precision 6266, vilket avgashus
precision 6266, vilket avgashus
Tja, i helgen mappade jag min Volvo 940 till 512whp men det blir väldigt varmt och effekten sjunker till nästan hälften vid 7000 varv.
Motorn är en B230 på 2,5 liter och en 8v topp. Turbon jag körde på var en Holset Hx super40 t3.
Nu vill jag byta turbo för att få snyggare kurva och få ner värmen. Funderar då på en Precision 6266 men vet inte vilket avgashus jag ska ha. Det ska vara singel entry så antingen t3 med avgashus ,82 och 3" ut eller t4 med avgashus ,96 och 3,5" ut. Vill ha ca 550-600motorhästar på e85. Vilket avgashus tror ni blir bäst?
Motorn är en B230 på 2,5 liter och en 8v topp. Turbon jag körde på var en Holset Hx super40 t3.
Nu vill jag byta turbo för att få snyggare kurva och få ner värmen. Funderar då på en Precision 6266 men vet inte vilket avgashus jag ska ha. Det ska vara singel entry så antingen t3 med avgashus ,82 och 3" ut eller t4 med avgashus ,96 och 3,5" ut. Vill ha ca 550-600motorhästar på e85. Vilket avgashus tror ni blir bäst?
-
- För mycket laddtryck
Re: precision 6266, vilket avgashus
Då är den väl onödigt stor? De bromsar ca700 hjulhästar på dem.
Håkan Foldefors
Ja kanske men min nuvarande turbo ska på papper va god för 700hk o den är bottnade på ca 560-570hk i motorn. Jag är inte jätteduktig på det här men många säger att 8v är väldigt oeffektivt så därför går det åt väldigt mycket bränsle och luft. Vilket i mitt huvud borde ge mycket avgaser. Kanske därför min turbo nu bottnar så tidigt? med Hx super40n har jag ca 2,2bars laddtryck vid 4200-4300 varv.
Ge mer info ang bromsning, kurva? Spec på motorn? laddtryck? Insugstemp? Hur såg ni att den bottna? Vilket avgashus? Spridare? Konstigt avgassystem?
Känns som det är nått annat fel än turbon om den nu inte är pajj?
Min turbo en standard hx40 gav 505whp vid 1,7bars tryck på min cossie. Hade problem att turbon inte vakna, visade sig att jag ställde insugskammen fel. Efter det rättades till svarade turbon 1500rpm tidigare typ.
Dem trivs ju bäst på 2+bar så jag tror det är nått annat som strular för dig än just modellen på turbon.
Min turbo en standard hx40 gav 505whp vid 1,7bars tryck på min cossie. Hade problem att turbon inte vakna, visade sig att jag ställde insugskammen fel. Efter det rättades till svarade turbon 1500rpm tidigare typ.
Dem trivs ju bäst på 2+bar så jag tror det är nått annat som strular för dig än just modellen på turbon.
Spontant känns det som du borde vrida upp kammen för mer mos på toppen.
Vad kör du med för kam?
Har sett holset hx40 aggregat som presterat bättre än precision aggregaten.
Vad kör du med för kam?
Har sett holset hx40 aggregat som presterat bättre än precision aggregaten.
Kurvan ser inte så rolig ut, vid 4600 varv ger motorn 771nm på hjulen och vid 7000 varv motorn 380nm på hjulen vid 2,25barerki87 skrev:Ge mer info ang bromsning, kurva? Spec på motorn? laddtryck? Insugstemp? Hur såg ni att den bottna? Vilket avgashus? Spridare? Konstigt avgassystem?
Vid 4800 varv ger motorn 512whp och vid 7000varv ger motorn 370whp vid 2,25bar.
Motorn är en B230 med oljekylning, borrad till 96.5. Marinvev, k1 stakar, je kolvar (viktat och balanserat) 531 topp, portad, urtagna förbränningsrum, 38/46 rostfria ventiler med dubbla fjädrar, enem v16 kam.
Insugstempen såg helt åt helvete ut också, 72c var vi uppe på som mest, så intercoolern måste också bytas.
Ska jag vara ärlig så vet jag inte vilket avgashus det är, köpt på en lokal trimfirma som sa att den skulle räcka. Det jag vet är att det är t3 och egentligen twin entry men skiljeväggen är bortslippad till ca 5 cm ner. Jag har singel entry grenrör så det lär ju heller inte vara optimalt att ha det avgashuset?
Spridarna är bosch 1680cc högohm. Dom gick på ca 90% vid 2.3bars laddtryck.
Avgasystyemet är 3", ingen katt och bara en dämpare. 3,5" downpipe.
Vi testade att ställa om kammen men kurvan såg likadan ut den ändrade sig bara i att den kom lite tidigare men dog också tidigare. eller kom senare och dog av lite senare men det handlade om ca 200varv. insugstempen ökade bara när vi vred på kammen.
Och de är en äkta hx40? de vore fint å veta vilket avg.hus
-
- För mycket laddtryck
Ja det ä en äkta super hx40. Men vet inte hur jag ska få fram vilket avgashus det är. Går det att mäta?stecka skrev:Och de är en äkta hx40? de vore fint å veta vilket avg.hus
Jo jag förstår att mycket av problemet är insugstempen men kan verkligen den stå för att effekten halveras? Tänker en kombination av dålig intercooler och för litet avgashus?Big Al skrev:Det är insugstempen som är problemet, som jag ser det.
Att byta turbo kommer inte att hjälpa.
72C är påtok för högt! Byt IC så ska du få se på en helt annan maskin.
Har nu beställt en ny intercooler av ppf iaf. Den gamla var en modellanpassad från KL.
Ska kolla det mer noggrannt men den höll laddtrycket vad jag förstod iafvinkelkapen skrev:Läckage i tryckrör/dumpventil?
ja troligtvis är det 16 men som sagt vet jag inte hur man mäter det.
Tror jag byter turbo iaf då jag ändå måste mappa om när jag byter intercooler, tryckrör mm. Hade orginaltryckrör nu och på nya intercoolern är det 3" så bygger om det också.
Så det får bli Precision 6266 t3 med avgashus 0,82.
Så har en super hx40 till salu. har bara gått ca 10 pull i bänken.
Tror jag byter turbo iaf då jag ändå måste mappa om när jag byter intercooler, tryckrör mm. Hade orginaltryckrör nu och på nya intercoolern är det 3" så bygger om det också.
Så det får bli Precision 6266 t3 med avgashus 0,82.
Så har en super hx40 till salu. har bara gått ca 10 pull i bänken.
-
- För mycket laddtryck
Rent spontant så känns det som att det är något annat än turbon som begränsar i första hand.
Du har Max effekt vid 4800 nu och tappar mycket till 7000.
Vid vilket varv hade tänkt att få max effekt?
/christer
Du har Max effekt vid 4800 nu och tappar mycket till 7000.
Vid vilket varv hade tänkt att få max effekt?
/christer