Bilen är en volvo 245 original diesel från 1980, 6 ägare ink mig och lite drygt 40000mil på mätarn!
Lite info: Samma ägare från 86 tills oktober 2014. Då en grabb från ö-vik köpte den, besiktade sen sålde till mig. Bilen lackerades på slutet av 90-talet sen vart den ståendes i en lada nått år senare. Där har den stått tills i somras!
Riktigt fin invändigt men de har börjat krypa fram lite ytrost på skärmkanter och lite rost under, men inget som bess klagade på. jag köpte den för jag trodde att den skulle vara billig i drift men nejdå, när den väl startar så drar den då närmare 1.5l/milen. Så jag har suttit och kollat efter andra lämpliga motorer att byta till. Var först inne på merca diesel då jag var riktigt nöjd med min w116 med en 250d i, startade jämt och gick billigt oavsett körstil. Men då är är det ju lite jobb innan man har fått den att passa i 245an. Sen funderade jag på nyare d24 från 940, men bränsleförbrukningen är ju inte den bästa på dom så jag vart sugen på audis 2.5 tdi motorer då dom går billigt och bra. Och jag kan använda original växellåda då det är samma infästning mot motorn som på d24.
Så jag fick tag på en billig audi 100 2.5 tdi som ska få agera motordonator!

Projektet drar igång efter nyår men lägger ut en tråd redan nu då jag har lite frågor som jag hoppas kunna få svar på!
Dieselpumpen på audin är ju elektronisk, är det värt att flytta över all el och få det att fungera eller ska man montera mekanisk pump från transporter t4 2.4d? Har tänkt byta turbo, montera ic och testa på vatten insprutning.Hur fungerar det med vatten insprutning? Finns det nån hemsida/tråd med info?
Kom gärna med tips och kritik!
Mvh Pontus!