Volvo 245 ''2.5tdi''

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
PontusJohansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: tis nov 08, 2011 9:38 pm
Ort: Borlänge/Vännäs

Volvo 245 ''2.5tdi''

Inlägg av PontusJohansson »

Tjenare, tänkte starta en projekttråd om volvon min! Planen är enkel, få en bruksbil med bra bränsleförbruking och komfort! Kanske inte riktigt passar in här bland alla superbyggen men jag gör ett försök ändå. Vet att de finns mycket kunnigt folk här som kan hjälpa mig lite på traven!

Bilen är en volvo 245 original diesel från 1980, 6 ägare ink mig och lite drygt 40000mil på mätarn!

Lite info: Samma ägare från 86 tills oktober 2014. Då en grabb från ö-vik köpte den, besiktade sen sålde till mig. Bilen lackerades på slutet av 90-talet sen vart den ståendes i en lada nått år senare. Där har den stått tills i somras!

Riktigt fin invändigt men de har börjat krypa fram lite ytrost på skärmkanter och lite rost under, men inget som bess klagade på. jag köpte den för jag trodde att den skulle vara billig i drift men nejdå, när den väl startar så drar den då närmare 1.5l/milen. Så jag har suttit och kollat efter andra lämpliga motorer att byta till. Var först inne på merca diesel då jag var riktigt nöjd med min w116 med en 250d i, startade jämt och gick billigt oavsett körstil. Men då är är det ju lite jobb innan man har fått den att passa i 245an. Sen funderade jag på nyare d24 från 940, men bränsleförbrukningen är ju inte den bästa på dom så jag vart sugen på audis 2.5 tdi motorer då dom går billigt och bra. Och jag kan använda original växellåda då det är samma infästning mot motorn som på d24.

Så jag fick tag på en billig audi 100 2.5 tdi som ska få agera motordonator!
Bild

Projektet drar igång efter nyår men lägger ut en tråd redan nu då jag har lite frågor som jag hoppas kunna få svar på!

Dieselpumpen på audin är ju elektronisk, är det värt att flytta över all el och få det att fungera eller ska man montera mekanisk pump från transporter t4 2.4d? Har tänkt byta turbo, montera ic och testa på vatten insprutning.Hur fungerar det med vatten insprutning? Finns det nån hemsida/tråd med info?

Kom gärna med tips och kritik!

Mvh Pontus!
Senast redigerad av PontusJohansson den fre feb 20, 2015 12:49 am, redigerad totalt 2 gång.
simlar
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: lör jan 12, 2013 9:21 pm
Ort: Luleå

Re: Volvo 245 ''2.5tdi''

Inlägg av simlar »

Låter som ett kul projekt :)

Har väldigt liknande planer själv då jag har en komplett 2,5TDI-motor från en Audi 100 -94 liggandes och en -83as 245a som bruksbil. Men det motorbytet lär inte bli förrän till våren/sommaren, B23an som sitter i drar ändå inte så fasligt mycket soppa (1,14L/mil blandat med gasglad körstil).

Har också funderat på att bygga om den elektroniska pumpen till mekanisk för att kunna försimpla elsystemet till motorn för enklare montering.
Efter tips från en annan medlem här på forumet så har jag googlat lite på m-tdi vilket gett mig några tips, har dock inte riktigt kommit fram till vilken dieselpump som är lämpligast att använda för ombyggnation.

Kan länka lite jag hittat (dock handlar det mesta om mTDI på VAG dieselfyra och inte dieselfemma):
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?p=3868551
http://forum.andre-citroen-club.de/show ... osch-Pumpe
http://www.typ2-klubben.com/index.php/k ... nvertering
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=43793
http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... f&start=90
http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=9598.15

Går att köpa färdig mTDI-pump för 1899$, men det är ju lite saftigt och kräver många mils körande innan den betalat av sig.
http://advancedautomotion.com/shop/prod ... cts_id/109
Projektbil 1: Volvo 360 GLT -88 OM604, E36-framvagn, 240-bakvagn "Gatbil/busbil"
Projektbil 2: Volvo 244 DL -75 M51D25 "Glidarbil"
Bruksbil: VW Amarok -14
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Volvo 245 ''2.5tdi''

Inlägg av Dennis M »

Har den bosch ve pump som är helt mekanisk?
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: Volvo 245 ''2.5tdi''

Inlägg av W108 »

Jag kommer följa det här slaviskt. Jag tror vi är i minoritet här på forat, men det finns säkert ett gäng som ser låg förbrukning som ett lika stort och intressant ämne som hög effekt.

Rätt motor i rätt bil typ...
Hur snålt tror du du kommer att kunna köra en tegelsten blandad förbrukning?
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Re: Volvo 245 ''2.5tdi''

Inlägg av AntonD »

kommer följa tråden :thumbright:
vatteninsprutning är väl lite mindre simpelt än en intercooler. det är ju en fördel sen också om vattnet inte fryser när det blir kallt :) på skotrar har jag sett de kör med metanol, någon slags spritblandning måste du ju få till.
*hjärnsläpp, glömde när jag svamlade om vatteninsprutning att det är en diesel. har ingen aning om hur metanol lirar med diesel?
Användarvisningsbild
PontusJohansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: tis nov 08, 2011 9:38 pm
Ort: Borlänge/Vännäs

Re: Volvo 245 ''2.5tdi''

Inlägg av PontusJohansson »

simlar skrev:Låter som ett kul projekt :)

Har väldigt liknande planer själv då jag har en komplett 2,5TDI-motor från en Audi 100 -94 liggandes och en -83as 245a som bruksbil. Men det motorbytet lär inte bli förrän till våren/sommaren, B23an som sitter i drar ändå inte så fasligt mycket soppa (1,14L/mil blandat med gasglad körstil).

Har också funderat på att bygga om den elektroniska pumpen till mekanisk för att kunna försimpla elsystemet till motorn för enklare montering.
Efter tips från en annan medlem här på forumet så har jag googlat lite på m-tdi vilket gett mig några tips, har dock inte riktigt kommit fram till vilken dieselpump som är lämpligast att använda för ombyggnation.

Kan länka lite jag hittat (dock handlar det mesta om mTDI på VAG dieselfyra och inte dieselfemma):
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?p=3868551
http://forum.andre-citroen-club.de/show ... osch-Pumpe
http://www.typ2-klubben.com/index.php/k ... nvertering
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=43793
http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... f&start=90
http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=9598.15

Går att köpa färdig mTDI-pump för 1899$, men det är ju lite saftigt och kräver många mils körande innan den betalat av sig.
http://advancedautomotion.com/shop/prod ... cts_id/109
Tackar för bra länkar! Jag ska ta och läsa på mer om dehär med mTDI pumpar. Är nästan helt rudis när det gäller diesel :)
Dennis M skrev:Har den bosch ve pump som är helt mekanisk?
Nej den är elektronisk!
W108 skrev:Jag kommer följa det här slaviskt. Jag tror vi är i minoritet här på forat, men det finns säkert ett gäng som ser låg förbrukning som ett lika stort och intressant ämne som hög effekt.

Rätt motor i rätt bil typ...
Hur snålt tror du du kommer att kunna köra en tegelsten blandad förbrukning?
Läste nånstans att enligt audi ska den dra 0,67(blandat eller långkörning vet jag ej men antar lång). Så i volvon som är nästan 200kg lättare men sämre utväckling och säkert sämre aerodynamik så kommer den nog att dra lite mer än 0.67! Jag är nöjd ifall den drar mindre än 0,75 lång :)
AntonD skrev:kommer följa tråden :thumbright:
vatteninsprutning är väl lite mindre simpelt än en intercooler. det är ju en fördel sen också om vattnet inte fryser när det blir kallt :) på skotrar har jag sett de kör med metanol, någon slags spritblandning måste du ju få till.
*hjärnsläpp, glömde när jag svamlade om vatteninsprutning att det är en diesel. har ingen aning om hur metanol lirar med diesel?
Kul att höra! :D
Intercooler kommer de att bli men jag är intresserad av vatteninsprutning pga att eventuellt få lite tidigare laddtryck med hjälp av vattenångan! Men de är inte prio ett, först ska motorn sitta på plats och fungera riktigt, sen kommer jag öka effekten lite men ändå försöka behålla en bra bränsleförbrukning.


Någon som har tips på hur man laddar upp bilder smidigast? Har bara använt tinypic.com förut men de tar så lång tid ifall man ska ladda upp flera bilder :thumbdown:
Gregerr
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: tis mar 17, 2009 4:59 pm
Ort: Sälen

Re: Volvo 245 ''2.5tdi''

Inlägg av Gregerr »

Jag brukar använda forumbilder.se. Super enkelt och smidigt.
Dock har jag inte en aning om hur länge dom finns kvar där.
Har fått för mig att dom kanske tas bort efter ett tag.
Jag har bara använt till säljes annonser.

Smart bygge!
Kommer att följas :thumbright:
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Volvo 245 ''2.5tdi''

Inlägg av Dennis M »

Finns det mekaniska ve pumpar på äldre varianter av motorn? Jag hade en Peugeotdiesel med sån pump och den var lätt att modifiera och gick som ett skott! Jag var överraskad vilken respons det gick att få, ungefär som en bensinmotor.

Det du behöver i turboväg är en gt20 från tex. Transit utan vgt så får du både hästar och tidigt ladd.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Volvo 245 ''2.5tdi''

Inlägg av dundersmurfen »

Har pillat lite med vag 4or, både mek och el pumpar.. Elpumparna är som regel grövre internt, större element och så..

Det är inte så svårt att göra en simpel styrning till elpumparna om man vill. Då får man ju nästan inbyggd cruiescontrol och mycket fina justeringsmöjligheter.

Man kommer undan med någon sida kod och några hundra i delar om man snålar
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
PontusJohansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: tis nov 08, 2011 9:38 pm
Ort: Borlänge/Vännäs

Re: Volvo 245 ''2.5tdi''

Inlägg av PontusJohansson »

Dennis M skrev:Finns det mekaniska ve pumpar på äldre varianter av motorn? Jag hade en Peugeotdiesel med sån pump och den var lätt att modifiera och gick som ett skott! Jag var överraskad vilken respons det gick att få, ungefär som en bensinmotor.

Det du behöver i turboväg är en gt20 från tex. Transit utan vgt så får du både hästar och tidigt ladd.
Har dålig koll på allt som har med VAG och diesel att göra, helt ny på detta. Men har hört att äldre audi 100 har en diesel motor som kallas D20, den ska ha mekanisk pump men vet inte om den levererar nog med diesel för en turbomotor. Var det en 5 cylindrig du hade? Peugeot har väl VAG diesel?
dundersmurfen skrev:Har pillat lite med vag 4or, både mek och el pumpar.. Elpumparna är som regel grövre internt, större element och så..

Det är inte så svårt att göra en simpel styrning till elpumparna om man vill. Då får man ju nästan inbyggd cruiescontrol och mycket fina justeringsmöjligheter.

Man kommer undan med någon sida kod och några hundra i delar om man snålar
Finns det nån ''guide'' till detta? Eller finns det någon som tar på sig att fixa sånna pumpar?
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Volvo 245 ''2.5tdi''

Inlägg av Dennis M »

Nej peugeot gör egna dieslar, de är väl äldsta dieseltillverkaren efter benz?

Ta ett kort på pumpen.
Användarvisningsbild
PontusJohansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: tis nov 08, 2011 9:38 pm
Ort: Borlänge/Vännäs

Re: Volvo 245 ''2.5tdi''

Inlägg av PontusJohansson »

Jahaja där ser man. Men borde en mekanisk pump från vw transporter t4 2.4d duga till en början? Tills man får tag på en fränare pump.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Volvo 245 ''2.5tdi''

Inlägg av Dennis M »

På pegga fyrorna så går det själv modda pumpen så den ger uppåt 180hk(90 orginal) så har du en liknande pump och fem cylindrar så bör du klara över 200hk men som sagt lägg gärna upp en bild på pumpen.
Tobbson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: mån feb 16, 2009 11:00 pm
Ort: Dalarna Venjan

Re: Volvo 245 ''2.5tdi''

Inlägg av Tobbson »

Jag och en kompis har satt i såna audi 5:or i både en 240 och en 945 och har man ett elschema och lite kunnande inom bilel så är det en smal sak att flytta över elen till nya bilen
Användarvisningsbild
PontusJohansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: tis nov 08, 2011 9:38 pm
Ort: Borlänge/Vännäs

Re: Volvo 245 ''2.5tdi''

Inlägg av PontusJohansson »

Dennis M skrev:På pegga fyrorna så går det själv modda pumpen så den ger uppåt 180hk(90 orginal) så har du en liknande pump och fem cylindrar så bör du klara över 200hk men som sagt lägg gärna upp en bild på pumpen.
Här har du några halvkassa bilder. Säg till om det är nått specifikt jag ska fota.


Bild

Bild

Bild

Tobbson skrev:Jag och en kompis har satt i såna audi 5:or i både en 240 och en 945 och har man ett elschema och lite kunnande inom bilel så är det en smal sak att flytta över elen till nya bilen
Låter ju bra. Vet du om det var 116 hästars eller 140? Och har du koll på om insprutningen är beroende av hastighets-signal, abs-signal eller kodad nyckel? Eller nått annat som kan ställa till det i en gammal 245a.


Nu är audi motorn ur och alla kablar i motorrummet är uppmärkt. Imorgon blir det att riva ut elen och boxar ur kupén.

Bild
Skriv svar