Sida 2 av 10
Re: skyline twinturbo
Postat: tis dec 10, 2013 10:25 am
av jonas landin
Trevligt!
Re: skyline twinturbo
Postat: sön feb 16, 2014 12:17 pm
av knotan
här har det stått relativt stilla ett tag dessvärre. men i helgen har vi fått iallafall lite gjort.
bakre fästen för coilovers färdiga, har svarvat en egen "fjäderbenslagring" i ovankant bak(som jag tyvär inte tog bilder på), i nedre kant har vi modifierat original bmw infästningar.
bak ska hjulen breddas ut ytterligare ca 40-50mm per sida vilket ger en totalbredd på ca 190cm vilket känns lagom, hade gärna haft den runt 2 meter, men blir så mycket omständligare med biltransport då tyvär (men kommer med största sannolikhet bygga egen transport i vår ändå till bilen)
gamla bakskärmarna ska skäras ut och bredas ut med glasfiberskärmar ca 60-80mm per sida bak.
främmre bmw orginal spindlar nedskurna och sen ipressade gängstumpar som matchar med coiloversena,
blir samma höjd ca fram som bak på bilen i "viloläge", och ifrån "grundläget" går det att justera rideheight ca 40mm plus /minus för att hitta rätt höjd med all vikt i bilen sen och fortfarande kunna göra en ordentlig cornerweight.
och jag har byggt som så med distanser och shims som går att flytta för att det ska gå att köra både med och utan hjälpfjädrar ifall man får för sej att gatregga den så krävs lite mer utfjädring än om man vill ha den som ren rejsbil.
främmre fjäderbenslagring blev golf 1 som jag tyvär tyckte var lite felkonstruerade så fick bli en omgång i svarven å modifiera dem lite för att dem ska fungera tillfredsställande

Re: skyline twinturbo
Postat: sön feb 23, 2014 10:47 pm
av knotan
Re: skyline twinturbo
Postat: tor mar 06, 2014 8:08 pm
av knotan
då var såsom låda och kardaner hemma, blir en 3 serie främre knut och en 5 serie bakre knut sen blir det å svarva eget kardanrör där mellan, tyvär måste vi ha ett stödlager och joked på mitten för att kan ju inte ha stumt å bägge ändar
men men det kommer nog funka bra ändå.
växelådan är inlämnad på schmidtracing för omsvetsning till v12ans svep
har för övrigt beslutat plocka bort den 3 skiviga tiltonkoppling polaren kör med i sin skyline, då han troligen kommer byta till automat i den nästa vinter.
och sedan blir det ett vattenskuret svänghjul till automatens startkrans till v12 motorn.

Re: skyline twinturbo
Postat: tor mar 06, 2014 8:21 pm
av jonas landin
Varför måste du ha en glidyoke när diffen är bultad i karossen?
Re: skyline twinturbo
Postat: tor mar 06, 2014 8:34 pm
av knotan
Jag har fått för mej att den bör ha det.
Men jag vet inte. Kanske bara för att det vore smidigare.
Re: skyline twinturbo
Postat: tor mar 06, 2014 9:26 pm
av knotan
en uppsättning 18" är på inkommande, tyvär inte så breda från en audi så det blir spacers med utgående 5/112,
har hittat sponsring på spacersplattor så ska bara ordna ritning så blir dem tillverkade på ett par veckor
sen blir det att bredda livet ur dem 18"arna
om någon har audi fälgar (även "japanska" 114.3/% av intresse) (allt av intresse, 15-18" plåt och alu) att sälja oförskämt billigt eller sponsra gratis så går det bra att skicka iväg ett meddelande

Re: skyline twinturbo
Postat: fre mar 07, 2014 12:08 am
av MadMange
^^ är väl bra mycket smidigare med en "hel" kardan utan stödlager precis som jag har på Calibran, eller ska du bygga om till stel bakaxel med fyrlink

Re: skyline twinturbo
Postat: fre mar 07, 2014 8:55 am
av knotan
ja men frågan är om den bli krånglig att montera eller om det är risk för massa märkliga brytningar om den är helt stel på längden???
din på calibran har ju den lilla längdjutsering som behövs på bakre knuten, det finns ju tyvär inte på våran e32 knut bak

Re: skyline twinturbo
Postat: fre mar 07, 2014 3:54 pm
av MadMange
Aha ok, ja trodde det var samma som på min, men det beror på hur stumt motor låda bakvagn är monterade, sen har du ju alltid hardyn som kan flexa några mm?
Montering är ju inga problem, bara att släppa diffen så går det att montera, men det är iof inte lika smidigt som med en delad, men hur ofta ska man trixa med kardan under säsongen egentligen, då ska man ju bara köööörrra och inte skruva, eller hur var det nu igen

haha
Re: skyline twinturbo
Postat: fre mar 07, 2014 4:07 pm
av Daniel-635
Jag tycker det är helt rätt beslut att ha den skjutbar.
Man monterar ju helst inte något stumt mellan två lager, just för att undvika onödig lagerbelastning.
Re: skyline twinturbo
Postat: sön mar 09, 2014 10:43 pm
av knotan
den får som sagt bli delad , väntar på lådan ska bli klar i veckan.
lite mys med annat, gött väder idag, lite utelunch första gången för säsongen med
pedalstället en egentillverkad kuliss till ett nissan skyline orginal pedalställ, (lite kraftigare plåt än nödvändigt kanske men vill ha allt stumt helst.
har flyttat bak allt typ 15-20 cm i bilen för att få lite mer av vikten på bakhjulen samt att få mer utrymme för motorn

finns inget som jag hatar mer än trånga och svårskruvade motorer
ska förlänga ner å flytta pedalerna några cm å vi kommer köra utan broms-servot .
rattång även den från nissan. tillsammans med en egen mittenbit och sen golfs egna knut nere mot servo.
ritat fram spacers nu, blir 25mm fram och 60mm bak med 5/113 , då kommer den bli ca 1.94 fram å 1.96 bak med 17" gatdäck, å typ 1.96fram å ganska precis 2 meter bak med slicksen
okänt kränghämmare fram ca 20mm, (kanske klent men testar där först iom det låg i hyllan)

Re: skyline twinturbo
Postat: mån mar 10, 2014 2:55 pm
av 7aan
Är planen att den ska rulla i sommar?
Re: skyline twinturbo
Postat: mån mar 10, 2014 2:56 pm
av knotan
Ja den ska ut nån sväng iallafall
Re: skyline twinturbo
Postat: ons mar 12, 2014 8:44 pm
av knotan
lådan hemma igen efter svetsning hos Schmidt
blev riktigt fint å inte alla som har jigg hemma för tex v12 å andra ovanliga motorer så känns gött det gick så fort
