Toppackning som håller b230, (blocket tyvärr o-ring)640whp.
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Toppackning som håller b230, (blocket tyvärr o-ring)640w
jag tror ett uppstick över 0.12mm börjar "dra isär" toppackningen(med 1mm rund tråd tråd)
och uppstick över 0.20mm så böjar det ta emot mycket innan toppen landar och tätar!
du kanske kan hitta tråd som är en tiondel tunnare?
Min gissning är att problemet är för mycket uppstick
/Fredde
och uppstick över 0.20mm så böjar det ta emot mycket innan toppen landar och tätar!
du kanske kan hitta tråd som är en tiondel tunnare?
Min gissning är att problemet är för mycket uppstick
/Fredde
-
Erland Cox
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Toppackning som håller b230, (blocket tyvärr o-ring)640w
Med för mycket uppstick verkar det som om toppen viker sig och buktar uppåt mellan toppbultarna.
Erland
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Toppackning som håller b230, (blocket tyvärr o-ring)640w
prova annars std packningen utan trådar. har sett packningen sjunker ned rätt fint i spåren
ska inte va nå problem om man har koll på allt viktigt.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Toppackning som håller b230, (blocket tyvärr o-ring)640w
Std elring packning o 12.9 bult
2,5bar. Höll 3år för mig. 550whp
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
2,5bar. Höll 3år för mig. 550whp
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Toppackning som håller b230, (blocket tyvärr o-ring)640w
Du skrev att du aldrig efterdrog toppen. Det är inte där problemet ligger?
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
-
940 turbomannen
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 42
- Blev medlem: fre dec 25, 2009 1:37 pm
Re: Toppackning som håller b230, (blocket tyvärr o-ring)640w
Har MAxxEcu, Loggat lambda, och laddtryck osv av en ren slump när packningen small. och det såg bra ut. dock har ja ingen utrustning att mäta avgastrycket med.
Packningen ser ut som man klippt ur ca 5mm ur klämringen, alltså ett jämnt hål rakt ut i vattenkanalen.
Hmm, men om det vore problem med för mycket uppstick, hur kunde det då funka klockrent på mappningen? då ladd vi dessutom o,2 bar till.
Tack för alla er svar =)
mvh
Packningen ser ut som man klippt ur ca 5mm ur klämringen, alltså ett jämnt hål rakt ut i vattenkanalen.
Hmm, men om det vore problem med för mycket uppstick, hur kunde det då funka klockrent på mappningen? då ladd vi dessutom o,2 bar till.
Tack för alla er svar =)
mvh
Laddtrycksmissbrukare
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Toppackning som håller b230, (blocket tyvärr o-ring)640w
lägg upp loggen om det går så får vi se lamda, tändning och laddtryck, vatten temp och insugs temp.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
940 turbomannen
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 42
- Blev medlem: fre dec 25, 2009 1:37 pm
Re: Toppackning som håller b230, (blocket tyvärr o-ring)640w
Är lite rookie på "forat" här så vet inte hur man lägger upp. men får jag en mail så kan ja skicka till den. Dock måste man ladda hem m-tune (från maxxtunings sida) så filen går att läsa sen.
mvh
mvh
Laddtrycksmissbrukare
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Toppackning som håller b230, (blocket tyvärr o-ring)640w
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- J00r
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 408
- Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Toppackning som håller b230, (blocket tyvärr o-ring)640w
Finns cooperring till b230 nu, den HÅLLER;)
Jonas Almqvist
Re: Toppackning som håller b230, (blocket tyvärr o-ring)640w
För hög tändning låter det som. Lägg upp en bild på din tändmapp.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Re: Toppackning som håller b230, (blocket tyvärr o-ring)640w
ja när man ser såna här trådar så undrar man ju vad alla andra åker med som har mindre laddtryck och mer effekt ?
Re: Toppackning som håller b230, (blocket tyvärr o-ring)640w
Jag har bromsat 750hk 732nm i motorbänk med original elring packning och frästa spår i blocket 0.9 mm djupa som packningen sjunker ned i.använder sträckbultar.det gäller att alla ytor är plana och fräscha.provade med guetze packningen men den var för hård för att sjunka ned i skåran.volvo b230 16v motor 1.85 bar

http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
-
940 turbomannen
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 42
- Blev medlem: fre dec 25, 2009 1:37 pm
Re: Toppackning som håller b230, (blocket tyvärr o-ring)640w
Är lätträknade på forumet som har det med 8v.., finns en till 8v som ja vet som lämnar 30whp mer än min på samma ladd.StefanM skrev:ja när man ser såna här trådar så undrar man ju vad alla andra åker med som har mindre laddtryck och mer effekt ?
16v däremot finns, men det är en annan femma. =p
Laddtrycksmissbrukare
-
940 turbomannen
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 42
- Blev medlem: fre dec 25, 2009 1:37 pm
Re: Toppackning som håller b230, (blocket tyvärr o-ring)640w
problemet verkat löst nu och bilen fungerar., hade det varit fel i mappen skulle den gått sönder i bänken redan, så det utesluter ja. Plus att han som mappat skulle jag vilja påstå är en av Sveriges bästa utan att överdriva.
Har pratat med diverse motorgurus nu och kommit fram till att mitt ras berodde på att ja inte efterdrog toppen..
Satte ihop maskin nu med samma grejer, fast arp bultat och efterdrog. Herregud, va det gick att efterdra bara dagen efter (ca 40min varmkörning och sen svalnat av).
Så uppenbarligen sätter sig toppackningen ganska mkt över o-ringningen så därav är efterdra ett måste!
Återkommer här på tråden efter ja dragit några riktiga fullgas"pull"..
tack för all hjälp och tips. trevlig midsommar!
Har pratat med diverse motorgurus nu och kommit fram till att mitt ras berodde på att ja inte efterdrog toppen..
Satte ihop maskin nu med samma grejer, fast arp bultat och efterdrog. Herregud, va det gick att efterdra bara dagen efter (ca 40min varmkörning och sen svalnat av).
Så uppenbarligen sätter sig toppackningen ganska mkt över o-ringningen så därav är efterdra ett måste!
Återkommer här på tråden efter ja dragit några riktiga fullgas"pull"..
tack för all hjälp och tips. trevlig midsommar!
Laddtrycksmissbrukare