kompen 11kg, kollat så venttilerna öppnar å det gör dom. Kollat gnistan å den finns där, Varför i helvete går den inte på dessa cylindrar??

Pratat med en jättestressad Vems-Mattias imorse om injector calibration. Då finns det ju 7st staplar där, Men bara 3st ligger bra och den fjärde hoppar lote. Men det kan den göra på tomgång, Mem dom andra 3 staplarna då? Varför är dom döda??

Åååj
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Om du tar lös EC36-kontakten, slår på tändningen, har du då +12V på alla åtta stift som går till spridarna?
Med tändningen av om du mäter mellan flyback-pinnen (EC36-pin23) och varje spridare, mäter du då upp det Ohm-tal som varje spridare har?

Återigen med tändningen på, och EC36-kontakten i handen. Om du i kontakten manuellt jordar varje spridare med en kabel mellan jord och varje stift, klickar spridarna då och klickar _rätt_ spridare?
Samma sak, fast med tändspolarna?

Vilka cylindrar har du kollat att de ha torra stift?
Vilka cylindrar påverkas inte gången på när du rycker kabel till spridaren?

Du kör med 4 st wasted spark-spolar från nån Subaru.
Tändföljden är 1-5-4-8-6-3-7-2, så paren ska vara 1-6, 5-3, 4-7 och 8-2.
Kolla att du har gjort så.

Lägg upp en datalog på nätet, på start och som visar problemet, det är inbyggt i VemsTune (Help - >Error report).

Dokumentera vad du gör, vad du felsökt, vad du ser för mönster i problemet.

Äntligen semester säger jag bara.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Winternight
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Winternight »

Nu har jag kommit på andra grejer, Det är cylinder 2 & 4 som den inte går på.
Det är ju hydraliska lyftare, Vad händer om dessa är trasiga på avgassidan?
För jag har haft lös insuget och kollat om ventilerna öppnar perfekt där, Det kommer bränsle ur spridarna och det finns gnista å komp. Däremot kommer det jävligt mkt bränsle ur vevhusventen, Så då är min tanke om lyftarna på avgas är trasiga? Då kan den ju inte gä där och allt bränsle trycks ner i vevhuset och ut genom vevhusventen? Kan detta vara något?
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Re: Volvo M60B40 TURBO, Fel på hydrauliska lyftare?? Hjälp

Inlägg av mattias »

Gör ett komp-prov eller leak-down-test först.
Går den jämnt på startmotorn? (koppla bort spridare = full gas när du drar runt motorn)

Om lyftarna är upp-pumpade så lär allt bränsle tryckas ur och det luktar säkert kriminellt mycket sprit i avgaserna. Du har troligen haft många kombinerade fel och inte bara ett och kanske kört den alldeles för fett för att "bota" att lambdan visar magert när du haft misständningar eller cylindrar som inte gått som de ska. Som jag sa på telefon, byt olja innan du förstör motorn också.
Lambda-sonden kanke inte heller är allt för fräsch, så ta den med en nypa salt..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Winternight
Ganska mycket laddtryck

Re: Volvo M60B40 TURBO, Fel på hydrauliska lyftare?? Hjälp

Inlägg av Winternight »

Filmade lite snabbt då jag hade pärlan på tomgång. OBS servopumpen har rasat så den låter jävligt illa, Men här hör ni ju hur den går.

http://www.youtube.com/watch?v=yK_UBaeOGfo
Bild
Skriv svar