940 300 HK +

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
vongyllis
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: sön mar 02, 2014 7:24 pm

940 300 HK +

Inlägg av vongyllis »

tja. tänkte ta och köpa mig en 940 turbo och trimma den.

vad behövs igentligen om man vill ligga på en 300 hk?

större turbo
bränsle + tändchip men hur vet man vilka man skall ha?
A-kam?
3'' downpipe?
ställbar BTR?
3'' LMM
Gröna R spridare?.
måste kompet sänkas?

Fyll på är ni snälla :)
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: 940 300 HK +

Inlägg av mauser240 »

Hela internet är ju fullt med 300 hk recept, prövat google?

Det jag tycker saknas från listan är en intercooler som pallar trycket samt ett avgassystem.

Kompet behöver inte sänkas.

Hur man löser motorstyrningen är ju upp till var och en men jag skulle satsa på Megasquirt eftersom det kostar ungefär lika som två färdiga chip som knappast stämmer till 100 på just din motor. Att mappa LH 2.4 är dyrt om man inte kan själv.

Spridarna lär bli på gränsen utan höjt bränsletryck.

Sen måste man ju åtminstone ha en koppling om man inte kör automat.

Här har du ett recept på 306 hästar med moderat tryck, t.ex.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=257089
//MartinL
vongyllis
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: sön mar 02, 2014 7:24 pm

Re: 940 300 HK +

Inlägg av vongyllis »

Megasquirt vet jag inte ens hur man kopplar in. och än mindre hur man mappar. =(,

vart köper man koppling och tryckplatta..

köpte sinterlamell på KL men de va inget vidare ens till en förgasarturbo
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: 940 300 HK +

Inlägg av Oskar Johansson »

Koppling kan du tex hitta på http://bakaxel.se/ eller http://dannejdrift.se/
vongyllis
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: sön mar 02, 2014 7:24 pm

Re: 940 300 HK +

Inlägg av vongyllis »

ska man satsa enbart på lamell?.. eller enbart tryckplatta?.

eller båda?
merten
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Ort: Haninge

Re: 940 300 HK +

Inlägg av merten »

Enkelmassesvänghjul med hårdare tryckplatta och organisk lamell. Skippa sinter om du vill bruksköra bilen
Joakim berglund
vongyllis
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: sön mar 02, 2014 7:24 pm

Re: 940 300 HK +

Inlägg av vongyllis »

är enkelmassesvänghjul nödvändigt?

vilken tryckplatta skall man ha om man kör m47?.
och vilken organisklamell?
merten
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Ort: Haninge

Re: 940 300 HK +

Inlägg av merten »

Om du vill utnyttja hästarna på högre växlar. Mitt dubhelmasse börja darra redan vid chippad original motor på 3an och upp. Kört m90 med timos enkelhjul med Sachs 712 och originallamell ca 2000mil på 1,6 i ladd.
Joakim berglund
vongyllis
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: sön mar 02, 2014 7:24 pm

Re: 940 300 HK +

Inlägg av vongyllis »

aha okej :). kör du ms eller chippat`?
vongyllis
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: sön mar 02, 2014 7:24 pm

Re: 940 300 HK +

Inlägg av vongyllis »

är MS svårt att mappa själv om man har en BB lamda?.

måste man ha MS till Förtändning? eller kan man bara köra bensin?
merten
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Ort: Haninge

Re: 940 300 HK +

Inlägg av merten »

vongyllis skrev:aha okej :). kör du ms eller chippat`?
Chippat av fekzen.
Joakim berglund
vongyllis
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: sön mar 02, 2014 7:24 pm

Re: 940 300 HK +

Inlägg av vongyllis »

Är detta något att ha eller blir den krångligt P?

http://shop.fekzen.se/product.php?id_product=170
merten
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Ort: Haninge

Re: 940 300 HK +

Inlägg av merten »

Vet ej. Har inte live chip. Maila till fekzen så hjälper de dig med chipet.
Joakim berglund
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: 940 300 HK +

Inlägg av mauser240 »

vongyllis skrev:är MS svårt att mappa själv om man har en BB lamda?.

måste man ha MS till Förtändning? eller kan man bara köra bensin?
Det är inte direkt svårt (vad räknar du som svårt?) men det tar tid, speciellt om man är inte är bekant med dylika system.

Menar du att du inte skulle styra tändning utan endast bränsletillförseln? Isåfall blir det nog att tänka till lite. Orkar inte gå djupare i det ämnet i det här skedet men jag kan säga att det är lätt som en plätt att koppla in sig på tändningen med MS.
//MartinL
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: 940 300 HK +

Inlägg av mauser240 »

vongyllis skrev:Är detta något att ha eller blir den krångligt P?

http://shop.fekzen.se/product.php?id_product=170
För de pengarna får du 2 MS-byggsatser med låda och det blir pengar över. Sen måste du mappa i alla fall ;)
//MartinL
Skriv svar