Sida 2 av 3
Re: precision 6266, vilket avgashus
Postat: ons jul 09, 2014 8:41 pm
av Arn87
Okej. Vill gärna veta varför ni tror att det är något annat än turbon. Vad kan det annars vara? Kammen ska dra till över sju om det inte blivit något fel när dom slipade den.
Frågar inte för att vara dryg utan vill ha förslag på vad det kan vara.
Turbon blev extremt varm väldigt fort också. Vi hade ingen avgastemp men hade en turbomössa på som ska klara över 1000 grader och den är helt sönderbränd.
Re: precision 6266, vilket avgashus
Postat: ons jul 09, 2014 9:17 pm
av jacobson_se
Om allt annat är rätt och motorn ska dra till 7000 men att turbon begränsar så borde du iallafall ha nästan 500 hk vid 6500. Mängden luft som går åt att producera en given effekt är samma oavsett vid vilket varvtal det är. (Om vi bortser från förluster).
Vad har du för grenrör och insug.
Vad hade ni för temperatur i bromsrummet?
Re: precision 6266, vilket avgashus
Postat: ons jul 09, 2014 10:25 pm
av Erik N
Låter som att förbränningen är i grenröret ifall du bränt upp en turbomössa, strobba tändningen och kolla i sprutet så det stämmer i verkligheten.
Re: precision 6266, vilket avgashus
Postat: ons jul 09, 2014 10:40 pm
av Steve
Och mäta upp vars du har TDC, originalmarkeringen brukar inte va mycke att gå efter
Re: precision 6266, vilket avgashus
Postat: ons jul 09, 2014 11:32 pm
av Pitabroed
Känns som att det kan vara för låg tändning
Re: precision 6266, vilket avgashus
Postat: tor jul 10, 2014 8:32 am
av Arn87
jacobson_se skrev:Om allt annat är rätt och motorn ska dra till 7000 men att turbon begränsar så borde du iallafall ha nästan 500 hk vid 6500. Mängden luft som går åt att producera en given effekt är samma oavsett vid vilket varvtal det är. (Om vi bortser från förluster).
Vad har du för grenrör och insug.
Vad hade ni för temperatur i bromsrummet?
Okej, grenröret är ett rostfritt från cp service, sen är det originalinsug och 2,5" tryckrör.
Den kördes i bänken i lördags så det var gaska varmt säkert upp emot 25 grader men han hade en riktigt stor fläkt som blåste.
Re: precision 6266, vilket avgashus
Postat: tor jul 10, 2014 8:33 am
av Arn87
Erik N skrev:Låter som att förbränningen är i grenröret ifall du bränt upp en turbomössa, strobba tändningen och kolla i sprutet så det stämmer i verkligheten.
Tack för tipset. ska kolla det mer noga.
Re: precision 6266, vilket avgashus
Postat: tor jul 10, 2014 8:35 am
av Arn87
Steve skrev:Och mäta upp vars du har TDC, originalmarkeringen brukar inte va mycke att gå efter
Det sitter ju en ny remskiva på som vi gjort egen markering på. Ska titta så det stämmer igen. Markeringen på kåpan är väldigt tvetydlig hur man ska titta på den.
Re: precision 6266, vilket avgashus
Postat: tor jul 10, 2014 8:39 am
av Arn87
Pitabroed skrev:Känns som att det kan vara för låg tändning
Ja det kanske kan vara så att det inte är uppmärkt helt korrekt. Första pullen i bänken gav 300whp vid 1,8 bar. Vi ökade sidan stegvis laddet till ca 2,25 bar och då gav den straxt över 400whp. Sen ställde han på tändningen till 26 grader och ökade effekten ca 100hk.
Han sa själv att han blev förvånad över hur mycket tändning motorn ville ha.
Re: precision 6266, vilket avgashus
Postat: tor jul 10, 2014 10:04 am
av wallin
finns det inget papper på bänkningen som man kan få se på
Re: precision 6266, vilket avgashus
Postat: tor jul 10, 2014 10:27 am
av Arn87
wallin skrev:finns det inget papper på bänkningen som man kan få se på
Om du/ni går in på facebook och söker på M/T Racing så hittar ni en bild på bilen och bromspapper.
Re: Sv: precision 6266, vilket avgashus
Postat: tor jul 10, 2014 1:39 pm
av Brains
Re: precision 6266, vilket avgashus
Postat: tor jul 10, 2014 3:23 pm
av Daniel 850
de finns ingen graf på hur laddtryck ser ut när ni bromsade?
mvh Wigge
precision 6266, vilket avgashus
Postat: tor jul 10, 2014 4:25 pm
av Pitabroed
Tändning kombinerat med insugstemp är möjlig orsak, låg tändning ger en satans värme utan effekt, som hjälper till att värma insugstempen. Bromsade min 450whp maskin i måndags med 30-35 i bromsrummet, och min temp var inte alls så hög. Har en 600x300x76 kina ic.
Så strobba så verkligen tändningen är där den ska. Vad är det för sprut och tändning föressten?
Re: precision 6266, vilket avgashus
Postat: tor jul 10, 2014 6:42 pm
av Arn87
Ja det kanske kan vara tändningen då. Får hoppas på det

Det är vems 3,6 med vagspolar till tändningen. Körs på wastefire eller va det heter när den ger gnista på två cylindrar samtidigt för jag har ingen kamsynk.