Opel olympia rekord 1962 med volvo femma

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende

Re: Opel olympia rekord 1962 med volvo femma

Inlägg av blackadder »

Alltid bra med en kritisk granskning när man har beställt grejor ;)
Kul projekt, du verkar ha ordning och reda.
Användarvisningsbild
flubber_323
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av flubber_323 »

Det har vart mycket arbete på jobbet och lite arbete i garaget. men var bara tvungen att va ner en timme för att kolla på grenrörsdelarna och började kapa lite rörböjar. Endast en bild på början men fortsättning följer.obs svetsarna ser ut som skit . gasen är slut i svetsen så ska bara punkta ihop rören nu till en början.
Bild
Användarvisningsbild
flubber_323
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av flubber_323 »

blackadder skrev:Alltid bra med en kritisk granskning när man har beställt grejor ;)
Kul projekt, du verkar ha ordning och reda.
Hehe ja katten ska vara med på ett hörn och syna vad som sker med allt:)
Användarvisningsbild
flubber_323
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av flubber_323 »

Eftersom jag ska besikta bilen så hörde jag även av mig till en Sfro besiktningsman igår och presenterade mitt bygge. Han tyckte det lät som det var genomtänkt. Det blir ombyggt fordon, vilket gynnar mig. I och med avgaskraven och alla andra krav som bälte (vilket jag ska ha endå) samt skatten som bilen blivit fri ifrån skulle bli pånytt om det hade blivit amatörbyggt fordon.
Byggbesikningen skulle ske då jag hade alla delar och satt ihop ett rullande chassie. Sedan kan det givetvis bli yttligare besikning efter eventuella förbättringar eller ändringar.
De viktiga är nu att jag bygger rätt och att jag bygger av rätt delar och kvalitet.
Just nu letar jag rör till framvagnsstöttorna som ska bära upp bilens framvagn. Det som jag hört talas om är att man använder hydraulrör. men det finns ju som sagt lite olika dimensioner osv. vad gäller den saken annars ska det vara enligt boken, normaliserade rör med en sträckgräns på över 200-225N/mm2 och brottgräns på över 300-325n/mm2 och förlängningen över 10%.Godstjocklek bör väl vara över 2 mm? skall kontakta ett stålmagasin i Borlänge på måndag för att höra vad de har att erbjuda. Har ni erfarenheter om just den biten så dela gärna med er vart man kan få tag på sådanna rör med dessa krav.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende

Inlägg av Dennis M »

Var ska stöttorna sitta? Upp till a stolparna eller kryssa till golvet?
Användarvisningsbild
flubber_323
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av flubber_323 »

ja, en bit in från a stolparna sen stöttor neråt funderar jag på
Senast redigerad av flubber_323 den sön feb 22, 2015 12:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
flubber_323
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av flubber_323 »

Dennis M skrev:Var ska stöttorna sitta? Upp till a stolparna eller kryssa till golvet?
såhär hade jag tänkt mig Bild
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende

Inlägg av Dennis M »

Ska du ha bur?
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende

Inlägg av Dennis M »

Bild

Jag hade satt en stötta(röd) ner till framvagnsbalken för annars finns det inget som tar emot varken stötar eller vridande krafter.

Ska du ha mcperson så är även den gula stöttan att rekommendera för annars blir ju all belastning mitt på ett rör, tänk på att när man lyfter en lång balk eller rör så böjer det sig av sin egna vikt.

Ska du inte ha mcperson så kan man lika gärna ha klena fyrkantsprofiler(blå) som går rakt till en fyrkantig ram vari man sätter en plåt med ett hål för kylaren, då slipper man att luften passerar runt.

Går det använda orginal frontplåt och innerskärmar? det är nog det lättaste(lägst vikt) jämfört med att ha både ramverk och innerskärmar osv.

Vill du ha mcperson och samtidigt bli av med massa vikt så kan du dra nya rambalkar längre ner(om sfro godkänner) som ligger i rätt höjd för att fästa nedre bärarmarna i vilket nuvarande ramben garanterat inte gör.

Bild

Detta är ovanifrån, rött är torpeden och blåa är bärarmarna.

Så som motorrummet är orginal så är det som en öppen kartong sett ovanifrån, knappast starkt men om man kryssar enligt gult ut mot trösklarna så blir det jättestarkt, var de främre infästningarna blir beror ju förstås på utrymme.
Är det dåligt med utrymme så kan man ju sätt stöttor(bruna) i golvet på var sin sida om kardantunneln.

Dessa extrastag behöver inte vara grova och tunga, ta tex. en kartong och tejpa öppningen med ett kryss av maskeringstejp över och vridstyvheten ökar flera hundra procent!
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende

Inlägg av Dennis M »

Här är en bild på ett seven chassie, de har ju hjulupphängningen väldigt långt fram men man ser ändå principen med en ram längst fram som håller ihop allt samt att nedre bärarmen sitter i rambenet och avsaknad av framvagnsbalk.

Bild

kryssningar osv. blir ju där det får plats men generellt sett är det triangulering = starkt.

orginal självbärande karosser går ju få starka med tredimensionella bitar som ju är svårt att tillverka själv.
Användarvisningsbild
flubber_323
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av flubber_323 »

Dennis M skrev:Bild

Jag hade satt en stötta(röd) ner till framvagnsbalken för annars finns det inget som tar emot varken stötar eller vridande krafter.

Ska du ha mcperson så är även den gula stöttan att rekommendera för annars blir ju all belastning mitt på ett rör, tänk på att när man lyfter en lång balk eller rör så böjer det sig av sin egna vikt.

Ska du inte ha mcperson så kan man lika gärna ha klena fyrkantsprofiler(blå) som går rakt till en fyrkantig ram vari man sätter en plåt med ett hål för kylaren, då slipper man att luften passerar runt.

Går det använda orginal frontplåt och innerskärmar? det är nog det lättaste(lägst vikt) jämfört med att ha både ramverk och innerskärmar osv.

Vill du ha mcperson och samtidigt bli av med massa vikt så kan du dra nya rambalkar längre ner(om sfro godkänner) som ligger i rätt höjd för att fästa nedre bärarmarna i vilket nuvarande ramben garanterat inte gör.

Bild

Detta är ovanifrån, rött är torpeden och blåa är bärarmarna.

Så som motorrummet är orginal så är det som en öppen kartong sett ovanifrån, knappast starkt men om man kryssar enligt gult ut mot trösklarna så blir det jättestarkt, var de främre infästningarna blir beror ju förstås på utrymme.
Är det dåligt med utrymme så kan man ju sätt stöttor(bruna) i golvet på var sin sida om kardantunneln.

Dessa extrastag behöver inte vara grova och tunga, ta tex. en kartong och tejpa öppningen med ett kryss av maskeringstejp över och vridstyvheten ökar flera hundra procent!

Okej bra tips!..ja det där med triangel konstruktion verkar ju bra. jag har inte tänkt att ha någon bur i bilen utan det blir bara dessa förstärkningar och mcpersson upphängning.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende

Inlägg av Dennis M »

Här är ett bra exempel där rören annars vikt sig av sin egna vikt :-)

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Radiomas ... t_2008.JPG
Användarvisningsbild
flubber_323
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av flubber_323 »

Hade en stund över för att sitta och skissa på paint. Vad tror du om den principen den borde väl vara styv nog? ska man använda sig av hyraulrör när man bygger?

Bild
Användarvisningsbild
flubber_323
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av flubber_323 »

fortsatte smått med placeringen av turbon/turboflänsen. Bild
Användarvisningsbild
flubber_323
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av flubber_323 »

Dennis M skrev:Här är ett bra exempel där rören annars vikt sig av sin egna vikt :-)

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Radiomas ... t_2008.JPG
Hehe ja sant nu när du säger det:) :thumbright:
Skriv svar