Mercedes 190E 3.0T

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Re: Mercedes 190E 3.0T

Inlägg av Kadett4wd »

Den lät grinig iaf ;)
Bra jobbat!

Du provade aldrig bromsa den?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
speeds_
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av speeds_ »

Lillen skrev:Heja heja.
Gillar Harlequinratten , ganska udda :thumbright:

Är det samma effekt och recept i motorn?
Har en liknande setup på gång gällande volym och turbo.
Så man blir ju nyfikon hur det blir effektmässigt?!
Den är go, tycker den bryter så skönt mot övriga bilen. Har en likadan i min 190E 2.6 brukis, hehe :)
Har bara pulverlackat lite delar samt monterat 12.9 bult till toppen annars är det samma. Den går bara på en "grundmapp" just nu då tiden rann ut förra säsongen, skall upp hos klasse på Dala Performance och mappa klart den så fort som möjligt. Tittar man på vad andra fått på samma setup ligger det runt 600-700 hk på runt 2 bar, har tänkt plåga stackaren närmare 3 bar och se vad som händer. Hoppas den överlever :hihi: Kan säga att den rör på sig rätt så bra redan nu. :)
Kadett4wd skrev:Den lät grinig iaf ;)
Bra jobbat!

Du provade aldrig bromsa den?
Ja nog är den lite ettrig. Älskar verkligen ljudet ifrån den. Antar att du var där och kikade? Nej, som bilen bara går på en grundmapp så var det ovärt. Det är fö. Klasse som skötte bänkningen som skall få mappa vidare. :) Tack!
Lillen
Forumsberoende

Inlägg av Lillen »

Gulp :shock:
Ja jag hade väl tänkt mig mer runt effekten du har nu :P
Men då vet man ju att den effekten inte verkar vara så stora problem iag :hihi:
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

en liten filmsnutt där du är med, min är också med, men bara motorrummet,,, kleemannkompressor.
http://www.youtube.com/watch?v=27RW6VI5owA
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
AndreasN
För lite laddtryck

Inlägg av AndreasN »

Tja! ruskigt grymt bygge, dreglat över den ett antal gånger under sommaren på bilträffarna :) men jag har en liten fråga om de går för sig undrar nämligen vad du har för avgashus på hx52:an du har och när fullt laddtryck kommer? sneglar nämligen själv på en sån till min w201 med m103 :) Mvh Andreas Nilsson.
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende

Inlägg av anglia-61 »

Kul att det blivit mer populärt att ha en merca som hobbybil!
E500:an i slutet på kadettens film är en fd jobbekompis bil.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
speeds_
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av speeds_ »

22/8

Ja vad har hänt sen sist? Mestadels har det väl sladdats och hafts kul. I helgen var jag nere på wescrape träffen, vilken sjuk jävla helg! Körde bilen tur och retur vilket blev ca 40 mil i ur och skur och bilen skötte sig kanon! Riktigt skoj att få piska lite motorväg och att bilen går så sjukt bra . Fick även pris för bästa race fitment :clap: Fredrik frågade vad bilen gör 100-200 km/h på, hade ingen aning så vi gjorde en start på 4ans växel i 100km/h och till min förvåning på runt 5 sek, vilket är helt jävla sjukt. :twisted: Då var det ändå start på 4an. Tänka sig 1 bars tryck till, tjohojaja!

Bild
Bild
Bild
Bild

8/9

Nu har det hänt lite till, både positiva saker och negativa... Det positiva är att jag har blivit av med min banoskuld på driftbash, säger bara helvete va kul det var! Tänkte ta det lite lugnt första varvet men det gick över ca 10 meter ut på banan. Då brast även allt som har med förstånd att göra, körningen gick grymt bra efter man fått köra in sig lite. Fegade inte direkt, och alla dom som sagt "du kommer aldrig våga använda bilen" in my ass :twisted:

Ca 7e varvet lyckades jag sopa av baklänges ut i sandlådan så avgassystemet ramlade ner och ett fäste för avgassystemet på lådan gick rakt av. Men vad kan inte lite buntband lösa?
På med nya sulor och ut igen, hann köra ca 7 varv igen sen kastade förmodligen en spridare in handduken så det blev totalras. Spridarna ska skickas iväg ill BJP Race i veckan på kontroll, är det inget fel på nr 5 så är det ventilsätet som lossnade. Sjukt tråkigt att det inte hann bli mer körning.... Men det var kul så länge det varade!

Ny motor är inköpt, kastar ihop denna lite snabbt så jag hinner köra lite mer denna säsong. Sen river jag ner den i vinter och gör allt rätt. :)

Lite bilder och film från DB.

Filmklipp:
http://vimeo.com/104947190

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

14/9

Bytte till mig en 530D låda, en av dom grova med 35mm ingående axel så nu skall man inte behöva oroa sig över något ras där inte.. Skall lämna den på svepbyte asap :)
Bild

Sen var det dags att titta över bakvagnen, en 210 lamelldiff såg ut att passa ypperligt med lite svets. Denna har jag bara lånat av Andreas i garaget så jag kan måtta lite.
Bild'

Nu banan ska det hålla, dock blir det väl en plus 50kg på bilen, men man får väl kompensera det med lite mer laddtryck då :twisted:

9/11

Blev ganska stora framsteg i helgen, subframen är mer eller mindre helt svetsad och klar för blästring. Trodde det skulle bli en del bök att få till det bra men det gick mycket smidigare än väntat. Det är bara främre fästet på diffen som jag är lite kluven över, har lite olika ideer så får se hur det blir. Men nu sitter den där ialf! Finns dock en risk att diffen kommer ta i ovanför subframen i karossen, men slägga har man väl använt förut? :thumbup:

Skall lämna iväg den på blästring så fort som möjligt så jag kan pulverlacka den snarast. Innan jag kan börja montera allt så skall det byggas ställbara camberstag samt casterstag, spindlarna skall blästras och pulverlackas sen är det lite småpill med drivaxlarna osv.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av speeds_ den tor nov 13, 2014 5:44 pm, redigerad totalt 1 gånger.
740Bodo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av 740Bodo »

mycket trevlig updatering :D och grattis till första körningen, rätt goo känsla dedär :thumbright:
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende

Inlägg av Dennis M »

100-200 på under fem sekunder borde väl betyda uppåt 700hk eller är bilen extremt lätt? Är det mätt med gps? Att klocka mätaren brukar ge bättre tider.

Kul att se att bilen verkligen används! Jag har provat strippen och det är ju kul som fan men massa väntetid och när man väl fått en tid så måste man kasta en hög med pengar på bilen för att komma vidare.
Då är bana betydligt roligare, det där med att man klarar hålla igen de första tio metrarna känner jag väl igen.☺

Sen provade jag att tävla och det är ännu mer beroendeframkallande, att verkligen ligga på gränsen och kriga i kurvorna med de andra är hur kul som helst!
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende

Inlägg av erikjakan »

Sjukt ball bil =)

Man lär mäta med en riktig 10hz gps om det ska bli nåt att räkna med =)

Asconan jag hade gjorde det på 5,43 som bäst med 572whp

635an gjorde på 5,7 med 735whp

MVH Erik
speeds_
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av speeds_ »

Tack så mycket! Ja tänk att det kan vara så kul att sladda runt på en bana! Ska bli ännu roligare i sommar när man har en riktig diff också. Ser verkligen fram emot det!

Bilen väger 1100kg och är lågt utväxlad, har en toppfart på 240km/h vid 7000 rpm, 5ans växel. Kollar man bilar med samma setup ligger dom på runt 650hk i motorn vid aningen längre ladd. Nu släpper det gladerligen vid gaspådrag på 4an med nya 235or. Så lite händer ju :) Siffrorna är inte exakta, klockat med telefon mot gps. Skall ta och klocka in det riktig till sommaren när det laddas lite mer och med lite högre utväxling så man har tider att lita på :thumbright:

Man längtar verkligen till sommaren igen!

Vad väger din 635a Erik?
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende

Inlägg av Dennis M »

Det finns nog appar till att mäta med även om telefonens gps är slö i uppdateringen.

Fast du behöver ju ändå en racelogic att analysera varvtider och sånt med :wink:
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende

Inlägg av Dennis M »

Vad kommer diffen från?
speeds_
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av speeds_ »

Det är mycket sant! Kan ju vara riktigt intressant att ha. :) Tänker du på nya diffen eller gamla? Den nya kommer ifrån Bmw E36 M3 3.2, 3.23 i utväxling. Diffen jag hade innan låg på 3.47.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende

Inlägg av Dennis M »

Ok jag har en 300 24v och funderade på om det var en sån du stoppa i och om de tål mycket stryk.
Skriv svar