precision 6266, vilket avgashus

Diskussioner för erfaret folk
Arn87
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: sön jul 01, 2012 3:01 pm
Ort: Katrineholm

Re: precision 6266, vilket avgashus

Inlägg av Arn87 »

Okej. Vill gärna veta varför ni tror att det är något annat än turbon. Vad kan det annars vara? Kammen ska dra till över sju om det inte blivit något fel när dom slipade den.

Frågar inte för att vara dryg utan vill ha förslag på vad det kan vara.

Turbon blev extremt varm väldigt fort också. Vi hade ingen avgastemp men hade en turbomössa på som ska klara över 1000 grader och den är helt sönderbränd.
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: precision 6266, vilket avgashus

Inlägg av jacobson_se »

Om allt annat är rätt och motorn ska dra till 7000 men att turbon begränsar så borde du iallafall ha nästan 500 hk vid 6500. Mängden luft som går åt att producera en given effekt är samma oavsett vid vilket varvtal det är. (Om vi bortser från förluster).
Vad har du för grenrör och insug.
Vad hade ni för temperatur i bromsrummet?
Användarvisningsbild
Erik N
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 21, 2005 1:12 pm
Ort: Piteå

Re: precision 6266, vilket avgashus

Inlägg av Erik N »

Låter som att förbränningen är i grenröret ifall du bränt upp en turbomössa, strobba tändningen och kolla i sprutet så det stämmer i verkligheten.
Svetsar och skruvar i det mesta

Erik Norrman Piteå
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6090
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: precision 6266, vilket avgashus

Inlägg av Steve »

Och mäta upp vars du har TDC, originalmarkeringen brukar inte va mycke att gå efter
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Pitabroed
För mycket laddtryck
Inlägg: 109
Blev medlem: ons apr 18, 2012 8:50 pm

Re: precision 6266, vilket avgashus

Inlägg av Pitabroed »

Känns som att det kan vara för låg tändning
Arn87
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: sön jul 01, 2012 3:01 pm
Ort: Katrineholm

Re: precision 6266, vilket avgashus

Inlägg av Arn87 »

jacobson_se skrev:Om allt annat är rätt och motorn ska dra till 7000 men att turbon begränsar så borde du iallafall ha nästan 500 hk vid 6500. Mängden luft som går åt att producera en given effekt är samma oavsett vid vilket varvtal det är. (Om vi bortser från förluster).
Vad har du för grenrör och insug.
Vad hade ni för temperatur i bromsrummet?
Okej, grenröret är ett rostfritt från cp service, sen är det originalinsug och 2,5" tryckrör.
Den kördes i bänken i lördags så det var gaska varmt säkert upp emot 25 grader men han hade en riktigt stor fläkt som blåste.
Arn87
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: sön jul 01, 2012 3:01 pm
Ort: Katrineholm

Re: precision 6266, vilket avgashus

Inlägg av Arn87 »

Erik N skrev:Låter som att förbränningen är i grenröret ifall du bränt upp en turbomössa, strobba tändningen och kolla i sprutet så det stämmer i verkligheten.
Tack för tipset. ska kolla det mer noga.
Arn87
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: sön jul 01, 2012 3:01 pm
Ort: Katrineholm

Re: precision 6266, vilket avgashus

Inlägg av Arn87 »

Steve skrev:Och mäta upp vars du har TDC, originalmarkeringen brukar inte va mycke att gå efter
Det sitter ju en ny remskiva på som vi gjort egen markering på. Ska titta så det stämmer igen. Markeringen på kåpan är väldigt tvetydlig hur man ska titta på den.
Arn87
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: sön jul 01, 2012 3:01 pm
Ort: Katrineholm

Re: precision 6266, vilket avgashus

Inlägg av Arn87 »

Pitabroed skrev:Känns som att det kan vara för låg tändning
Ja det kanske kan vara så att det inte är uppmärkt helt korrekt. Första pullen i bänken gav 300whp vid 1,8 bar. Vi ökade sidan stegvis laddet till ca 2,25 bar och då gav den straxt över 400whp. Sen ställde han på tändningen till 26 grader och ökade effekten ca 100hk.
Han sa själv att han blev förvånad över hur mycket tändning motorn ville ha.
wallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 139
Blev medlem: lör apr 21, 2007 9:07 am
Ort: göteborg

Re: precision 6266, vilket avgashus

Inlägg av wallin »

finns det inget papper på bänkningen som man kan få se på
Arn87
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: sön jul 01, 2012 3:01 pm
Ort: Katrineholm

Re: precision 6266, vilket avgashus

Inlägg av Arn87 »

wallin skrev:finns det inget papper på bänkningen som man kan få se på
Om du/ni går in på facebook och söker på M/T Racing så hittar ni en bild på bilen och bromspapper.
Brains
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: lör dec 10, 2011 7:35 pm

Re: Sv: precision 6266, vilket avgashus

Inlägg av Brains »

Bild
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: precision 6266, vilket avgashus

Inlägg av Daniel 850 »

de finns ingen graf på hur laddtryck ser ut när ni bromsade?

mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Pitabroed
För mycket laddtryck
Inlägg: 109
Blev medlem: ons apr 18, 2012 8:50 pm

precision 6266, vilket avgashus

Inlägg av Pitabroed »

Tändning kombinerat med insugstemp är möjlig orsak, låg tändning ger en satans värme utan effekt, som hjälper till att värma insugstempen. Bromsade min 450whp maskin i måndags med 30-35 i bromsrummet, och min temp var inte alls så hög. Har en 600x300x76 kina ic.
Så strobba så verkligen tändningen är där den ska. Vad är det för sprut och tändning föressten?
Arn87
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: sön jul 01, 2012 3:01 pm
Ort: Katrineholm

Re: precision 6266, vilket avgashus

Inlägg av Arn87 »

Ja det kanske kan vara tändningen då. Får hoppas på det :)
Det är vems 3,6 med vagspolar till tändningen. Körs på wastefire eller va det heter när den ger gnista på två cylindrar samtidigt för jag har ingen kamsynk.
Skriv svar