Kadett4wd skrev:
Nog kan du varva 10k med den,, om du bygger maskin nån gång så är det bara sätta i värre stakar och lättare smidda kolvar samt balansera om den.
Du får inte samma 'torsionsvängningar' som i en skoter med variator som ligger och nöter på samma varv väldigt länge.
Det hade varit kul att varva til 10k. Men jag siktar på att få den att gå ordentligt först innan jag börjar trimma (förutom piporna då). Men när den väl går så känns det som att jag kommer försöka få upp varvet. Sånt här slutar alltid med en massa idéer som bara måååååste provas

Turbohojen är ju ett exempel.
David Herbertsson skrev:
Jag har sett dina trådar på snöskoterdelen och la ihop 2 och 2:-) Kollar lite ibland på Sporthoj, har jobbat en kort period som Mcmekaniker och har hoj själv, som jag aldrig åker på, så det är kul att hålla sig lite uppdaterad inom två-hjulingarna. Ditt bygge kommer bli grymt som fasen!
/David
Ahaaa, på så sätt

Ja, jag tror det här kan bli bra. Särskilt som jag inte känner någon jättepress att bli klar snabbt utan idéerna kan få gro tills jag kommit fram till en bra och genomtänkt lösning på alla ingående delprojekt. Så förhoppningsvis blir det inga sistaminutenlösningar lite fult ihophafsat, utan bara fina lösningar. Skriver jag nu... så får vi se om 2-3 år hur bra jag höll det
Ola_W skrev:Kul projekt, lycka till med bygget. Tvåtakt är alltid gött.
/Ola
Tackartackar! Ja, tvåtakt är det något speciellt över. Men frun kommer nog aldrig låta mig ta in mc-jackan efter en tur pga. tvåtaktsdoften...
Sten skrev:
Jo det har du rätt i bara det är kontrollerbart,blir ju en grymt lätt hoj med kort hjulbas men du lär nog vara van res !
Ja du borde ju kunna få registret ända från typ 5000rpm är ju trots allt 700cc (synd du inte valde 670 hade du haft från 4000 ) och ska du varva 9000rpm så bli det ju som du säger långt!
Bakhjulsåkat är lättare att kontrollera ju högre upp i registret det kommer så med tvåtakt funkar det nog bra
Hade en 670 på gång, men den säljaren ville först skicka, sen var det avhämtning, sen kunde han skicka igen, och sen gällde avhämtning igen och sen ville han inte sälja längre för att det var jobbigt. Och jag kan inte riktigt åka och hämta en sådan motor eftersom jag bor i Halmstad. Inte många skotermotorer här nere...
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar

Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna