MS2 v3.0 går ryckigt på låg last. PROBLEMET LÖST!

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

MantaTIC
För mycket laddtryck

Re: MS2 v3.0 går ryckigt på låg last

Inlägg av MantaTIC »

Nej jag har inte provat att ställa om kammen, har dock mätt in den igen och tycker att den står helt okej.

Körde ju med orginalsprut innan och hade inga problem då. Tycker att det lutar åt problem med triggern ändå. Ska prova med ny vr sensor idag som sagt och även kanske prova att vrida in pottarna i boxen enligt inst. Annars blir det att byta triggerhjul och testa. Vore synd för jag skulle gärna vilja ha den jag har. Har en bmw trigger liggandes också som man kanske ska testa.

Filter låter bra! :)
Niko Rissanen
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

alltså.. jag tror ärligt du inte har några ryckningar i den bemärkelsen att det ska vara tändningen elelr liknande som orsakar felet. utan det är helt enkelt en ruppig kamaxel du har.
Enda bra sättet att få bort 'juckandet' på lägre varv med små gasspjällsöppningar är att bygga insug med separata spjäll.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Ja så kanske det är.

Har idag iallafall testat med en ny vr sensor utan skillnad.
Har försökt att följa backelitens tråd gällande omjusterande utav pottarna. Inga problem att ställa in potten närmast kanten och få rätt värden dock så blev det problem när jag skulle ställa hysteresen, spänningen på ben 3 ökade när jag jordade ingången och inte minskade som det står i instruktionen! Har ställt den på lägsta möjliga värdet och måste faktiskt säga att den rycker aningen mindre nu. Inte bra men ändå. Har mailet backeliten och frågat om det är fel i instruktionen eller om det är jag som gör nåt tokigt.
Niko Rissanen
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck

Inlägg av Anders_Karlsson »

De där trimpotarna höll på att göra mig gråhårig när jag körde min C30SE med MS.
Hade triggermissar lite ibland, oavsett varvtal och belastning så tappade MS synken så motorn tvärdog men så fort den synkade igen så gick den som vanligt.
Spelade ingen roll hur jag skruvade på potarna, lödde i extra kondensator för strömmatning mm mm mm.

Jag använde iofs original VR-givaren, men den gick att varva över 7000 utan problem så länge den inte tappade triggersynken.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Den tappar inte synken längre efter att jag justerat in den ena potten, blev problem med den andra som sagt. Varvar till 8000 utan problem vad jag kan se eller känna förutom det vid låglasten då. Kände att jag var tvungen att prov börna lite idag, däcken slits ju knappt när bilen mest står.
Niko Rissanen
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Efter en provtur i en brant backe så måste jag nog ändra mig till att den små rycker lite på låga varv oavsett last, men när man har belastning på så blir dom inte lika tydliga.
Niko Rissanen
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Eftersom jag är rätt säker på att det är nåt med sprutet som gör mina ryckningar så har jag fortsatt att felsöka när tid finns.
Jag har kopplat in original tändsystem så att ms bara styr bränsle. Exakt samma ryckningar finns kvar, alltså är det inte problem på tändsidan.

Provade då att rycka spridar kontakter en i taget när motorn gick på tomgång och när jag kopplar ur 2 ans eller 3 ans spridare märks knappt nån skillnad på gången på tomgång men om jag tar 1an eller 4ans spridare dör motorn nästan! Det litar alltså åt att det är nåt problem med ena spridarutgången som det är nåt lurt med.

Blir till att felsöka boxen nu. Kan ens spridar kretsen vara dålig??
Niko Rissanen
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende

Inlägg av Deztallica »

Jag hade precis det du beskriver på 940n, små små ryckningar men bara på väldigt låg last. Både på MS och original motorstyrning. Inte tänkt på det men tror det försvann med MSD-tändnigen. Eller nya insuget.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Har mätt lite på utgångarna och ena ser lite skum ut. Får liksom en negativ puls efter den positiva.
Byter jag plats på spridar kontakterna så flyttar sig problemet till dom andra cylindrarna. Nåt lurt är det med boxen.
Niko Rissanen
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Nu har jag tagit bild på fenomenet men vet inte hur man lägger upp bilderna.

Har även testat att koppla alla 4 spridarna till den fungerande utgången och plötsligt hoppade motorn igång ordentligt! Nåt är fel med utgången men vad? Boxen har felsöka av han som byggt den utan att kunna hitta nåt fel.
Niko Rissanen
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Bra puls Bild

Dålig puls Bild

Som ni ser så kan inte oscilloscopet mäta öppningstiden och sen så är det nåt skumt med pulsen.
Vad skulle kunna orsaka detta?
Niko Rissanen
MantaTIC
För mycket laddtryck

Re: MS2 v3.0 går ryckigt på låg last. NU MED BiLD PÅ PROBLEM

Inlägg av MantaTIC »

Nu tror jag tt jag kommit tillrätta med problemet.
Hittade tillslut en lödning som var lite dåligt gjord men det lustiga är att sett var i spridarkrets 1. Q10 ben 2 & 3 hade kontakt med varandra. Det lustiga är att den spridarkretsen är den som jag tycker fungerat bra!
Jag skrapade rent mellan ben 2 & 3 och då blev signalen lika mot spridarkrets 2.

Men eftersom jag tycker att signalen ser bättre ut när det var kontakt mellan dessa ben så lödde jag ihop dom igen på Q10 och även på Q13.
Tyvärr råkade jag ha sönder zenerdiod D20 under felsökningen så det blir till att handla ny imorgon innan boxen testas i bilen igen men jag är rätt övertygad om att det kommer fungera bra nu.

Vad är det som sätts ur spel när man gör som jag gjort nu? Något i flyback kretsen antar jag men det borde väl fungera ändå? Eller? Jag kör med högohmiga spridare.
Niko Rissanen
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende

Re: MS2 v3.0 går ryckigt på låg last. PROBLEMET TROLIGEN LÖS

Inlägg av Performance_seeker »

Det låter lite skumt det där tycker jag. Om jag tittar på rätt schema så kortsluter du transistorerna Q10 och Q13. Jag ser inte vart signalerna fb_inj1 och 2 tar vägen, men du förändrar funktionen på kretskortet.
Om jag antar att signalerna fb_inj1 och 2 är signaler som styr transistorerna Q10 och Q13 så har du inverterat funktionen med att löda ihop benen 2 & 3. Att det fungerar är rena lyckträffen om jag förstår det rätt.
Nej, jag skulle inte göra det där utan noggrann undersökning och hjälp av någon som kan detaljerna.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Problemet är att jag inte kan hitta nån som kan felsök ordentligt. Han som byggt boxen har tittat på den och inte hittat nåt fel och han är en utav dom som bygger flest ms boxar i Sverige.

Alternativet är att ta bort byglingen utav ben 2 & 3 men då få en signal som ser ut som på den undre bilden på bägge kanalerna alternativt ha dom ihop löda och få en signal som jag tycker ser rätt ut.
Niko Rissanen
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Fb_inj1 och 2 verkar gå till CPU ben 39 och 40. Detta lär vara nåt som CPU kan styra, antagligen nåt i pwm kretsen.

Frågan är nu om jag tar bort byglingarna kan det då vara nån inställning som ställer till det??
Jag har current limit 100%, time threshold 25,4ms och pwm period på defult 66us. Har som sagt högohmiga spridare kopplade parallellt i par till varje utgång.

Tycker inte pulsen ska se ut som den gör i nedre bilden men jag kanske tar fel??
Niko Rissanen
Skriv svar