Volvo 245 ''2.5tdi''

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Tobbson
Lite mer laddtryck

Re: Volvo 245 ''2.5tdi''

Inlägg av Tobbson »

140 såklart :hihi: , ja det är kodad nyckel men det är bara att ta med imobilizer dosan, ringen runt nyckeln som läser av nyckeln och sen tejpar du fast nyckeln i ringen och kopplar in ström till boxen från 245 original tändningslås. Du behöver gaspedalen eftersom den är elektrisk på Audin, någon signal från hastighetsmätaren har inte vi kopplat in iaf.
Användarvisningsbild
PontusJohansson
För mycket laddtryck

Inlägg av PontusJohansson »

Tobbson skrev:140 såklart :hihi: , ja det är kodad nyckel men det är bara att ta med imobilizer dosan, ringen runt nyckeln som läser av nyckeln och sen tejpar du fast nyckeln i ringen och kopplar in ström till boxen från 245 original tändningslås. Du behöver gaspedalen eftersom den är elektrisk på Audin, någon signal från hastighetsmätaren har inte vi kopplat in iaf.
Haha ja så kan man ju faktiskt göra :thumbright: jajust gaspedalen var det oxå ja, men de borde nog gå ganska smärtfritt! Köpte en Haynes repbok för audi 100 idag så nu har jag ett elschema.
Användarvisningsbild
PontusJohansson
För mycket laddtryck

En sista bild på d24an i volvo!
Bild

Motor och låda ur plockad.
Bild

D24ans oljepickup monterad på audi motorn och kortad 9cm
Bild

Och riktad, vart tyvärr inte svetsad idag då gasen tog slut :?
Bild

Tråget är inlämnad på skolan för rengöring, hunnit samla på sig en hel del olja, diesel och grus under sina 40000mil! Får tillbaka det imon så är väl tänkt att få det kortat under helgen. Någon i umeå trakten som är duktig på att svetsa aluminium och har lust att svetsa tråget åt mig?
Användarvisningsbild
PontusJohansson
För mycket laddtryck

Nu är tråget klart och på plats! Bilder kommer nån gång då jag har tillgång till dator, min har sagt upp sig.

Dock har jag stött på ett problem, jag kan inte använda mig av audins svänghjul och tryckplatta då de bygger bakåt för mycket. Och d24ans svänghjul saknar "triggerskiva" för varvtalsgivaren. Hur löser jag det? Har läst nånstans att tdi från 850/v70 har den givaren i framkant på motorn, någon som kan bekräfta det? Isf kanske man kan använda sig av volvons grejer.
Eller om den inte läser av vart motorn står utan bara talar om vevaxelhastighet så är det ju lätt att göra en egen triggerskiva.
Björn/242power
För mycket laddtryck

Re: Volvo 245 ''2.5tdi'' svänghjul problem

Inlägg av Björn/242power »

Trevligt bygge :). Angående givaren så sitter den i blocket på motorerna och läser av en skiva på vavaxeln.

Hade själv en d5252t från en 850 i en gammal audi 100 diesel från första halvan av 80 talet och jag körde utan turbo och med en hemmapulad mekanisk pump med d20ns innehåll i ett pumphus från en gammal ford express 1,8 d jag hade även varit och muppat i varvtalsregulatorn så motorn varvade nog bortåt 7000.. Och svartrök ganska friskt gjorde den oxå. Men ändå drog den inte mer än 0,66-0,67 när man låg i 120 landsväg, bör även nämna att utväxlingen inte var den bästa på den bilen då det varvade sjukt mkt i 120 och bilens toppfart var runt 150-165. Och i den hastigheten varvade det så sjukt mycket att man trodde motorn skulle sprängas vilken sekund som helst.

Lycka till med bygget :thumbright:
volvo 242 DL 2,5 ;)
Användarvisningsbild
PontusJohansson
För mycket laddtryck

Det är fler som sagt att givaren sitter på blocket och läser av veven mellan 4ans och 5ans cylinder, men så är det inte på den här. Här sitter det en givare som läser av svänghjulet!

Men jag hittade en lösning så jag kunde använda audins svänghjul, anledningen till att volvo lådan inte nådde fram till motorn var för att ingående axel till växellådan är kortare på audi än på volvo. Audins axel når bara fram till svänghjulet och volvons ska gå igenom svänghjulet och gå in i veven där den sitter i ett lager.
Så jag fick svarva ur svänghjulet och montera lager i veven.

Bild

Så här blev det.

Bild

Eftersom audi körde med 240mm lamell och volvo endast 215mm så fick jag försöka hitta en annan lamell. Hade helst kört med en vanlig lamell men hittade bara sinter lameller som hade rätt mått så då fick de en 6-puckad sinter från CustomParts Service. Så nu borde kopplingen fungera bra tycker jag!

Bild

Och så här vart tråget, kortat ca 9cm och dit svetsat en olje-retur från vevhusvent-oljeseparatorn som den så fint heter.

Bild

Bild

Lyfte i motorn i bilen idag, dock tar oljefiltret i styrväxeln så jag ska beställa en filterflyttar-sats nu ikväll!

Bild

Ni får ursäkta eventuella stavfel och konstiga formuleringar, jag är på tok för trött för det här just nu :shock:

Ha de bra!
Björn/242power
För mycket laddtryck

Inlägg av Björn/242power »

Har en filterförflyttare från d5252t som du får billigt ;-)
volvo 242 DL 2,5 ;)
Användarvisningsbild
PontusJohansson
För mycket laddtryck

Har redan fått hem en från kg trimning, tack ändå! :)
Skriv svar