Volvo 945 ltt mysterium
Re: Volvo 945 ltt mysterium
Update.
Byte av tändspole testat. Ingen skillnad
Byte av tändbox (nr 419). Ingen skillnad
Testat med 2 andra vevaxelgivare. Ingen skillnad
Nu blir det troligtvis kamremsbyte och sen felsökning på läckage igen
Börjar få slut på idéer.
Uppskattar verkligen allas hjälp och input
Mvh jocke
Börjar få slut på idéer.
Mvh jocke
- Robert Markström
- Forumsberoende
kollat ICn? kolla så gavlarna sitter ordentligt. Brukar börja söla lite olja om dom (från vevhusventen) när dom börjar läka.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Man kan gissa och och man kan prova sig fram.Sjosa skrev:Update.
Börjar få slut på idéer.
Mvh jocke
Men kamremmen är inte ditt problem.
Och att provtrycka är gratis. Att mäta är att veta.
EDIT: Sen skall jag dra två "long-shot"; det ena är EGR (vet inte så noga hur de funkar på dessa eller om det ens finns), det andra är tändstiften (isolatorn).
//MartinL
Jag testade med en annan IC som jag hade hemma men ska tillverka pluggar för att kolla från inloppet utav turbo till spjällhuset.
Egr hade det kunnat vara om jag hade haft det. Tändstiften är bytta som sagt och bilen gick illa redan innan jag gjorde bytet av tändstiften
Mvh jocke
Egr hade det kunnat vara om jag hade haft det. Tändstiften är bytta som sagt och bilen gick illa redan innan jag gjorde bytet av tändstiften
Mvh jocke
Har du provtryckt den?
Du behöver inte plugga vid spjällhuset, motorn agerar plugg. Kom ihåg att öka trycket sakta ifall t.ex. intercooler lappar sig själv vid högre tryck.Sjosa skrev:Jag testade med en annan IC som jag hade hemma men ska tillverka pluggar för att kolla från inloppet utav turbo till spjällhuset.
Mvh jocke
Jag hade problem med nya stift (Bosch). Bilen gick som en påse skit på tomgång. Tycker jag hört om förhållandevis många fall senaste tiden, att isolatorn lossnar och glider längs elektroden.
//MartinL
Kamremsbyte gjorde ingen skillnad.
Gör jag en tankevurpa nu så rätta mig, om IC:n nu skulle läcka...Hur kommer det sig att den inte hackar, så fort jag trycker ner gasen. Då helt oberoende på vilket varv eller belastning jag har? För, jag kan ligga 1200rpm på 5:an och gasa och den slutar direkt att hacka. Då har varken laddtrycket eller kommit upp i högt i varv (flödeshastighet). Tankarna är många. Kanske en ventil?
Gör jag en tankevurpa nu så rätta mig, om IC:n nu skulle läcka...Hur kommer det sig att den inte hackar, så fort jag trycker ner gasen. Då helt oberoende på vilket varv eller belastning jag har? För, jag kan ligga 1200rpm på 5:an och gasa och den slutar direkt att hacka. Då har varken laddtrycket eller kommit upp i högt i varv (flödeshastighet). Tankarna är många. Kanske en ventil?
Komp.prov visade 11.0 på alla fyra cylindrar.
Det sa jag ju redanSjosa skrev:Kamremsbyte gjorde ingen skillnad.

Skulle inte förvåna mig om du har positivt tryck i intercoolern vid scenariot du beskriver ovan.
EDIT: Hade du kollat spjällägesbrytaren?
//MartinL
Tjo! Spjällägesgivaren var jag på idag för att se vad som hände om man kopplade ur den. Hör och häpna så förändrades inget direkt när vi drog ur den undertiden som bilen var igång. Är den på samma sätt som LMM gjord att fungera i limp-home läge?
Eller vad bör hända när den i sånt fall skulle vara hel?
Eller vad bör hända när den i sånt fall skulle vara hel?
På turbomotorerna berättar den bara om gasen är släppt eller inte.
Finns inget limp-home, om kontakten brister tror ECU att du håller in gasen och slår av tomgångsstyrning samt overrun. D.v.s. om jag fattat rätt.
Skitlätt att mäta upp kontakten, mittenstiftet skall kortsluta till det ena vid orörd gas och till det andra vid fullgas. Det senare använd inte på turbomotorerna.
Också skitlätt att kolla om ECU försöker ställa tomgången, stå med 1an i och broms och koppling i botten. Släpp sakta upp kopplingen så varvet sjunker, nu skall ECU kompensera och gasa på lite med tomgångsmotorn. Beroende på hur långt du släppt kopplingen skall motorn varva upp till 2500 rpm och mer när du sedan trycker in kopplingen igen, för att sedan söka sig till normal tomgång.
Finns inget limp-home, om kontakten brister tror ECU att du håller in gasen och slår av tomgångsstyrning samt overrun. D.v.s. om jag fattat rätt.
Skitlätt att mäta upp kontakten, mittenstiftet skall kortsluta till det ena vid orörd gas och till det andra vid fullgas. Det senare använd inte på turbomotorerna.
Också skitlätt att kolla om ECU försöker ställa tomgången, stå med 1an i och broms och koppling i botten. Släpp sakta upp kopplingen så varvet sjunker, nu skall ECU kompensera och gasa på lite med tomgångsmotorn. Beroende på hur långt du släppt kopplingen skall motorn varva upp till 2500 rpm och mer när du sedan trycker in kopplingen igen, för att sedan söka sig till normal tomgång.
//MartinL
En dålig spridare kanske? Jord till lite allt möjligt sitter bakom framlysena på innerskärmarna, tror motorstyrningen jordas där med(?) kan vara värt att kolla och göra rent. Är kabeln mellan spolen och fördelaren bytt? Soppapump eller relä som håller på att ge upp? Och som sagt provtryck från turbon.
Jag har spenderat en vecka med att inte felsöka något. Behövdes en paus och åka hoj. Ska leta reda på ett kilspår för vevaxeldrevet och sen kasta mig in i grottandet igen.