en gate bil? vad är skilnaden? nån nosk tävlig ringer det i bak huvudet drifting???
är det drifting vi snackar så förstår jag bättre.
mvh jens
Det är ganska vanligt inom drifting nere i Europa.Fyrken skrev:Jag är väldigt förvånad att inga använder detta inom drifting. I rallycross, rally och även banracing (WTCC) så är det ett måste för att hänga med. I dragracing försvinner behovet med riktig låda och slirkoppling, men det har ju inte alla och då är det kanon med sådana här features.
Fyrken skrev:Hej igen Henke!Henrik Braun skrev:Tack för tipsen!
Jag lär få dra upp spjällen för vacuumrailen är för klen.
Motorbromsen måste bli kass va?
Hur menar du med återkoppla?
Kul att tråden har tagit fart!
Motorbromsen blir sämre ja. Även vanliga bromsen om du har booster med vakuum från insuget. Kan vara lite besvärligt att få stopp innan man hunnit slå av ALS.
Återkoppla innebär att det finns styrsystem där man kan begära ett visst laddtryck och sedan så reglerar styrenheten tills det uppnås. Givetvis med en hel del tuning/mappning först. Tex mer eller mindre spjällvinkel för att nå laddtrycket man önskar.
I ditt ViPec hittar du inställningarna under ECU Settings - Motorsport - Anti-lag
Börja med en enkel inställning där du själv håller spjället öppet. Jag vet inte om du behöver en switch in till ECUn för att aktivera det eller om det går att endast slå på funktionen i mappningsprogrammet. Testa sedan med att dra bort tändning och lägg ev på lite bränsle och se vad som händer. Hjälpen, som man får fram genom att trycka F1, verkar väldigt bra.
Jag är väldigt förvånad att inga använder detta inom drifting. I rallycross, rally och även banracing (WTCC) så är det ett måste för att hänga med. I dragracing försvinner behovet med riktig låda och slirkoppling, men det har ju inte alla och då är det kanon med sådana här features.
Eh... jaa, Mitsubishi... typ.Henrik Braun skrev:Nu är det åter igen dags att damma av de här planerna. Nu är jag mer inne på bypasstypen med laddtryck in i grenröret, någon som pysslat med det?
Har du koll på hur systemet är uppbyggt på Mitsubishi rally bilarna Evo5 Grp-AAscona 400 skrev:Fresh Air har används länge i rally och är från och med förra året lagligt även i Rallycross. Fresh Air funkar fint men är lurigt då avgastempen gärna sticker iväg långt över vad de flesta turbos gillar och det gäller även grenrören.. Så det är inget jag kan rekommendera, det blir lätt dyrt..![]()