Re: Problem med blödder vid ca5000 rpm volvo 16v turbo Civin
Postat: ons maj 07, 2014 7:57 am
ja jag använder hellre lambda och bar samt millimeter.
men ibland, som i mitt fall just nu har jag fått lov att lära mig behärska psi,psia,afr yada yada.
1bar = 14.7psi
lambda 1 = 14.7afr
Om man rundar siffrorna något.
Köpte ett AEM piggyback sprut och det går att slå över till Kpa, men då blir det en del buggar i mjukvaran.
Mao de har inte kostat på sig en buggkontroll.
Tur man är 'töjbar' på sina sätt att jobba, man får mao anpassa sig lite.
Och det är inte så svårt att sikta på ett afr istället för ett lambdavärde.
bara räkna om det.
lambda 0.85 exempelvis : 0.85x14.7=12.5
Lambda 0.8 : 0.8x14.7=11.76
Men visst, det är enklare med lambda då man har kanat över till alkoholbränslen det håller jag med om.
Vi Svenskar är dock rätt smarta så vi lär oss snabbt om det behövs.
men ibland, som i mitt fall just nu har jag fått lov att lära mig behärska psi,psia,afr yada yada.
1bar = 14.7psi
lambda 1 = 14.7afr
Om man rundar siffrorna något.
Köpte ett AEM piggyback sprut och det går att slå över till Kpa, men då blir det en del buggar i mjukvaran.
Mao de har inte kostat på sig en buggkontroll.
Tur man är 'töjbar' på sina sätt att jobba, man får mao anpassa sig lite.
Och det är inte så svårt att sikta på ett afr istället för ett lambdavärde.
bara räkna om det.
lambda 0.85 exempelvis : 0.85x14.7=12.5
Lambda 0.8 : 0.8x14.7=11.76
Men visst, det är enklare med lambda då man har kanat över till alkoholbränslen det håller jag med om.
Vi Svenskar är dock rätt smarta så vi lär oss snabbt om det behövs.