Sida 2 av 4

Re: Manfreds 244 - Sugmotor

Postat: tor mar 05, 2015 9:17 am
av NikkO
Sänk tändningen, 37 grader låter som det är för mycket.

3.54 i bakaxeln och vad för låda har du?

Re: Manfreds 244 - Sugmotor

Postat: tor mar 05, 2015 9:23 am
av simpa_volvo
är väldigt stor skillnad på flöde i en 531 och en 530 så kan vara det som gör att den är lite slöare.

Re: Manfreds 244 - Sugmotor

Postat: tor mar 05, 2015 9:46 am
av Eckan
Det gäller att man har lite koll när man portar 530, jag har flödat flera som är sämre än en std topp trots portning och i vissa fall även större ventiler.

Mvh Erik

Re: Manfreds 244 - Sugmotor

Postat: tor mar 05, 2015 10:21 pm
av Manfred
Åker m47. Vad ska tändningen ligga på ungefär då?

Har spenderat dagen med att bygga klart grenröret och fått dit ett avgassystem.

Bild

På vägen hem från garaget så provar jag vad den går för, kör om en lastbil på trean, petar i fyran sen blåste jag topplockspackningen.

Vad kan det bero på? För hög tändning? Kass packning? En billig från folkraceshoppen så egentligen får jag skylla mig själv.

Kan toppen ha blivit skev nu? Ska riva imorgon och mäta upp den.


MVH

Re: Manfreds 244 - Sugmotor

Postat: tor mar 05, 2015 10:49 pm
av vebotrimmarn
packning från folkraceshop är de inge fel på :thumbright:

Re: Manfreds 244 - Sugmotor

Postat: tor mar 05, 2015 11:51 pm
av NikkO
m47, och 3.54 slutväxel, då förstår jag att den känns slö.

Re: Manfreds 244 - Sugmotor

Postat: fre mar 06, 2015 2:01 am
av Erland Cox
Har du provat med mindre fullt utslag på tändningen?
Över 35 grader ska du inte behöva.
Mina motorer nöjer sig med 32 grader.
Kan vara så att den spikat med så mycket tändning så att du blåst packningen.
244:an ser riktigt fin ut med de fälgarna.

Erland

Re: Manfreds 244 - Sugmotor

Postat: fre mar 06, 2015 11:07 am
av dundersmurfen
Tyvärr har det nog spikat så packningen gick.. Håller med Erland, 32 grader brukar bli lagom. Vad har du för lambda på fullgas?

Re: Manfreds 244 - Sugmotor

Postat: fre mar 06, 2015 1:11 pm
av Manfred
Erland: Har inte hunnit göra det än. Tack!

Dundersmurfen: Ja jag misstänker det. Har tyvärr ingen lambdamätare, fattig student som jag är. Men den svartryker lite på fullgas så jag tror inte den går för snålt.

Utbildar mig som bilmek och går lärling så jag kunde skaffa fram en packning snabbt genom praktikplatsen. Märket blev Victor Reinz då Elring inte fanns i lager. Ska byta den och ställa ner tändningen. Ska även byta till 3:91 axeln i helgen.

Tack för alla tips!

Mvh

Re: Manfreds 244 - Sugmotor

Postat: sön mar 08, 2015 12:47 pm
av Manfred
Det har definitivt spikat. Packningen var uttryckt på alla cylindrar. Dum som jag var när jag köpte ny packningen uppgav jag ju regnumret på bilen så när jag skulle byta så var det ju packnkng till en b21. Så jag bytte helt enkelt till b21an som satt i 242an och stoppad dit ny packning och 530 toppen.

Så nu är allt färdigt. Det ska tankas 98 i tanken och tändningen ska strobbas sen ska vi se vad den går för.



Edit: Fixade en bild också

Bild

Mvh

Re: Manfreds 244 - Sugmotor

Postat: sön mar 08, 2015 5:13 pm
av Magic thomsson
För säkerhetsskull kanske du ska kolla med 2 tändningslampor, när jag bromsa min 2150 rc bil trodde jag att jag hade tändningen på max 35 grader(det va vad jag ställt den på med min lampa) men enl lampan hos bromsaren stod den på 41 grader =0(. Men min spika inte så jag klarade mej =0).

Re: Manfreds 244 - Sugmotor

Postat: sön mar 08, 2015 8:12 pm
av Manfred
Jag har faktiskt kollat med två nu. En equus och en som sitter i ett stor instrument på verkstaden. Ställde den på 32grader och var ut och gasade. Sen blev treans vevstake externt monterad... Verkar som att lagret nypt. Så nu blir det motorbyte igen :)


Mvh

Re: Manfreds 244 - Sugmotor

Postat: sön mar 08, 2015 9:52 pm
av Manfred
Sådärja

Bild

Bild


De va den b21an de.


MVH

Re: Manfreds 244 - Sugmotor

Postat: mån mar 09, 2015 12:26 pm
av dundersmurfen
Hehe gött ladd ;)

Re: Manfreds 244 - Sugmotor

Postat: mån mar 09, 2015 1:06 pm
av dahla
Vem behöver turbo för att göra titthål i blocket? :)