940 300 HK +

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Re: 940 300 HK +

Inlägg av Steve »

Eftermarknadssprut är ju bland de roligaste man kan göra med en bil :)
Köp typ ett sånt här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=4&t=88431 Lätt att koppla in och lätt att få tag i en hyfsad grundmapp till
Tar man sen hjälp av nån som kan mappa tar det inte lång tid att få till en mapp som ger mer effekt än vilket chip som helst
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Sten
Forumsberoende

Inlägg av Sten »

Men om man inte har någon i närheten som kan mappa eller inte "orkar" koppla in mm så
kan man nå rätt långt med chip ändå,alltså "anpassade" chip för den uppsättning man har?
Har för mig jag sett 300whp,kanske mer också!
Är ju inte optimalt men det funkar ju,blir ju inte optimalt med nytt styrsystem heller förens
man kört i bromsbänk. Det jag menar är ju enkelheten med chip gentemot styrsytem om
man inte "kan" eller får hjälp.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
mauser240
Forumsberoende

Inlägg av mauser240 »

Sen är det ju en kostnadsfråga (åtminstone för vissa). För de pengar du mappar LH 2.4 så har du nästan MS införskaffat, installerat och mappat. Ska du sen göra en liten justering går det bra att göra själv med MS men med LH får du punga ut igen.
//MartinL
merten
För mycket laddtryck

Inlägg av merten »

Betalade 3000kr för special chip hos fekzen då gjorde han det efter min setup. följde med i bilen och erbjöd sig justrera om det skulle behövas. Visar bra afr. Startar i alla väder och inget strul. Kanske inte maximalt med kräm, men det funkar. Peta i chippet och åka bara.
Joakim berglund
vongyllis
För mycket laddtryck

Inlägg av vongyllis »

Steve skrev:Eftermarknadssprut är ju bland de roligaste man kan göra med en bil :)
Köp typ ett sånt här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=4&t=88431 Lätt att koppla in och lätt att få tag i en hyfsad grundmapp till
Tar man sen hjälp av nån som kan mappa tar det inte lång tid att få till en mapp som ger mer effekt än vilket chip som helst
det skulle vara roligt att lära sig.. men sen står man där med skägget i brevlådan och fattar inte ett skit.

och ta hjälp av någon är inget alltenativ då jag inte känner ngn som kan mappa eller koppla in en sprut. hmm
vongyllis
För mycket laddtryck

Inlägg av vongyllis »

mauser240 skrev:Sen är det ju en kostnadsfråga (åtminstone för vissa). För de pengar du mappar LH 2.4 så har du nästan MS införskaffat, installerat och mappat. Ska du sen göra en liten justering går det bra att göra själv med MS men med LH får du punga ut igen.
har läst lite om ms.. vissa skriver att de är lite att chansa med de?. hmm
mauser240
Forumsberoende

Inlägg av mauser240 »

Om man inte kan, inte vill lära sig (alla kan lära sig) och inte har någon som hjälper så är det lätt att man kör fast med MS, givetvis, men samma gäller om man har VEMS eller Nira eller Haltech eller whatever. Det finns vissa skillnader och somliga är enklare att använda än andra men alla kräver en del av användaren / installatören och jo, då är det enklare med ett "tuta och köra-chip".
//MartinL
vongyllis
För mycket laddtryck

Inlägg av vongyllis »

klart jag vill lära mig.. men hur ? *:D
Sten
Forumsberoende

Inlägg av Sten »

Är ju inte frågan att "vilja" lära sig utan svårigheten när det inte finns någon i närheten som kan lära ut.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
vongyllis
För mycket laddtryck

Inlägg av vongyllis »

eller hur.. vore grymt roligt att bygga ihop en rolig bil.. förgasare var bara roligt till man körde en kompis 250 hk 940 haha
mauser240
Forumsberoende

Inlägg av mauser240 »

msextra.com där hittade jag allt för att få igång min maskin iaf.
//MartinL
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende

Inlägg av maxn51 »

Ta å läs på om MS tycker jag finns MASSOR med info både här på forumet och som redan nämt MS extra. om du känner att du inte vill löda ihop boxen finns det folk som gör de (prisvärt) sen att mappa är "lätt" lek runt lite i programmet du väljer så ska du se att det går bra:) en Bbl är dock ett måste då kan du även styra boxen med den och det hela blir ännu löttare:) går ju hyfsat å mappa på gata så länge greppet och en kompis med laptop finns å tillgå:)

Mvh Max
vongyllis
För mycket laddtryck

Inlägg av vongyllis »

vad menar du med löda?.. fan måste man löda. varför då ? haha
mauser240
Forumsberoende

Inlägg av mauser240 »

Byggsats, med kretskort och komponenter du löder fast på detta. Som sagt, det finns färdiga boxar att köpa, om än aningen dyrare.

Skall man koppla el är det nog bra att behärska en lödkolv. Själv löder jag i princip allt i mina kopplingar.

T.ex. dessa pressar jag först och löder sen.
Bild

Kanske lite overkill men sen vet man att det funkar.

Gallup: brukar andra löda pressade kopplingar?
//MartinL
mstahl
För mycket laddtryck

Inlägg av mstahl »

Inte jag iallafall dom är tillverkade för att pressas hört att det kan bli brott på kabeln när det vibrerar dom blir hårda o inte flexar nått vid lödningen
Stahl
Skriv svar