Sida 2 av 2

Re: Problem med blödder vid ca5000 rpm volvo 16v turbo Civin

Postat: ons maj 07, 2014 7:57 am
av Kadett4wd
ja jag använder hellre lambda och bar samt millimeter.
men ibland, som i mitt fall just nu har jag fått lov att lära mig behärska psi,psia,afr yada yada.
1bar = 14.7psi
lambda 1 = 14.7afr
Om man rundar siffrorna något.
Köpte ett AEM piggyback sprut och det går att slå över till Kpa, men då blir det en del buggar i mjukvaran.
Mao de har inte kostat på sig en buggkontroll.
Tur man är 'töjbar' på sina sätt att jobba, man får mao anpassa sig lite.
Och det är inte så svårt att sikta på ett afr istället för ett lambdavärde.
bara räkna om det.

lambda 0.85 exempelvis : 0.85x14.7=12.5
Lambda 0.8 : 0.8x14.7=11.76

Men visst, det är enklare med lambda då man har kanat över till alkoholbränslen det håller jag med om.
Vi Svenskar är dock rätt smarta så vi lär oss snabbt om det behövs.

Re: Problem med blödder vid ca5000 rpm volvo 16v turbo Civin

Postat: ons maj 07, 2014 8:06 am
av Jens Gustavsson
jo för oss är det inga större problem som är riktiga nördar men om vanligt folk sak mappa E85 så tror de att afr lamdan ska va på 9.6 på låg last och mycket fetare på full gas och då blir det lite fel :)

Re: Problem med blödder vid ca5000 rpm volvo 16v turbo Civin

Postat: ons maj 07, 2014 3:18 pm
av The
Jens Gustavsson skrev:

lite kul att jänkarna kör metriska systemet i det militära och nu också nasa efter de missade mars efter en fel omräkning mellan metriska och tum systemet :)
Statliga inrättningar har kört metriskt länge i USA, det är samhället som vägrar.
Nasa har nog kört metriskt i 20år+
Att man kraschade in i mars var för att man beställde i metriskt och fick levererat i yards. Oops. :-)

Re: Problem med blödder vid ca5000 rpm volvo 16v turbo Civin

Postat: ons maj 07, 2014 8:03 pm
av Johan Lindberg
men ger man fan att ställa om mätarn till etanol afr så är det ju bara att köra på de vanliga bensin afr eftersom sonden mäter lambda hursom.