MS2 v3.0 går ryckigt på låg last. PROBLEMET LÖST!

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

MantaTIC
För mycket laddtryck

MS2 v3.0 går ryckigt på låg last. PROBLEMET LÖST!

Inlägg av MantaTIC »

Hej, jag har länge haft problem med att min opel går lite ryckigt på låg last under 3000rpm och jag får inte bukt med problemet.

Felet yttrar sig så att från tomgång och upp till 3000rpm så smårycker bilen gärna lite när man fin åker, alltså med minimalt gaspådrag. Tomgången är även väldigt ruppig för den snälla kammen som sitter i. Lägger man på en aning gas bara så försvinner ryckningarna. och det är sedan inga problem ända upp till 7000rpm och full gas/last och allt emellan.
Visst det låter som att den går snålt men jag har provat allt mellan lambda 0,70 till 1,00 och det gör ingen skillnad!

Jag kör med triggerhjul 60-2 ifrån Opel CIH 2,4 och en vanlig volvo trigger typ 940. Avståndet är minimalt, har provat att öka något utan resultat.

Wastefire system med en sprillans bosch motorsportspole (körde fordspole innan men bytte under felsökningarna utan framgång). Nya Bosch tändkablar. Tändstift är Bosch wr7b+ +10.

Kör på E85 bränsle (har kört med BF98 tidigare också utan skillnad). Siemens mototron 680cc spridare (körde med bosch gröna 465cc innan men det var ingen skillnad förutom att dom inte räckte till).

Börjar få slut på idéer nu och skulle gärna vilja få lite nya uppslag.
Jag har tagit några loggar och det enda konstiga jag tycker mig se är att varvtalet hoppar en del just under låglast. Kan det vara så att det är problem med trigger signalen utan att det syns på nåt sätt?? Enligt min erfarenhet så brukar man ha trigger problem på höga varv och inte på låga och dom brukar inte försvinna av att man lägger på lite gas.

Skickar gärna loggar och mapp ifall någon vänlig själ orkar ta sig tid att titta på dessa i förhoppningen att se nåt som kan hjälpa mig att finna orsaken till ryckningarna.

Med vänlig hälsning Niko
Senast redigerad av MantaTIC den mån nov 25, 2013 7:01 pm, redigerad totalt 3 gång.
Niko Rissanen
The
Forumsberoende
Kontakt:

Re: MS2 v3.0 går ryckigt på låg last

Inlägg av The »

Har du inte en trigger counter i mset?
Är vacuumet stabilt på lågvarv? På min kadett har jag problem med att det blir typ nästan 0 på tomgång..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Hej. Jag kör med Tuner studio. Trigger counter? Menar du den som räknar upp ifall man detekterar trigger fel? MS:et upptäcker inga triggerfel vad jag kan se i alla fall.
Niko Rissanen
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Vakuumet är hyffsat stabilt på tomgång. Ca 3hg vakuum. Jag ligger alltså runt 70kpa på tomgång.
Niko Rissanen
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Ingen som har några idéer?
Jag tycker att grenröret även blir onormalt varmt vid lugn körning. Tändningen är rätt inställd i sprutet iallafall, det har jag dubbelkollat så det borde inte bero på sen tändpunkt iallafall.

Det beror förmodligen på dom misständningar/ryck som jag inte blir av med.

Vilka stift tycker ni fungerar bra ihop med ms, turbo och E85? Ca 300hk på 2,2l Opel cih motor.
Niko Rissanen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Hur mycket tändning har du på låg last?
Vad är det för motor och hur mycket borr har den?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Hej, motorn är en opel CIH. 94,6mm borr 77,5mm slag.

15grader tändning från tomgång till 2000varv, 19grader vid 2500varv, 30grader vid 3300 och sedan 35grader från 3900varv och uppåt.

Jag mailar gärna mappen och en logg ifall du har tid att titta på det ifall du ser något skumt.
Niko Rissanen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

På full gas kanske, du ska på högt vakum ha 35-40 grader, alltså låg last och 2000-3000 varv.

Här är en bild på tändningen jag hade i min B230FK-motor ett tag, den är alltså inte original - det är uppgraderat både, topp, kam, grenrör, turbo och avgassystem men jag laddade aldrig mer än 1 bar när jag hade gjort den där mappen och det var nog inte helt utforskat men duger som finger-visning : http://www.savarturbo.se/~mattias/motor ... ign-ve.png

De flesta motorer går ryckigt och konstigt med för lite tändning på extra låga laster, det brinner väldigt långsamt när det inte är så mycket luft i cylindrarna så man ska tända på tidigt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Jag har för mig att jag testat med högre tändning på låglast tidigare men jag gör det imorgon igen. Återkommer med resultat
Niko Rissanen
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Testade med mycket högre tändning idag. 17grader tomgång och stegar snabbt till 35grader. Ingen skillnad på ryckningarna.

Fick inte tag på några nya passande tändstift att prova med. Visst är det resistorstift som gäller ihop med ms?
Niko Rissanen
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck

Inlägg av Anders_Karlsson »

Resistorstift och avstörda tändkablar.

Har du testat att använda Bosch VR-givare från Opel? Det sitter såna på alla möjliga Oplar med Motronic insprutning, tex Omega och Vectra tidigt 90-tal.
Använder du oljepumpslocket från Omega 2,4? Där sitter ju givarfästet inbyggt, lite utsatt position men det är väldigt stabilgt och bra.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Sitter resistorstift i och kablarna borde vara avstörda. Bosch silicon kablar. Ska prova med ngk stift också. I början hade jag omega 2,4 givare och hjul men det fungerade inte alls ihop med ms. Det gick inte att varva över 3500varv vad jag än gjorde. Bytte till Volvo vr och vips så gick det att varva. Har läst om flera som försökt med omega vr och fått samma problem. Hela bröstkåpan är omega så fästet finns men används inte nu.
Niko Rissanen
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Provade idag med nya stift. NGK BPR7HS. Ingen skillnad.
Provade även att sätta startkablar som extra jordning på diverse ställen utan resultat.

Ska ms boxens chassi vara jordat?

Imorgon ska jag testa med en ny VR sensor. Om inte det heller hjälper så får jag prova att sätta dit ett 36-1 hjul.

Visst måste väl Bosch tändkablar vara avstörda? Jag ha för mig att dessa skulle vara till nån 240.
Niko Rissanen
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Tog en lång loggfil idag som jag tittar igenom nu och nu har jag fått lost sync count några gånger samt lost sync reson 2 vilket ska betyda att ms har detekterat saknade tänder på fel ställe. Får se över triggerhjul och vr sensor imorrn.

Har inte fått så många lost sync count men ms kanske inte rapporterar sånt som den inte är helt säker på? Isåfall skulle det kunna förklara den något ruffa tomgången. Dock så hoppar tändpunkten inte runt pga detta vad jag har sett med strobben ilf.
Niko Rissanen
niclas_ab
För mycket laddtryck

Inlägg av niclas_ab »

Har du testat att ställa om kammen nått än? 30kpa undertryck på tomgång är ju inte så mycket tycker jag? lite beroende på tomgångsvarvtal iof....
Jag har förresten soppapumpsfilter till dig, slår dig en signal senare idag.... :)
Skriv svar