Alexander här! Har suttit och smygläst på detta forum ett bra tag nu, så tänkte att det kanske är dags att lägga upp mitt egna projekt.
Jag har kommit väldigt långt, är väl mer eller mindre klar för iår. Men som vanligt är det alltid något nytt som kommer och skall uppgraderas, så det lär väl finnas lite mer jag kan bidra med.
Lite om bilen:
Mercedes 190E, från första början var det en 1,8 som skulle få sig en liten turbo var det tänkt. Men som vanligt ska alltid allt balla ur... Nu står jag här idag med en M103, 3,0 liters rak 6a med en HX52. Vad hände?!
Motor:
M103 3,0L
Matchportad
Hårdare ventilfjädrar
Holset HX52
VEMS motorstyrning
Bosch Motorsport tändspole
Bosch 1680cc spridare
Turbobanditen grenrör
4" Downpipe
3,5" avgas
3" IC
60mm Wastegate
Marmander Dumpventil
828 engineering fuelrail
Torques BTR
Dubbla 044 pumpar ( kopior )
Oljekylare
Matning AN8
Retur AN6
Bakflyttad kylare
Drivlina:
Getrag 717.404 Dogleg ( 1an bakåt )
Sachs 765 tryckplatta
Ombyggt svänghjul
4 pucks sinter
ASD diff
2.5-16V drivaxlar
Chassi:
Bilstein B8 runt om
Fjädrar från R129
Främre krängare 28,5mm
Ställbara topplager
Ställbara camberstag
Förstärkt subframe
Fjäderbensstag
Delrin subframe bussnningar
Polyurethan bussningar bärarm fram & bak
Mofierade spindlar för större rattutslag
16V styrväxel
"Servokyl" från W124.
Fälgar & däck:
OZ Futura - Pulverlackade och renoverade.
17x9 med Federal Evo 595 215/40
17x10,5 med Federal SS 595 235/40
Fram:
Brembo 4 kolvs
330mm borrade skivor
Stålomspunna slangar
Bak:
Ate 2 kolvs ok
300mm skivor
Stålomspunna slangar
Främre nav och hubbar från R129
Ombyggda nav bak
Bromsförstärkare 420TE W210
Hydraulisk handbroms
Flyttad ABS enhet
Lägger upp några bilder så får ni se vad som hänt.

Detta var när bilen införskaffades..



Sedan började allt det roliga!














































Snart så är den nere på hjul! Det var meningen att bakvagnen skulle sitta på plats nu men icke, skulle fylla på gasen till svetsen så jag kunde göra klart förstärkningen samt fästena för krängaren bak. Men dessvärre hade inte lokala bygghandeln någon gas kvar, och skulle få in nytt tidigast fredag, suck... Nåja, som jag tidigare sa är bakvagnen "klar". Diff, drivaxlar, krängare och ställbara camberstag kommer in mot våren då detta inte ligger som prio 1 just nu.
Motorn börjar även ramla ihop, alla lopp honade och lite smådelar är monterade. Nästa lön skall det beställas lager osv så jag kan smälla ihop den :thumbup:













Och här är vi idag.























Är det ok att säga att det ballade ur?
Fö. står bilen på mappning atm, hoppas att kunna smiska lite asap.

/ Alexander